RZ 450e to pierwszy Lexus, który został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne. RZ w wersjach z 20-calowymi kołami ma zasięg około 395 km w cyklu mieszanym WLTP. Auta z 18-calowymi kołami mają zasięg o około 40 km większy. Samochód był testowany i udoskonalany w Shimoyama Center w Japonii, które wkrótce stanie się nową globalną siedzibą Lexusa.

  • Lexusa RZ 450e to pierwszy model marki zbudowany od podstaw jako auto elektryczne
  • Lexus e-Axle dla każdej osi z napędem DIRECT4 kontroluje przekazanie momentu obrotowego oraz przechyły nadwozia podczas przyspieszania i hamowania
  • Zasięg Lexusa RZ 450e to 395 km

Sztywna platforma i niska masa RZ 450e

Samochód powstał na nowej platformie e-TNGA, która zapewnia wysoką sztywność nadwozia oraz nisko położony środek ciężkości. W aucie wykorzystano lekkie materiały jak stal o podwyższonej wytrzymałości 1470 MPa, aluminium czy formowaną żywicę, by utrzymać niską masę.

RZ ma 4805 mm długości, 2850 mm rozstawu osi i krótkie zwisy z przodu (995 mm) i z tyłu (960 mm). Całkowita wysokość wynosi 1635 mm, a szerokość 1895 mm (bez lusterek bocznych). Pod względem wymiarów zewnętrznych i gabarytów RZ plasuje się pomiędzy modelami NX i RX. Auto dopracowano pod kątem aerodynamicznym, dzięki czemu osiągnięto niski współczynnik oporu powietrza (Cx 0,263), który przyczynia się do wysokiej efektywności energetycznej samochodu.

Lexus RZ 450e
Lexus RZ 450e

Układ osi e-Axle

Lexus RZ 450e jest pierwszym modelem marki wykorzystujący nowy układ osi e-Axle stworzony z myślą o samochodach elektrycznych. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia redukcyjna oraz moduł sterujący PCU (Power Control Unit). W RZ rozwiązanie to jest stosowane zarówno na przedniej jak i tylnej osi, w połączeniu ze sterowanym napędem na cztery koła DIRECT4. Ich zadaniem jest dostosowanie rozdziału mocy, poprawa przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych.

Układ osi e-Axle jest cichy, wydajny i precyzyjnie dozuje moc. Przedni silnik wytwarza 150 kW (204 KM), a tylny 80 kW (109 KM), co razem daje maksymalną moc 230 kW (313 KM). RZ zużywa od 16,8 kWh do 18,7 kWh energii na 100 km w cyklu mieszanym WLTP, w zależności od rozmiaru kół i wersji wyposażenia.

Zwarta budowa i umieszczenie e-Axle (wysunięta do przodu – przednia, i bardzo nisko – tylna) poprawiają praktyczne funkcje samochodu. W kabinie jest więcej miejsca, podłoga bagażnika jest nisko, a pod podłogą pojazdu jest większa przestrzeń na umieszczenie baterii.

Lexus RZ 450e

Lexus RZ 450e z DIRECT4

RZ jest pierwszym modelem Lexusa z napędem 4×4 DIRECT4, który współpracuje z dwoma osiami e-Axle. Stosowany wyłącznie w Lexusie inteligentny napęd DIRECT4 stale równoważy przyczepność wszystkich czterech kół, intuicyjnie i płynnie rozdzielając moment obrotowy.

Podczas jazdy DIRECT4 zapewnia balans napędu między przednią a tylną osią, kontrolując niezależnie osie e-Axle. Czujniki prędkości obrotowej kół, przeciążenia przekazują dane do jednostki sterującej ECU (Engine Control Unit) samochodu. DIRECT4 błyskawicznie reaguje, by zapewnić jak najlepszą przyczepność w danym momencie. Rozdział napędu między przodem i tyłem może być dostosowany w zależności od sytuacji w ciągu milisekund, czyli szybciej niż jakikolwiek układ mechaniczny.

Lexus RZ 450e

Akumulator litowo-jonowy w RZ 450e

Bateria jest umieszczona całkowicie pod podłogą kabiny i stanowi część konstrukcyjną pojazdu. Litowo-jonowe akumulatory umieszczone są w szczelnej, wzmacnianej obudowie, która chroni je przed kontaktem z nawierzchnią drogi lub w razie kolizji. Bateria w RZ 450e składa się z 96 ogniw o pojemności brutto 71,4 kWh. Akumulator ten ma zachować co najmniej 70 proc. swojej pojemności po 10 latach. Lexus jest jednak przekonany, że rzeczywista pojemność powinna po 10 latach wynosić wciąż co najmniej 90 proc.

RZ w wersjach z 20-calowymi kołami ma zasięg około 395 km w cyklu mieszanym WLTP. Auta z 18-calowymi kołami mają zasięg o około 40 km większy. Wartości te dotyczą wydajności od pełnego naładowania do całkowitego wyczerpania baterii.

RZ jest wyposażony w kompaktową i lekką ładowarkę pokładową o mocy 11 kW. Ładowanie akumulatora podłączonego do zasilania trójfazowego trwa około sześciu i pół godziny, przy zasilaniu jednofazowym czas ten wynosi około 10 godzin. RZ podłączony do systemu szybkiego ładowania prądem stałym naładowanie do 80 proc. może osiągnąć w około 30 minut. Korzystając z aplikacji Lexus Link, właściciele mogą z wyprzedzeniem ustawić czas ładowania, aby wykorzystać energię poza godzinami szczytu, a także dla wygody zaprogramować harmonogram regularnego ładowania.

Zobacz też: Testy elektryczne Porsche Macana

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię