Jaguar zdecydował się opracować własną platformę dedykowaną samochodom elektrycznych. Projekt będzie zrealizowany w ramach planu, by do 2025 roku stać się całkowicie elektryczną marką. Producent podkreśla, że mimo nowych modeli, Jaguar I-Pace będzie nadal produkowany.
- Jaguar zbuduje swoją własną platformę do aut elektrycznych – Pantherę
- Jaguar chce wprowadzić gamę elektrycznych samochodów do 2025 roku
- Jaguar Land Rober dostanie 670 mln dolarów pożyczki rządowej na rozwój elektromobilności
Samochody Jaguara na nowej platformie – Panthera
Thierry Bolloré, dyrektor generalny Jaguar Land Rover, powiedział na spotkaniu z inwestorami, że nowa platforma będzie nosić nazwę „Panthera”. Jaguar do tej pory nie był zdecydowany, czy rozwijać własną platformę, czy polegać na platformie pojazdów elektrycznych innej firmy.
Portal Electrive.com pisze, że podjęcie takiej decyzji wynika z trwających od miesięcy prac nad nowymi modelami samochodów, które prowadzone są przez zespoły kierowane przez szefa projektu JLR Gerry’ego McGovern’a.
Nowe auta, by móc wyróżnić się na rynku, mają być projektowane niezależnie, co prawdopodobnie nie jest możliwe w przypadku platform firm trzecich.
– Jeśli chodzi o nowego Jaguara, priorytetem jest dla nas wyjątkowa proporcja. To jest powód, dla którego w tej chwili robimy to sami – powiedział Bolloré.
Nowy Jaguar – elektryczny i nowoczesny
Według dyrektora generalnego JLR nowe modele powinny być „naprawdę nowoczesnymi luksusowymi samochodami, które nie są kopią niczego w zakresie stylu, mają być szczytem technologii i wyrafinowania, ale nie patrzeć wstecz”. Jak mówi, w Jaguarze projektanci chcą tworzyć całkowicie „różne samochody”.
Elecrive.com pisze, że dla Jaguara nowe modele samochodów są powodem do stworzenia osobnej platformy, zaś dla Land Rovera nowa platforma może być niezbędna z powodu konieczności dostosowania jej do warunków terenowych. Platformy innych producentów prawdopodobnie nie mogą zaoferować tego typu możliwości.
Pytanie związane z zapowiedzią platformy „Panthera” dotyczy także tego, czy długo zapowiadany Jaguar XJ w ogóle zostanie przedstawiony. Miał on być oparty na platformie MLA-Low, ale jego premiera była wielokrotnie przekładana.
Nie jest jednak jasne, czy Jaguara stać na wprowadzenie kolejnej platformy obok Pantery, szczególnie, że MLA jest platformą mieszaną, która oprócz napędów elektrycznych może pomieścić silniki spalinowe i PHEV – to zaś ogranicza swobodę projektowania proporcji.
Jaguar Land Rover dostanie pomoc rządową
Jaguar Land Rover otrzyma państwową pożyczkę w wysokości 500 milionów funtów (670 milionów dolarów). Rządowe środki mają wesprzeć producenta samochodów w przejściu na samochody elektryczne.
Pięcioletnia pożyczka pomoże JLR wesprzeć badania, rozwój i eksport samochodów bateryjnych w ramach krajowego programu gwarancji rozwoju eksportu – poinformował w poniedziałek UK Export Finance.
Premier Boris Johnson chce budować lokalny przemysł samochodów elektrycznych, ponieważ Wielka Brytania przygotowuje się do zakazu sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych w 2030 roku.
Jaguar Land Rover zmierza w kierunku elektromobilności
JLR planuje zelektryfikować swoją gamę silników spalinowych. Jaguar ma zostać zelektryfikowany do 2025 roku, zaś Land Rover otrzyma swój pierwszy w pełni elektryczny model w 2024 roku.
Sprzedaż Jaguara – końcówka 2021 roku, najgorsza od czasu 2013 roku
Globalna sprzedaż Jaguara w kwartale kończącym się 31 grudnia spadła o 49 procent do poziomu 14 407. Dziennikarze przypominają, że jest to najniższy kwartalny wynik od 4Q 2013 roku.
Automotive News Europę pisze, że pomimo uzyskania pierwszeństwa w kolejce do mikrochipów, sprzedaż Land Rovera (w tym modeli Range Rover) również spadła w okresie od października do grudnia – o 35 procent do poziomu 65 719.
Pod koniec roku Jaguar ucierpiał, ponieważ JLR nadał priorytet trudno dostępnym na runku półprzewodnikom dla swoich bestsellerowych modeli Land Rovera, w tym dla nowego Defendera.
Jaguar i Land Rover zostały połączone w 2013 roku w jeden byt, po przejęciu przez Tata Motors.
Trudny rok dla sprzedaży Jaguara
W całym 2021 r. sprzedaż Jaguara Land Rovera spadła o 1,2 procent do poziomu sprzedaży 420 856 samochodów. Sprzedaż samego Jaguara spadła o 16 procent do 86 270 sztuk. Automotive News pisze, że marka szczególnie ucierpiała w ostatnim kwartale roku, który stanowił zaledwie 17 procent jej rocznej sprzedaży. Całoroczna sprzedaż Land Rovera wzrosła o 3,4 procent do 334 586 samochodów.
Według danych ACEA sprzedaż Jaguara na rynkach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i krajach EFTA w 2021 r. spadła o 19 procent do 38 039 samochodów.
Nadchodzi elektryczny Jaguar
Nowa strategia koncentruje się na modelach z wyższej półki o mniejszym wolumenie sprzedaży.
Automotive News Europe pisze jednak, że dealerzy obawiają się, że brak nowych modeli Jaguara, w najbliższym czasie utrudni planowanie sprzedaży.
To dość gwałtowne działanie i jeśli nie będziemy dotowani przez producenta, nie odniesiemy sukcesu – powiedział w rozmowie z Le Monde Philippe Dugardin, prezes grupy dealerskiej Jaguar i Land Rover we Francji.
Szef JLR France, Philippe Robbrecht, zapewnił dealerów, że zmiana Jaguara jest na dobrej drodze. „Do 2025 roku dzielą nas zaledwie trzy lata” – powiedział gazecie.