Grupa Volkswagen, w ramach 70. rundy planowania, podjęła decyzję o produkcji samochodów elektrycznych w kolejnych zakładach w Europie. Podtrzymano cel, którym jest osiągnięcie do 2025 roku pozycji światowego lidera rynku mobilności elektrycznej. Siedziba koncernu i zakład produkcyjny w Wolfsburgu – wokół którego rozgorzał spór ze związkowcami – zostaną przekształcone. Inwestycje w sumie wyniosą 159 miliardów euro. Volkswagen spodziewa się, że do 2026 roku co czwarty sprzedany samochód będzie autem elektrycznym. 

  • Volkswagen podjął decyzję o produkcji aut elektrycznych w kolejnych zakładach
  • Zmiany dotkną także historyczny zakład w Wolfsburgu
  • Volkswagen zwiększa środki na elektromobilność

Fabryki Volkswagena będą produkować więcej aut elektrycznych

Grupa Volkswagen, elektryfikując europejskie zakłady, zamierza wygenerować dodatkową synergię i wykorzystać efekt skali.

W fabryki w Dolnej Saksonii Grupa zainwestuje około 21 miliardów euro, a większość środków zostanie skierowana do zakładów produkcyjnych i zakładów, które produkują komponenty.

W perspektywie średnioterminowej, rozpoczynając modernizację zakładu w Hanowerze, będzie on przestawiony na produkcję wyłącznie aut elektrycznych. Najważniejszy obecnie projekt Grupy, który dotyczy przyszłości, zostanie zrealizowany właśnie w Hanowerze, gdzie będzie produkowany model Artemis. Potwierdzono też tam produkcję nadwozia do nowego modelu marki Bentley. Kolejny model z rodziny ID. – ID. California* – również będzie powstawać w tych zakładach. Fabryka w Hanowerze będzie przewodziła w Grupie, pod względem produkcji pojazdów autonomicznych, takich jak MOIA i ID. BUZZ AD1.

– Podjęte dziś uchwały pokazują, jak zdecydowanie dążymy do transformacji Grupy Volkswagen. Nasze inwestycje będą koncentrować się na przyszłości mobilności we wszystkich jej kluczowych aspektach oraz na systematycznej realizacji strategii Grupy. Nasza niezwykle solidna baza finansowa pozwala nam na samodzielne sfinansowanie niezbędnych inwestycji. Dlatego też jesteśmy pewni, że te decyzje inwestycyjne doprowadzą Grupę Volkswagen do przyszłych sukcesów – Hans Dieter Pötsch, Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG.

Co z fabryką w Wolfsburgu?

W ramach Projektu Trinity potwierdzono przekształcenie fabryki w Wolfsburgu w kierunku produkcji samochodów elektrycznych. Biorąc pod uwagę rosnący popyt, od 2024 roku Grupa planuje przygotowanie tego zakładu do pełnej produkcji modelu ID.3, zapewniając niezbędną wielkość produkcji tego modelu. Do tego czasu przewiduje się tylko częściową produkcję, z dostawami części z zakładu w Zwickau. Produkcja ID.3 w Wolfsburgu pozwoli Grupie dostarczyć dodatkową liczbę egzemplarzy, których sam zakład w Zwickau nie byłoby w stanie zapewnić.

Zakład Volkswagena w Wolfsburgu zdjęcie: Volkswagen
Zakład Volkswagena w Wolfsburgu zdjęcie: Volkswagen

Podejmując decyzje w ostatniej rundzie planowania, Grupa po raz kolejny udowadnia, że systematyczna transformacja i trwała perspektywa ochrony miejsc pracy idą w parze. Wyniki pracowników w fabrykach na całym świecie, w markach i firmach wzmacniają kurs, którym wspólnie podążamy. Jako przedstawiciele pracowników w Radzie Nadzorczej, jednoznacznie oceniamy rundę jako właściwą w tych niezwykle niepewnych czasach – Daniela Cavallo, Przewodnicząca Generalnej i Grupowej Rady Zakładowej.

Realizacja projektu Trinity, w przypadku którego rozważany jest udział fabryki w Wolfsburgu, ma na celu stworzenie innowacyjnego, konkurencyjnego pojazdu elektrycznego nowej generacji i przystosowanego do 4-go poziomu jazdy autonomicznej. Do 2030 roku na terenie fabryki planuje się budowę drugiego nowoczesnego zakładu produkcji energii elektrycznej. Zostanie on uzupełniony najnowocześniejszym w Europie centrum badawczo-rozwojowym – Sandkamp Campus.

– W świecie strategii NEW AUTO nasz model biznesowy przechodzi radykalną zmianę – koncern Volkswagen z tradycyjnego producenta samochodów przekształca się w zintegrowaną Grupę z silnymi grupami marek i z wiodącymi na świecie platformami technologicznymi. Wolfsburg, gdzie od lat mieści się siedziba Grupy, będzie miał kluczowe znaczenie dla transformacji, ponieważ naszą silną pozycję możemy zabezpieczyć na dłuższą metę tylko wtedy, gdy zakład w Wolfsburgu odniesie sukces. Dzięki naszej wizji fabryka w Wolfsburgu zyska nową tożsamość. Celem jest stworzenie zrównoważonego zakładu o zasięgu międzynarodowym z efektywnym sterowaniem Grupą, dwoma zakładami produkcji elektrycznej oraz najnowocześniejszym centrum badawczo-rozwojowym, które pozwolą określić i rozszerzyć kolejne dziedziny działalności w przyszłości – mówił szef Volkswagena Herbert Diess.

Więcej aut elektrycznych, więcej akumulatorów

Niemieckie zakłady, które produkują podzespoły, będą kontynuować transformację w kierunku elektromobilności zapoczątkowaną w 2015 roku. Fabryka w Hanowerze, oprócz części na potrzeby infrastruktury ładowania, będzie produkować także osie do modeli skonstruowanych na platformie konstrukcyjnej MEB. W zakładach w Brunszwiku, Salzgitter i Kassel, Grupa zainwestuje w zwiększenie mocy produkcyjnej akumulatorów, wirników/statorów i silników elektrycznych do samochodów powstających na platformie MEB. Ponadto, zakłady te już teraz przygotowują się do produkcji kluczowych komponentów platformy SSP.

Zdjęcie elektrycznego Volkswagena ID.5
Volkswagen ID.5 to nowy elektryczny SUV coupé zdjęcie: Volkswagen

Zakład w Salzgitter będzie nadal rozwijany w kierunku europejskiego centrum produkcji akumulatorów. Grupa zainwestuje około 2 mld euro, aby od 2025 roku produkować zunifikowane ogniwa akumulatorowe do wolumenowych modeli w gigafabryce w Dolnej Saksonii. W zakładzie w Salzgitter będą łączyć się produkcja, rozwój i kontrola jakości akumulatorów. W tym celu Rada Nadzorcza zatwierdziła utworzenie europejskiej spółki, która połączy wszystkie działania Grupy związane z akumulatorami i ułatwi w przyszłości zaangażowanie stron trzecich. Nowa spółka będzie również nadzorować strategiczne partnerstwa z firmami – Umicore, 24M i Vulcan Energy.

89 miliardów euro w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestowanych zostanie w rozwój technologii przyszłości, takich jak elektromobilność i cyfryzacja. W ten sposób strategia NEW AUTO ma odnieść wielki sukces. W zakładach w Dolnej Saksonii – w Wolfsburgu, Hanowerze, Brunszwiku, Salzgitter, Osnabrück i Emden – zostanie zainwestowane łącznie 21 miliardów euro.

Grupa Volkswagen w swoim pięcioletnim planie jasno określiła również drogę do osiągnięcia strategicznych celów finansowych w ramach strategii NEW AUTO. Celem strategicznym Grupy na lata 2025/2026 jest osiągnięcie rentowności sprzedaży na poziomie 8-9 procent. Jednocześnie nakłady inwestycyjne i koszty rozwoju zostaną ograniczone do około 11 procent przychodów w dziale motoryzacyjnym. Oczekuje się, że skorygowany przepływ pieniężny netto w „Dziale motoryzacyjnym” (przed fuzjami i przejęciami oraz kosztami związanymi ze sprawą Diesli) wyniesie 15 miliardów euro rocznie w latach 2025/2026.

Plany finansowe Volkswagena

Grupa potwierdziła docelową marżę operacyjną w górnej granicy przedziału 6-7,5 procent. Dostawy do klientów wyniosą około 9 milionów samochodów. Volkswagen w tym roku poczynił duże postępy w zakresie ograniczenia kosztów stałych, dzięki czemu do końca września zostały one zredukowane o 8 proc. w porównaniu z kosztami w 2019 roku. Do 2023 r. planuje się ich dalszą redukcję o 10 procent.

Nakłady inwestycyjne i koszty rozwoju elektromobilności wzrosły o około 50 procent w 70. rundzie planowania – do 52 miliardów euro. Z drugiej strony, wyraźny nacisk na przyspieszony rozwój aut elektrycznych umożliwi zmniejszenie o około 30 procent (do 8 miliardów euro) wydatków na układy hybrydowe jako technologię pośrednią. Volkswagen przewiduje, że udział samochodów typu BEV w sprzedaży wzrośnie z około 5-6 procent obecnie do około 25 procent w 2026 roku.

Do 2030 roku prawie jedna trzecia przychodów na globalnym rynku mobilności będzie pochodzić z usług opartych na oprogramowaniu. Aby wykorzystać ten potencjał, do 2026 r. na cyfryzację produktów i firmy – w tym na autonomiczną jazdę – koncern przeznaczy 30 miliardów euro, co stanowi wzrost o około 10 procent w stosunku do poziomu z poprzedniego planowania.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię