W 2022 r. Opel obchodzi bardzo szczególną rocznicę – 160 lecie istnienia. Firma została założona w sierpniu 1862 roku przez Adama Opla. Jego firmę przejęło później jego pięciu synów i żona Sophie – można ją wręcz uznać za pierwszą kobietę-menedżera producenta maszyn do szycia, rowerów i samochodów.

  • Opel zaczął swoją działalność w 1862 roku
  • Firma produkowała pierwotnie maszyny do szycia i rowery
  • Opel przygodę z motoryzacją zaczął w 1899 roku

– Opel zapewnia ludziom mobilność od 160 lat. Dzisiaj kieruje nami ten sam etos, który wyznawał założyciel firmy, Adam Opel: technologia i innowacje dla każdego – niezależnie od tego, czy chodzi o maszyny do szycia, rowery czy samochody. Wszystko z klarowną wizją przyszłości i stałą gotowością do stawienia czoła nowym wyzwaniom. Dowodami tej postawy jest wiele bestsellerów w bogatej historii Opla, w tym także nasze obecne modele, z których większość jest już zelektryfikowana. Od 2028 r. Opel w Europie będzie marką wyłącznie elektryczną. Jesteśmy więc dobrze przygotowani na następne 160 lat – mówi Uwe Hochschurtz, dyrektor generalny firmy Opel.

Początki: od maszyn do szycia do największego producenta rowerów na świecie

Historia sukcesu rozpoczęła się pod koniec sierpnia 1862 r., kiedy to Adam Opel zmontował pierwszą maszynę do szycia. Produkt ten stał się fundamentem młodej firmy z Rüsselsheim. Produkcja szybko rosła – między innymi dlatego, że Opel starał się spełniać indywidualne życzenia klientów i projektował różne modele maszyn do specjalnych zadań. Już w 1868 r. Adam Opel wraz z pracownikami przenieśli się do nowej fabryki. Firma wkrótce stała się jednym z największych producentów maszyn do szycia w Niemczech, eksportującym je do całej Europy.

Sophie Opel i Adam Opel
Sophie Opel i Adam Opel
Opel maszyna do szycia
Opel maszyna do szycia

Rower od Opla

Kolejnym filarem sukcesu Opla był rower. W 1886 r. w Rüsselsheim zbudowano pierwszy bicykl (rower z wielkim przednim kołem i małym tylnym), a Opel był jednym z pierwszych producentów takich pojazdów w Niemczech.

Wkrótce ofertę poszerzono o rowery trzykołowe oraz tzw. Sicherheits-Niederräder („bezpieczne rowery z niskimi kołami”). W 1888 r. otwarto pierwszy budynek fabryki zarezerwowany wyłącznie na produkcję rowerów. Opel szybko wdrażał nowoczesne rozwiązania w swoich jednośladach, takie jak opony pneumatyczne, łożyska kulkowe oraz piasty z wolnym kołem.

W 1894 r. Opel wprowadził do oferty rowery zaprojektowane specjalnie dla kobiet. Firma odnosiła sukcesy przez kolejne dekady. W latach 20. dwudziestego wieku Opel awansował na największego producenta rowerów na świecie.

Wilhelm Opel
Wilhelm Opel
Rower Opla
Rower Opla
Rower Opla
Rower Opla

Początki motoryzacji

Decydującym krokiem w historii firmy – na który po śmierci Adama Opla zdecydowało się jego pięciu synów – było uruchomienie produkcji automobili w 1899 r. Opel jest więc jednym z pionierów tej branży i jedną z firm o największych tradycjach jako producent samochodów na świecie.

Produkcja automobili w Rüsselsheim rozpoczęła się od modelu Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann”. W 1906 r. zbudowano tysięczny egzemplarz. Przełom przyszedł w 1909 r. wraz z legendarnym modelem 4/8 PS „Doktorwagen”. Cena 3950 marek – o połowę niższa w porównaniu z luksusowymi pojazdami konkurencji – otwierała drogę do motoryzacji szerszej liczbie potencjalnych klientów. W dużej mierze przyczynił się do tego wprowadzony w 1910 r. system modułowy.

 Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann
Opel z silnikiem 1,2 litra
Opel z silnikiem 1,2 litra

Opel był pierwszym niemieckim producentem, który wprowadził produkcję na dużą skalę z wykorzystaniem technologii linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z takiej linii produkcyjnej w Niemczech w 1924 r. był 4/12 PS, zwany Laubfrosch (gatunek żaby), gdyż był dostępny wyłącznie w kolorze zielonym.

Opel "Laubfrosch"
Opel „Laubfrosch”

Już trzy lata później Opel 4 PS w wersji podstawowej kosztował tylko 2980 marek. Oznaczało to, że samochód przestał być wyłącznie kosztowym luksusem dla wybranych, a stał się niezwodnym środkiem transportu dla wielu. Dzięki racjonalizacji produkcji z roku na rok samochody miały coraz bardziej przystępne ceny i coraz lepsze osiągi. Popyt na Ople rósł, a model z 1931 r. z silnikiem o pojemności 1,2 litra był pierwszym samochodem autentycznie „dla ludu”.

Kolejna rewolucja w produkcji zaszła wkrótce potem. W 1935 r. nowa Olympia była pierwszym niemieckim produkowanym masowo pojazdem z całostalowym nadwoziem samonośnym, który dzięki stosunkowo niewielkiej masie wyróżniał się lepszymi osiągami i niższym zużyciem paliwa. Taka konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego ślubem – tak w fabrycznym żargonie określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Cały proces montażu stał się szybszy i wydajniejszy, ułatwiając produkcję na masową skalę.

Produkcja samochodów Opla na początku XX wieku
Produkcja samochodów Opla na początku XX wieku
Opel Blitz w 1946 roku
Opel Blitz w 1946 roku

Bestsellery i nowe klasy samochodów

Przez dziesięciolecia Opel konsekwentnie wyznaczał trendy, wprowadzając nowe modele i odmiany pojazdów, które stawały się prawdziwymi bestsellerami. Najtrwalszą linią modelową z największymi tradycjami jest Kadett, którego pierwsza wersja ujrzała światło dzienne w 1936 r. W 1962 r. sprzedano milionowy egzemplarz kompaktowego Kadetta A, który był siłą napędową niemieckiego „cudu gospodarczego”. Od 1991 r. ta linia produktowa nosi nazwę Astra, a jej obecna 12. generacja wciąż jest prekursorem innowacji w klasie kompaktowej.

Firma Opel jest świadoma swoich tradycji. Na przykład motyw „skrzeli” w nowej Astrze hatchback to nawiązanie do wcześniejszych generacji Kadetta.

Opel GT
Opel GT

Poprzednikami obecnej Astry i Insignii Sports Tourer, zjeżdżającymi z taśm montażowych kilkadziesiąt lat temu, były wersje nadwoziowe Caravan. Tutaj Opel także jest pionierem. W 1953 r. producent zaoferował Olympię Rekord Caravan, połączenie samochodu osobowego (car) i dostawczego (van) oraz pierwsze wielkoseryjne kombi niemieckiego producenta.

Marka Opel wcześnie zaistniała także w cięższych segmentach. Pierwszym powojennym Oplem była 1,5 – tonowa ciężarówką Blitz, której produkcję uruchomiono w 1946 r. Dzisiaj lekkie pojazdy użytkowe Combo, Vivaro i Movano, które wszystkie są już zelektryfikowane, wyróżniają się praktycznością i dużą przestrzenią ładunkową oraz zostały w pełni przygotowane do współczesnych wymagań. Model Vivaro występuje w dwóch odmianach całkowicie bezemisyjnych: jako w pełni elektryczny Vivaro‑e oraz napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi dostawczy Vivaro-e Hydrogen.  

Od kilkudziesięciu lat sukcesy odnoszą także mniejsze modele marki Opel. Przede wszystkim Corsa – mały samochód, który w tym roku obchodzi 40‑lecie i od samego początku utrzymuje status bestsellera w swoim segmencie.

Opel ma na swoim koncie także stworzenie nowej klasy pojazdów w 1991 r. – wtedy na Targach Motoryzacyjnych w Genewie zadebiutował „pojazd rekreacyjny z napędem na wszystkie koła” Frontera. Kompaktowy Opel Frontera Sport był pierwszym przedstawicielem wszechobecnych dzisiaj SUV‑ów, a pięciodrzwiową Fronterę z wydłużonym rozstawem osi można uznać za prekursora nowoczesnego pojazdu terenowego.

Opel Manta
Opel Manta

Około 30 lat temu samochód natychmiast stał się liderem rynku i zapoczątkował boom na napęd na cztery koła w całej Europie.

W 1999 r. Opel znów zademonstrował swoją umiejętność łączenia emocji i rozsądku w innowacyjnych rozwiązaniach. Modelem Zafira i zastosowaną w nim uniwersalną koncepcją Flex7 marka zdefiniowała nowy segment siedmiomiejscowych kompaktowych minivanów. Po raz pierwszy siedmiomiejscowy samochód w mgnieniu oka mógł się przeistoczyć w wersję dwumiejscową z ogromną przestrzenią ładunkową, bez potrzeby wymontowywania foteli.

Bezpieczeństwo i komfort

Już w latach 30. ubiegłego wieku nadwozie samonośne zapewniało Olympii, Kadettowi i Kapitänowi lepszą stabilność przy niższej masie. Innowacyjne rozwiązania znalazły się także w modelu Rekord C z 1967 r., pierwszym osobowym Oplu, w którym zastosowano sprężyny śrubowe w zawieszeniu tylnej osi. Teleskopowa bezpieczna kolumna kierownicy stała się standardem w modelach Opla już w 1968 r.

Astra z 1991 r. była wyposażona w system bezpieczeństwa Opla obejmujący wzmocnienia boczne w drzwiach, fotele o konstrukcji zapobiegającej wysunięciu się pasażera spod pasa bezpieczeństwa w czasie kolizji oraz napinacze pasów bezpieczeństwa. W 1995 r. Opel jako pierwszy niemiecki producent samochodów wprowadził pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu w standardowym wyposażeniu wszystkich nowych samochodów.

Sportowe samochody Opla

W 1965 r. na targach IAA we Frankfurcie Opel zaprezentował model Experimental GT. Dwumiejscowe auto zrywało z konwencjonalnym europejskim wzornictwem. Zaledwie trzy lata później z linii produkcyjnej zjechał pierwszy seryjny Opel GT. Jego osiągi, wyjątkowa stylistyka i atrakcyjna cena zapewniły mu popularność u klientów. Do dziś GT jest wspominany jako rzeczywisty samochód marzeń.

W 1990 r. do oferty usportowionych modeli dołączył Opel Calibra. Opływowa, klinowata sylwetka zachwyciła klientów i pozwoliła uzyskać rekordowo niski w skali światowej współczynnik oporu czołowego 0,26. Optymalne własności aerodynamiczne w połączeniu z silnikami o mocy do 150 kW/204 KM zapewniały maksymalną prędkość do 245 km/h.

Najbardziej spektakularnym przykładem z dawnych lat jest rekord ustanowiony 23 maja 1928 r. przez Fritza von Opla, najstarszego wnuka Adama Opla. Za kierownicą samochodu rakietowego RAK 2 rozwinął on prędkość 238 km/h na torze Berlin Avus.

Opel RAK 2
Opel RAK 2

Prawie 50 lat temu, za sprawą Waltera Röhrla, Opel stał się gwiazdą sportu samochodowego. W 1974 r., wraz z pilotem Jochenem Bergerem, Röhrl wygrał Rajdowe Mistrzostwa Europy Asconą SR, a w 1982 r., z Christianem Geistdörferem, zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo Asconą 400, pokonując mocnych rywali w samochodach z napędem na cztery koła. Pod koniec tego samego sezonu sięgnął także po tytuł Rajdowego Mistrza Świata.

Opel Corsa-e Rally jest w pełni elektrycznym samochodem rajdowym, który od 2021 r. ściga się w pierwszym na świecie jednomarkowym rajdowym pucharze samochodów elektrycznych ADAC Opel e-Rally Cup.

Od katalizatora w standardzie do elektrycznego pioniera

W 1985 r. firma zaprezentowała Corsę 1.3i, pierwszy europejski mały samochód z trójfunkcyjnym katalizatorem. Od wiosny 1989 r. marka jako pierwszy europejski producent zaczęła standardowo wyposażać wszystkie modele, od małych samochodów po duże limuzyny, w układ oczyszczania spalin. Opel jest również pierwszym producentem, który zaledwie rok później zaczął stosować recykling materiałów syntetycznych ze swoich samochodów w celu zwiększenia ich zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Opel i samochody elektryczne

Elektryczny model Elektro GT w 1971 roki ustanowił sześć sensacyjnych rekordów świata samochodu elektrycznego na torze wyścigowym Hockenheim. Opel jest pionierem elektryfikacji także w przypadku pojazdów seryjnych. Wprowadzając zelektryfikowanego Opla Amperę, europejski „Samochód Roku 2012”, marka dała początek nowemu segmentowi na europejskim rynku motoryzacyjnym. Czteromiejscowy model o sylwetce coupé, wyposażony w silnik spalinowy służący wydłużeniu zasięgu, był pierwszym samochodem z napędem elektrycznym, którego realny zasięg około 500 kilometrów pozwalał na swobodne codzienne użytkowanie.

Jego następcą był Opel Ampera‑e – samochód kompaktowy o napędzie wyłącznie akumulatorowym wprowadzony w 2016 r. Jedno ładowanie litowo-jonowego akumulatora o pojemności 60 kWh wystarczało na przejechanie do 520 kilometrów (wg cyklu NEDC). W 2019 r. Opel wprowadził model Corsa-e, pierwszy w pełni elektryczny kompaktowy samochód tej marki. Od tego czasu oferta zelektryfikowanych modeli – hybryd plug-in oraz pojazdów z napędem w pełni elektrycznym – jest systematycznie powiększana, a już w 2024 r. wszystkie modele Opla będą dostępne w zelektryfikowanych wariantach.

Najnowszym uzupełnieniem bezemisyjnej gamy jest dostawczy Vivaro-e Hydrogen zasilany ogniwami paliwowymi.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię