Nowe Audi Q6L e-tron to samochód przeznaczony w pierwszej kolejności na rynek chiński. Seria Audi Q6 e-tron to pierwsze modele produkcyjne zbudowane na platformie Premium Platform Electric (PPE). Jest to kolejny krok w transformacji firmy w kierunku dostawcy elektrycznej mobilności premium. Podczas Pekin Auto Show 2024, niemiecka marka zaprezentowała dostosowaną do rynku chińskiego wersję. Wersja seryjna zadebiutuje w czwartym kwartale 2024 roku. Pierwsze dostawy do klientów odbędą się w 2025 roku.
Nowe Audi Q6L e-tron
Audi Q6L e-tron wyróżniać się ma osiągami jazdy i w zakresie ładowania. Auto ma poprawioną wydajnością oraz większym zasięgiem. Rozstaw osi, dłuższy o 105 milimetrów, pozwala również na zamontowanie większej baterii. Dzięki niej możliwe będą zasięgi CLTC przekraczające 700 kilometrów. Litera „L” w nazwie sygnalizuje długi rozstaw osi.
Audi buduje modele „L” z rozszerzonym rozstawem osi dla rynku chińskiego od dekad. A6L i A4L to najbardziej znane wersje, obok Q5L, A8L i A8L Horch. Teraz Audi dodaje model L do rodziny Q6 e-tron. W połączeniu z nową filozofią designu wnętrza Q6L e-tron tworzyć ma ekskluzywną, a także przestronną przestrzeń dla pasażerów.
Q6L e-tron, dostępny będzie w specjalnych kolorach, dedykowanych na rynek chiński. Lilac Grey, pokazany na modelu pokazowym, jest jednym z nich.
Platforma PPE, rozwijana wspólnie z Porsche oraz architektura elektroniczna E3 1.2 są ważnymi kamieniami milowymi w rozszerzaniu globalnej gamy modeli napędzanych elektrycznie. Oznaczają one początek wzmacniania, a także odmładzania portfolio modeli.
— Z modelem Q6L e-tron przynosimy korzyści technologiczne naszej nowej Premium Platform Electric do Chin. Model podkreśla nasze obietnice oferowania pojazdów elektrycznych we wszystkich kluczowych segmentach do 2027 roku — mówił Gernot Döllner, przewodniczący zarządu AUDI AG.
Zasięg i osiągi ładowania
W aucie zastosowano nowo opracowaną baterię litowo-jonową, składającą się z 12 modułów, a także 192 pryzmatycznych ogniw. Jej pojemność wynosi 107 kWh (+7 kWh w porównaniu z wariantem dostępnym przy starcie w Q6 e-tron quattro i SQ6 e-tron). Daje to zasięg ponad 700 kilometrów według CLTC.
Dzięki technologii 800-volt i maksymalnej standardowej pojemności ładowania DC 270 kW możliwe są krótkie postoje ładowania. Do 260 kilometrów zasięgu można naładować auto w zaledwie dziesięć minut na odpowiedniej stacji ładowania.
Inteligentne zarządzanie termiczne odgrywa istotną rolę w osiąganiu wysokich parametrów ładowania, a także dłuższej żywotności baterii.
Audi Q6L e-tron otrzyma napęd na tylną oś, z mocą systemową 255 kW oraz quattro z napędem na wszystkie koła. Tutaj moc sięgnie 345 kW.
Wygląd zewnętrzny
Audi Q6L e-tron jest pozycjonowane w segmencie premium średniej wielkości. Z długością pojazdu 4,884 milimetra, szerokością 1,965 milimetra i wysokością 1,687 milimetra SUV oferuje maksymalną przestrzeń, komfort i przydatność do codziennego użytku. Rozstaw osi 2,995 milimetra pozwala na osiągnięcia miejsca na nogi znanego z klasy biznes na tylnych siedzeniach.
Dzięki Premium Platform Electric model Audi Q6 e-tron zyskał lepsze proporcje. Kabina jest zwężona w kierunku tylnej części, a delikatnie nachylone słupy D płynnie przechodzą w charakterystycznie kształtowane barki. Otwarcie słupów D w kierunku dachu sprawia, że pojazd staje się bardziej dynamiczny. Wyrazista linia biegnąca od świateł tylnych do tylnych drzwi podkreśla górną część „błotników quattro” – konturów, na których kabina wydaje się spoczywać.
