Elektryczny Mercedes CLA będzie produkowany w Rastatt. Niemiecki dziennik Automobilwoche w wywiadzie z Jörgem Burzerem – członkiem zarządu Mercedesa ds. produkcji – oficjalnie potwierdził informacje o uruchomieniu produkcji elektryka premium. Auto na początku września zaprezentowano na targach w Monachium jako model koncepcyjny.
Elektryczny Mercedes CLA — produkcja ruszy w 2025 roku
Elektryczny Mercedes CLA został pokazany po raz pierwszy, jako samochód koncepcyjny na Targach IAA. Teraz Automobilwoche podaje, że samochód będzie produkowany już w połowie tej dekady. Będzie to pierwszy model, który będzie powstawał na platformie MMA. Produkcja będzie zlokalizowana w Rastatt na południu Niemiec.
Niemiecki dziennik donosi, że pierwszy egzemplarz produkcyjny ujrzy świat już w 2024 r. Tak też zapowiedziano na targach IAA w Monachium. Produkcja elektrycznego Mercedesa CLA pierwotnie ruszy w Rastatt. Później samochód będzie także produkowany w Kekscemet na Węgrzech, a także w Pekinie. Automobilwoche podaje, że w związku z rozpoczęciem produkcji elektryka, zatrudnienie w zakładzie nie ucierpi.
Elektryczny Mercedes CLA z zasięgiem 750 km
Jörg Burzer członek zarządu Mercedesa ds. produkcji mówi, że elektryczny Mercedes CLA, którego zaprezentowano w Monachium jest już w fazie produkcyjnej. Samochód ma mieć zasięg wg norm WLTP do 750 kilometrów. Zużycie energii ma sięgać 12 kWh/100 km. Architekturę 800-woltowa wyposażono w anody z zawartością tlenku krzemu, zapewniające szczególnie wysoką gęstość energii w wersjach zwiększających zasięg.
Nowa architektura MMA to platforma oparta przede wszystkim na napędzie elektrycznym, zaprojektowana dla rodziny czterech pojazdów o różnych stylach nadwozia. Ma ona odegrać kluczową rolę w przyspieszeniu rozwoju floty pojazdów elektrycznych Mercedesa. Nie jest to platforma czysto elektryczna, ale stworzono ją wg zasady „Electric First”. Nadal można będzie na niej budować samochody z silnikami spalinowymi.
Auto będzie posiadać nowy system operacyjny „MB.OS”. Stanowić on będzie podstawę niezrównanego interfejsu użytkownika i jego doświadczenia (UI/UX) za pośrednictwem MBUX Superscreen. Pochodzi on z innowacyjnego wyświetlacza znanego w modelu VISION EQXX, który zawiera zaawansowaną grafikę czasu rzeczywistego. W elektrycznym Mercedesie CLA wykorzystano zrównoważone materiały w całej konstrukcji i wnętrzu. Obejmują one stal niemal pozbawioną CO2 i aluminium o obniżonej zawartości CO2, a także tapicerkę skórzaną produkowaną i przetworzoną w sposób zrównoważony. Wykończenia wykonano przy użyciu papieru.
Produkcja większa o 20 proc.
Obecnie Mercedes CLA zjeżdża z linii produkcyjnej w węgierskim zakładzie w Kekscemet. Powstają tam również modele GLB oraz EQB. Mercedes chce w Rastatt produkować na jednej lini zarówno samochody elektryczne jak i spalinowe. Wydajność produkcyjna zakładu na południu Niemiec ma wzrosnąć o 20 procent w porównaniu z poprzednim modelem. Fabryka Mercedesa w Rastatt w Niemczech ma już działającą technologię cyfrowego bliźniaka. Umożliwia ona wprowadzanie pojazdów nowej generacji w sposób, który powoduje jedynie minimalne przerwy w montażu w istniejących halach.
Mercedes inwestuje w „cyfrowe bliźniaki”
Dzięki podejściu „Digital First” Mercedes-Benz gwarantuje, że nową linię produkcyjną nowych modeli na platformie MMA w istniejącym zakładzie w Rastatt będzie można modyfikować, konfigurować i optymalizować przy użyciu precyzyjnych technik symulacji cyfrowej. Dokładne położenie maszyn, tras dostaw i linii produkcyjnych można określić i symulować z wyprzedzeniem, bez przerywania produkcji. Co więcej, produkcję można zwiększyć znacznie szybciej w porównaniu z konwencjonalnym procesem planowania. Mercedes podaje, że zainwestował trzycyfrową kwotę milionów euro w przygotowanie fabryki w Rastatt do produkcji nowej generacji samochodów.