Grupa Volkwagen podała wyniki za pierwszy kwartał 2022 roku. W czasie pierwszych trzech miesięcy roku, które naznaczone były problemami z dostawami chipów i wybuchem wojny w Ukrainie, Volkswagen obronił swój wynik. Grupa podtrzymuje prognozy na 2022 rok.

  • Przychody Grupy Volkswagen ze sprzedaży wyniosły 62,7 mld euro
  • Volkswagen utrzymuje prognozy na 2022 rok
  • Grupa Volkswagen położy większy nacisk na Amerykę Północną

Sprzedaż i wyniki Grupy Volkswagen w IQ 2022 roku

Przychody ze sprzedaży wyniosły 62,7 mld euro (+0,6 proc). Zysk operacyjny po wyłączeniu pozycji specjalnych wyniósł ok. 5 mld euro. Na podstawie tych danych i spodziewanej lepszej podaży półprzewodników w drugiej połowie roku, Grupa VW potwierdza swoje prognozy na rok 2022. Firma podkreśla, że nie można jednak jeszcze ostatecznie ocenić w szczególności konkretnych skutków ostatnich wydarzeń w związku z wojną w Ukrainie lub skutków pandemii wirusa Covid-19 dla działalności Grupy Volkswagen, dla gospodarki światowej i wzrostu w branży w roku obrotowym 2022.

– Nasza Grupa w pierwszym kwartale ponownie wykazała się dużą odpornością pomimo bezprecedensowych wyzwań, przed jakimi stoi świat w związku ze straszliwą wojną na Ukrainie oraz trwającą pandemią i jej wpływem na łańcuchy dostaw. Jako prawdziwie globalna firma posiadamy rozległe moce produkcyjne na wszystkich głównych rynkach wzrostu i sprzedaży na całym świecie. Globalna struktura Volkswagena pomogła nam złagodzić wiele negatywnych skutków – powiedział prezes zarządu Herbert Diess.

Zdjęcie Herberta Diessa
Herbert Diess – dyrektor generalny Volkswagena zdjęcie: Volkswagen

USA ważnym rynkiem dla Volkswagena

Grupa Volkswagen zapowiada, że będzie nadal wzmacniać swoją ekspansję na globalnych rynkach. Szczególny nacisk zostanie położony na region Ameryki Północnej, zwłaszcza Stany Zjednoczone, gdzie wdrażany jest ambitny plan wzrostu, aby osiągnąć cel 10-procentowego udziału w rynku do 2030 roku. Głównym elementem tej strategii będą pojazdy akumulatorowo-elektryczne. Do końca dekady portfolio BEV Grupy powiększy się do ponad 25 modeli. Ponadto Grupa planuje uruchomienie specjalnej produkcji ogniw akumulatorowych w Stanach Zjednoczonych. Volkswagen ogłosił niedawno, że przeznaczy 7,1 mld dolarów na wzmocnienie linii produktów BEV, badania i rozwój oraz produkcję w Ameryce Północnej.

Większy nacisk na rynek chiński

Volkswagen utrzymuje wysokie tempo na swoim największym rynku – w Chinach – przyspieszając cyfryzację i elektryfikację. Volkswagen Anhui będzie nowym ośrodkiem e-mobilności, w którym w 2023 roku rozpocznie się produkcja modeli opartych na platformie MEB. Grupa przeznaczyła na inwestycje w Anhui i Gotion po 1 mld euro. W celu lepszego dostosowania doświadczeń użytkowników oprogramowania Grupy do potrzeb chińskich klientów, CARIAD rozpoczął działalność w Pekinie, zatrudniając już 600 pracowników, dążąc do stworzenia ogólnokrajowej rozproszonej sieci badawczo-rozwojowej zlokalizowanej w Pekinie, Szanghaju, Chengdu i Hefei. Wykorzystanie lokalnych talentów ma być kluczem do zwiększenia kompetencji firmy w zakresie badań i rozwoju w Chinach.

Volkswagen i inwestycje w badania i rozwój

W dziale motoryzacyjnym wydatki na badania i rozwój wzrosły o 10,0 proc., do 4,4 mld euro, ze względu na znaczące działania rozwojowe dotyczące przyszłych modeli i technologii w pełni elektrycznych. Wskaźnik nakładów na badania i rozwój wyniósł 8,5 proc. (I kw. 2021 r.: 7,7 proc.).

– Wyniki pierwszego kwartału świadczą o sile naszej działalności w tym trudnym otoczeniu. Naszym zespołom udało się w jak największym stopniu złagodzić zakłócenia w łańcuchach dostaw. Do dobrych wyników w pierwszym kwartale przyczynił się silny asortyment produktów, w którym dominują pojazdy o wyższym wyposażeniu, a także stała dyscyplina kosztowa. Ponadto odnieśliśmy korzyści z zarządzania ryzykiem związanym z surowcami – powiedział Arno Antlitz, Dyrektor Finansowy Grupy Volkswagen.

„Nasze wyniki za I kwartał i solidna pozycja płynności netto pokazują, że jesteśmy w stanie i chcemy stale inwestować w naszą transformację i przyszłość firmy, także w trudnych czasach.”

Produkcja samochodu elektrycznego Volkswagen ID.5 w fabryce w Zwickau
W Zwickau Volkswagen uruchomił produkcję samochodów elektrycznych

Postępy w transformacji w kierunku dostawcy zrównoważonej mobilności

Volkswagen kontynuuje swoją transformację w kierunku stania się zrównoważonym dostawcą mobilności. Nowa struktura Grupy, będzie miała decydujące znaczenie, ponieważ Volkswagen przekształca się w pionowo zintegrowaną firmę zajmującą się mobilnością.

Marki Volkswagena staną się bardziej niezależne, a Grupa skupi się na ogólnej strategii i synergii. Platformy technologiczne Volkswagena również uzyskają większą autonomię, aby zapewnić sobie możliwość maksymalizacji synergii w całej Grupie.

Znajdzie to również odzwierciedlenie w modelu sterowania finansami Grupy. Od pierwszego kwartału 2022 roku Grupa będzie raportować w grupach marek: Volume, Premium i Sport.

Bardziej ambitne cele w zakresie redukcji emisji spalin

Grupa Volkswagen w porównaniu z 2018 r. podniosła swoje ambicje dotyczące celów redukcji emisji we własnych zakładach produkcyjnych z 30 do 50 procent do 2030 r.

Grupa marek Volume była najbardziej narażona na bieżące negatywne skutki wojny na Ukrainie, trwającej pandemii Covid i niedoboru półprzewodników. Pomimo tych niekorzystnych czynników Grupa odnotowała przyzwoity początek roku. Wszystkie marki w grupie wolumenowej odnotowały wzrost średnich cen sprzedaży, mimo że sprzedaż jednostkowa spadła częściowo o wartość dwucyfrową.

Marka VW, Seat i Samochody Użytkowe odnotowały wzrost marż. Jedynie Skoda odnotowała spadek, ponieważ prowadzi konsolidację działalności w Rosji. Grupa marek Wolumen osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 24,4 mld euro (27,4 mld euro) oraz zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych w wysokości 0,9 mld euro (1,4 mld euro).

Przychody ze sprzedaży grupy marek Premium (w tym Bentley) wyniosły 14,4 mld euro. Wynik ten wynikał głównie z utrzymującego się wysokiego popytu na dobrze wyposażone pojazdy klasy premium, pozytywnego wpływu wyceny wartości godziwej zabezpieczeń towarowych oraz niższych kosztów stałych.

W grupie marek Sport & Luxury odnotowano duży popyt na modele 911, Panamera i Cayenne. Przychody ze sprzedaży wzrosły do 7,3 mld euro (7,0 mld euro). Wyższy wkład w zysk doprowadził do wzrostu zysku operacyjnego o 1,4 mld euro (1,2 mld euro). Marża operacyjna wyniosła 18,6 proc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię