Jaguar ma za sobą trudną końcówkę 2021 roku. Marka odnotowała w tym czasie najniższą kwartalną sprzedaż od 2013 r. Powodem problemów jest brak chipów. Automotive News Europę pisze, że firma skupiła się w pierwszej kolejności na bardziej dochodowej marce Land Rover.
- Sprzedaż Jaguara w 4Q 2021 roku była najgorsza od 2013 roku
- Jaguar ucierpiał wskutek globalnych problemów z dostępnością chipów
- Jaguar sprzedał w 4Q 14 407 samochodów
- W 2025 roku Jaguar Land Rover ma wzmocnić ofertę samochodami zelektryfikowanymi
Sprzedaż Jaguara – końcówka 2021 roku, najgorsza od czasu 2013 roku
Globalna sprzedaż Jaguara w kwartale kończącym się 31 grudnia spadła o 49 procent do poziomu 14 407. Dziennikarze przypominają, że jest to najniższy kwartalny wynik od 4Q 2013 roku.
Automotive News Europę pisze, że pomimo uzyskania pierwszeństwa w kolejce do mikrochipów, sprzedaż Land Rovera (w tym modeli Range Rover) również spadła w okresie od października do grudnia – o 35 procent do poziomu 65 719.
Pod koniec roku Jaguar ucierpiał, ponieważ JLR nadał priorytet trudno dostępnym na runku półprzewodnikom dla swoich bestsellerowych modeli Land Rovera, w tym dla nowego Defendera.
Jaguar i Land Rover zostały połączone w 2013 roku w jeden byt, po przejęciu przez Tata Motors.
Trudny rok dla sprzedaży Jaguara
W całym 2021 r. sprzedaż Jaguara Land Rovera spadła o 1,2 procent do poziomu sprzedaży 420 856 samochodów. Sprzedaż samego Jaguara spadła o 16 procent do 86 270 sztuk. Automotive News pisze, że marka szczególnie ucierpiała w ostatnim kwartale roku, który stanowił zaledwie 17 procent jej rocznej sprzedaży. Całoroczna sprzedaż Land Rovera wzrosła o 3,4 procent do 334 586 samochodów.
Według danych ACEA sprzedaż Jaguara na rynkach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i krajach EFTA w 2021 r. spadła o 19 procent do 38 039 samochodów.
Jaguar zmierza w kierunku samochodów elektrycznych
Dziennikarze Le Monde podkreślają, że Jaguar nie zastąpi swojej gamy samochodów z silnikiem spalinowym, dopóki nie wprowadzi nowych, w pełni elektrycznych modeli w 2025 roku.
Jaguar przestawia się obecnie na całkowicie elektryczną gamę samochodów, które zostaną zaprojektowane przez szefa projektu JLR – Gerry’ego McGovern’a.
McGovern powiedział, że przyszłe projekty Jaguara muszą być „absolutnie nowoczesne i współczesne”.
W zeszłym roku prezes Thierry Bollore powiedział, że marka mogłaby korzystać z platformy elektrycznej spoza firmy. Pod rządami Bollore firma całkowicie przemyślała strategię dla Jaguara i Land Rovera opracowaną za poprzedniego dyrektora generalnego Ralfa Spetha, która goniła sprzedaż na poziomie 1 miliona, dzięki ekspansji obu marek.
Nadchodzi elektryczny Jaguar
Nowa strategia koncentruje się na modelach z wyższej półki o mniejszym wolumenie sprzedaży.
Automotive News Europe pisze jednak, że dealerzy obawiają się, że brak nowych modeli Jaguara, w najbliższym czasie utrudni planowanie sprzedaży.
To dość gwałtowne działanie i jeśli nie będziemy dotowani przez producenta, nie odniesiemy sukcesu – powiedział w rozmowie z Le Monde Philippe Dugardin, prezes grupy dealerskiej Jaguar i Land Rover we Francji.
Szef JLR France, Philippe Robbrecht, zapewnił dealerów, że zmiana Jaguara jest na dobrej drodze. „Do 2025 roku dzielą nas zaledwie trzy lata” – powiedział gazecie.