DS Automobiles zaprezentował prototyp DS E-Tense Performance. Wersja studyjna będzie bazą technologii dla rozwoju przyszłych elektrycznych modeli DS. Elektryczne coupé to także zapowiedź nadchodzącej stylistyki DS Automobiles.
- DS zaprezentowało nowy koncepcyjny model auta elektrycznego
- Będzie on bazą technologiczną dla przyszłych samochodów
- Nowy model koncepcyjny jest inspirowany osiągnięciami elektrycznych wyścigów
DS E-Tense Performance – francuski elektryk rodem z Formuły E
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2014 roku, DS Automobiles stawia elektryfikację w centrum swojej strategii. Jako pierwszy producent premium zaangażowany w Formule E, marka wykorzystała swój sukces w mistrzostwach, by wesprzeć swoje badania i rozwój w zakresie bardziej zrównoważonej mobilności. Transformacja nabiera jednak tempa – od 2024 roku każdy nowy model DS Automobiles będzie w 100 proc. elektryczny.
DS E-Tense Performance – przyszłość marki DS
Koncepcyjny model francuskiego DS jest wyłącznie samochodem koncepcyjnym, a nie zapowiedzią konkretnego modelu produkcyjnego. Prototyp posiada karbonowe nadwozie z układem napędowym zaczerpniętym z jednomiejscowego samochodu Formuły E. Geometria zawieszenia jest w stanie zagwarantować najlepszą możliwą przyczepność na drogach.
Co pod maską?
Auto posiada dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 600 kW (250 kW z przodu i 350 kW z tyłu). Silniki wywodzą się z rozwiązań działu DS Performance dla Formuły E. Prototyp przyspiesza od 0 do 100 km/h w dwie sekundy. Maksymalny moment obrotowy samochodu to 8000 Nm.
Dzięki wysokiej mocy rekuperacji układ napędowy DS E-Tense Performance ma skoncentrować się na „najlepszym możliwym wykorzystaniu energii”. Według firmy, hamulce tarczowe zamontowane w prototypie zostały zamontowane tylko ze względów bezpieczeństwa. Hamowanie na cztery koła ma być właściwie wyłącznie elektryczne. Auto posiada specjalne kubełkowe fotele.
Nowy elektryczny DS – jaki akumulator?
Akumulator samochodu koncepcyjnego został opracowany we współpracy z TotalEnergies i jego spółką zależną Saft – Saft jest również partnerem w opracowywaniu ogniwach akumulatorowych dla Stellantis i Daimler w ramach joint venture ACC. Akumulator w koncepcyjnym modelu charakteryzuje się nieokreślonym „innowacyjnym składem chemicznym” i zanurzeniowym chłodzeniem ogniw.
Akumulator rodem z wyścigów elektrycznych
Akumulator został zainspirowany wyścigami Formuły E. Umieszczony w podwoziu akumulator znajduje się centralnie z tyłu samochodu i został umieszczony w kompozytowej skorupie z włókna węglowego i aluminium, opracowanej przez dział Formuły E. DS nie podaje informacji na temat wagi akumulatora.
Sylwetka samochodu
Przód samochodu nie posiada klasycznego grilla. Logo DS Automobiles z przodu ma tworzyć trójwymiarowy efekt – taki, jakie posiadają witryny sklepowa – ze specjalną sekwencją powitalną.
Po obu stronach nowe światła do jazdy dziennej mają zapewnić szeroką rozpiętość światła. Światła składają się z 800 diod LED. Dwie kamery w miejscu reflektorów umożliwiają zbieranie danych.
Nawiązując do aerodynamicznej linii, nadwozie wprowadza kolor interferencyjny, taki jako można zaobserwować np. u owadów. W zależności od warunków zewnętrznych i kąta patrzenia, postrzeganie koloru zmienia się i daje efekt kontrastu z błyszczącymi czarnymi powierzchniami rozciągającymi się aż do maski.
Więcej szczegółów wkrótce
Od lutego 2022 roku zespół DS Performance organizuje pierwsze testy z nowym modelem. Jean-Éric Vergne, ambasador E-TENSE i Antonio Felix da Costa, obaj mistrzowie Formuły E, na zmianę będą zasiadać za kierownicą prototypu, by sfinalizować prace rozwojowe nad nim przed rozpoczęciem testów na torach i otwartych drogach. Następnie producent ujawni rzeczywiste dane dotyczące wydajności nowego samochodu.
– Naszym celem jest zastosowanie doświadczenia zdobytego w Formule E i wiedzy, którą przenieśliśmy z naszych międzynarodowych tytułów, do projektu, który przewiduje wysokowydajny samochód elektryczny przyszłości. Jest to laboratorium, w którym będziemy analizować zachowanie komponentów i rozwijać je z myślą o przyszłej produkcji – mówi Thomas Chevaucher, dyrektor DS Performance.