Pionowy przód to oddaje ewolucyjny rozwój marki e-tron. Centralna część Q6L e-tron jest aerodynamicznie optymalnie zamknięta i zintegrowana. Po raz pierwszy, dla rynku chińskiego, marka opracowała całkowicie nowy design przodu auta. Projektanci Audi wkomponowali centralny element w szerszą fasadę, oba są w kolorze czarnym połyskującym.
Przekształca to przednią część w wyraźnie poziomą rzeźbę, która sięga daleko na boki, sprawiając, że SUV wydaje się płaski. Duże boczne wloty powietrza podkreślają dynamiczny wygląd, podczas gdy płaskie proporcje podzielonej jednostki świetlnej nadają Q6L e-tron zdecydowany wyraz.
Logo marki z czterema pierścieniami, po raz pierwszy zostało oświetlone. Nowość tę można znaleźć zarówno z przodu, a także z tyłu auta.
Technologia oświetleniowa
Wraz z rodziną Q6 e-tron, Audi rozpoczyna nowy rozdział w technologii elektromobilności i oświetlenia. Dzięki aktywnej cyfrowej sygnaturze świetlnej elektryczny SUV rozpoczyna nową erę, charakteryzującą się unikalnym designem i estetyką.
W przypadku świateł tylnych OLED drugiej generacji sześć panelów OLED z 360 segmentami generuje nowy obraz co dziesięć milisekund za pomocą specjalnie opracowanego algorytmu.
Z przodu, aktywna cyfrowa sygnatura świetlna jest tworzona przez algorytm współpracujący z dwunastoma segmentami, które przyciemniają się i rozjaśniają. Indywidualne segmenty światła współdziałają w taki sposób, że ogólny obraz sygnatury pozostaje zawsze stały, nawet pod względem jasności.
Technologia, która jest używana po raz pierwszy w Audi Q6L e-tron, ustanawia również nowe standardy pod względem indywidualizacji. Po raz pierwszy cyfrowe światła OLED mogą komunikować się z najbliższym otoczeniem w precyzyjny sposób.
Nowe funkcje bezpieczeństwa
Audi również systematycznie wzbogaciło swoje funkcje bezpieczeństwa. Funkcję wykrywania zbliżenia, już obecną w innych modelach Audi, wzmocniono w nowym Q6L e-tron o światło komunikacyjne. Ostrzega ono innych uczestników ruchu o wypadkach, a także awariach. W tym celu, w krytycznych sytuacjach, wyświetla ono określoną statyczną sygnaturę świetlną wraz z zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi w tylnej części.
Nowości na rynek chiński
W nowym Audi po raz pierwszy zastosowano zestaw zaawansowanych systemów pomocy kierowcy. Opracowano go, by spełnić oczekiwania chińskich klientów. Audi przedstawi zestaw funkcji wspomagania jazdy dostosowanych do chińskich oczekiwań w Q6L e-tron, w tym adaptacyjnego asystenta jazdy Pro, a także asystenta parkowania Pro.
Oparte na kompleksowym systemie czujników oraz technologiach V2X, te funkcje wspomagają kierowcę w znacznie szerszych scenariuszach jazdy, a także parkowania. W połączeniu z kilkoma dodatkowymi funkcjami, takimi jak asystent cofania, Audi Q6L e-tron otwiera nowe możliwości dla chińskich klientów.
Podstawą systemu jest nowo opracowana architektura elektroniczna E3 1.2. Nazwa E3 oznacza End-to-End Electronic Architecture. Nadrzędnym celem podczas jego tworzenia było stworzenie przyszłościowego, standaryzowanego ramowego systemu. Architektura funkcjonalna opiera się na nowej strukturze komputera domenowego wraz z pięcioma wysoko wydajnymi komputerami, które kontrolują wszystkie funkcje pojazdu.
Produkcja w Changchun
Audi Q6L e-tron i inne modele dla chińskiego rynku, które oparto o platformę PPE będą powstawać w Changchun w nowo wybudowanej fabryce. Changchun będzie sercem produkcji dla nowej architektury. Samochody elektryczne dla Chin będą zjeżdżać ze specjalnie zbudowanej linii produkcyjnej dedykowanej dla platformy PPE. Fabrykę zaprojektowano z myślą o elastyczności. Przygotowano ją do wytwarzania kolejnych modeli, w tym także tych z napędem wodorowym.
Pierwsze dostawy do klientów zaplanowano na 2025 rok. Audi szykuje się także do wejścia na rynek z odpowiednią infrastrukturą do ładowania. Niemiecka firma oferuje klientom pełen pakiet usług w zakresie ładowania, w tym pomoc w instalacji domowej stacji ładowania.