Mercedes Vision EQXX podczas swojej trzeciej długodystansowej podróży powyżej 1000 kilometrów udowodnił, że nawet Pustynia Arabska nie stanowi przeszkody dla jego efektywności energetycznej. Na trasie obejmującą ruchliwe ulice miasta, a także otwartą pustynię, pojazd testowy zużywał energię elektryczną w ilości 7,4 kWh/100km (8,4 mi/kWh). 

Testy Mercedesa Vision EQXX w Arabii Saudyjskiej

Przy temperaturach otoczenia sięgających nawet 34 stopni Celsjusza, Vision EQXX znacznie poprawił własny rekord. Ze zużyciem energii wynoszącym zaledwie 7,4 kWh/100 km, dostarczył cennych danych dla rozwoju zaawansowanych technologii efektywności energetycznej. Trzecia podróż Vision EQXX miała przetestować efektywność auta na Bliskim Wschodzie. Trasa o długości 1010 km została pokonana w czasie jazdy 14 godzin i 42 minuty. 

Vision EQXX

Po opuszczeniu Rijadu o godzinie 4:15 rano z pełnym akumulatorem, Vision EQXX miał jeszcze zasięgu na 309 kilometrów. Samochód dotarł do Dubaju o godzinie 19:57. Trasa obejmowała części miejskie i podmiejskie w Rijadzie, a także Dubaju z dużym ruchem ulicznym. Samochód poruszał się także na długich odcinkach autostrad biegnących przez otwartą pustynię. Celem tej trzeciej części testów było maksymalizowanie efektywności we wszystkich obszarach oraz badanie wydajności systemu w ekstremalnych warunkach pustynnych. 

Co wykazały testy?

Testowanie auta w upale dochodzącym do 34 stopni Celsjusza miało na celu zbadanie zarządzania ciepłem samochodu. Inteligentny system odpowiadał za utrzymywanie chłodu elektrycznego układu napędowego i kabiny. Klimatyzacja działała podczas całej podróży, minimalnie wpływając negatywnie na efektywność energetyczną, między innymi dzięki wieloźródłowej pompie ciepła. Bardziej zaawansowaną wersję tej pompy ciepła zintegrowano w koncepcyjnej klasie CLA zaprezentowanej na IAA Mobility 2023.

Vision EQXX

Efektywność dachu solarnego

Koncepcja ta bliska produkcji, przedstawia rodzinę modeli opartych na modułowej architekturze Mercedes-Benz (MMA) i korzysta z szeroko zakrojonego transferu technologii z modelu VISION EQXX. Słońce pustyni dało również inżynierom możliwość dokładnego zbadania wydajności dachu słonecznego. 117 ogniw fotowoltaicznych służy do zasilania wielu akcesoriów, zmniejszając zużycie energii przez układ wysokonapięciowy i wpływając na poprawę ogólnej efektywności. Podczas jazdy do Dubaju system wyprodukował 1,8 kWh energii słonecznej, zwiększając zasięg o około 24 km. 

Mercedes Vision EQXX i asystent efektywności

Obecnie trwa badanie korzyści płynących z produkcji seryjnej tej technologii. Oprócz temperatury pomiary obejmują nawet kąt i kierunek padania światła słonecznego. Kierowcy, by zmaksymalizować efektywność energetyczną, w pełni wykorzystali inteligentnego asystenta efektywności pojazdu. Gromadzi on szeroki zakres dostępnych informacji i sugeruje najbardziej efektywny styl jazdy w czasie rzeczywistym. Obejmuje to takie dane jak kierunek, a także intensywność słońca i wiatru. W czasie dużych bocznych wiatrów wzdłuż wybrzeża system pomógł kierowcom dostosować prędkość.

Z kolei dla uzyskania maksymalnego uzysku energii słonecznej podczas postoju, zespół ustawił samochód wzdłuż słońca, korzystając z wyświetlacza informacji słonecznych (Tech View).

Vision EQXX

Znaczenie Mercedesa Vision EQXX

Ponad dwa lata po swojej premierze, Mercedes Vision EQXX wciąż pozostaje gratką dla tłumów. W tym czasie przebył 23 340 kilometrów, testując swoje możliwości w różnorodnych, wymagających warunkach codziennego użytkowania. W regionie często kojarzonym z supersamochodami sportowymi, a także z SUV-ami o pełnych rozmiarach kompaktowe wymiary, a także eleganckie proporcje Mercedesa Vision EQXX wzbudziły duże zainteresowanie. Współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,17 i współgra on z zaawansowanym designem fastback. Oprócz dwóch podróży drogowych, zrealizowanych w Europie, Mercedes-Benz zaprezentował również model Vision EQXX publiczności w USA i Chinach.

Vision EQXX

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię