Fabryka BMW w Eisenach została oficjalnie otwarta w 1992 roku. Zakład ten, położony w Turyngii, odegrał ważną rolę w dziedzictwie niemieckiej firmy, a przez lata był stale modernizowany. Obecnie jest to największy zakład produkujący części do BMW na świecie. Pierwotna sekcja produkcji została przekształcona w cyfrową, zindustrializowaną tłocznię. Dawny warsztat, w którym produkowano skomplikowane części jednorazowe, jest obecnie superwydajnym zakładem produkującym części i podzespoły do małych i bardzo małych serii produkcyjnych.
- W 1992 roku BMW uruchomiło fabrykę w Eisenach
- Fabryka produkowała samochody BMW przed wojną, aż do podziału Niemiec
- Po podziale Niemiec BMW wycofało się z Turyngii
30 lecie fabryki BMW w Eisenach
Fabryka BMW w Eisenach ma specjalny status w sieci produkcyjnej BMW Group (obejmującej 31 zakładów produkcyjnych w 15 krajach). Produkuje się tam tłoczniki, które nadają charakterystyczny kształt skrzydłom, dachom i masce niemal każdego modelu BMW, MINI i Rolls-Royce’a. Zakład BMW Motorrad w Berlinie również korzysta z usług zakładu w Turyngii.
W miarę jak zwiększa się różnorodność modeli, a wymagania konstrukcyjne stają się coraz bardziej wymagające, zakłady narzędziowe BMW Group w Eisenach, Monachium i Dingolfing muszą przechodzić transformację.
Oprzyrządowanie ma zasadnicze znaczenie dla naszego systemu produkcyjnego, ponieważ bez tłoczników nie moglibyśmy nadać naszym pojazdom niepowtarzalnej stylistyki – mówi Milan Nedeljković, członek zarządu BMW Group ds. produkcji.
Nie tylko w zakresie oprzyrządowania BMW Group polega na wiedzy, innowacyjności i jakości zakładu w Eisenach: zakład produkuje również prawie 230 000 części karoserii z blachy rocznie dla modeli BMW, Rolls-Royce’a i BMW Motorrad. Asortyment produktów obejmuje obecnie wszystkie dachy do modeli Rolls-Royce Wraith, Ghost, Phantom i Cullinan oraz wszystkie skrzydła do modeli M3, M4, M5 i M8 marki BMW M.
Made in Eisenach
Fabryka BMW w Eisenach rozpoczęły dostawy tłoczników do elementów konstrukcyjnych we wrześniu 1992 roku. Działalność rozpoczęto między innymi od produkcji wyposażenia dla BMW serii 7 trzeciej generacji. Obecne BMW serii 7 siódmej generacji, które zadebiutowało na rynku 20 kwietnia, jest również formowane przy użyciu narzędzi z Eisenach.
Tutaj opracowano i wyprodukowano tłoczniki dachu, błotników i maski silnika nowej serii 7, w której skład wchodzi również pierwsze w pełni elektryczne BMW i7. Każdego roku zakład w Eisenach produkuje około 140 tłoczników do modeli BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad. Z biegiem lat zakład stał się centrum doskonałości BMW Group w zakresie poszyć zewnętrznych.
Eisenach jest również ważne dla produkcji części blaszanych dla BMW. Dla marki Rolls-Royce jest nawet głównym dostawcą – obecnie dostarcza około 6 500 części rocznie do Rolls-Royce Motor Cars w Goodwood. Jeszcze większym odbiorcą części jest BMW Motorrad, który zaopatruje się w Eisenach w ponad 100 000 elementów zbiornika paliwa do takich modeli jak BMW R 1200 RS, BMW S 1000 RR i F 700 GS. Najwięcej części blaszanych produkowanych jest jednak dla pojazdów BMW – ponad 120 000 skrzydeł i masek silników wysyłanych jest do zakładów produkcyjnych na całym świecie; m.in dla takich modeli jak:
- BMW M3,
- BMW 4,
- BMW serii 8.
Powrót do korzeni
Podczas oficjalnej uroczystości otwarcia zakładu w Eisenach 30 lat temu, Eberhard von Kuenheim, ówczesny prezes zarządu, powiedział:
„Eisenach to miejsce, w którym mamy swoje korzenie. Nasz powrót jest więc po części bardzo emocjonalny”.
Podjęta w 1990 roku decyzja o zlokalizowaniu dużego zakładu produkcji narzędzi w Turyngii wynikała częściowo z chęci powrotu do kolebki BMW.
Historia fabryki BMW w Eisenach
Bayerische Motorenwerke po raz pierwszy wkroczyły w świat produkcji pojazdów dzięki zakupowi fabryki samochodów w Eisenach w 1928 roku. Działalność rozpoczęto w 1929 r. od modelu BMW 3/15 PS, a w Eisenach produkowano także legendarny model BMW 328.
Eisenach było miejscem narodzin wszystkich samochodów BMW aż do początku lat 40. XX wieku, kiedy to II wojna światowa i późniejszy podział Niemiec położyły kres działalności BMW w tym regionie. Dopiero po zjednoczeniu Niemiec firma mogła powrócić do tego ważnego punktu w swoim dziedzictwie.
W październiku 1990 roku odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nowego zakładu w Turyngii. Zaledwie dwa lata później zakład w Eisenach został oficjalnie otwarty i dostarczono do niego pierwsze maszyny. Od tego czasu zakład jest nieustannie rozbudowywany, przy czym cały czas realizowane są kolejne inwestycje w nowe maszyny i systemy. Od momentu powstania nowego zakładu BMW Group zainwestowała w sumie 208 milionów euro.