Mercedes-AMG ONE został opracowany z okazji 55. rocznicy powstania marki samochodów sportowych i wyczynowych BMW. Jest to dwumiejscowy sportowy supersamochód, który przenosi najnowocześniejszą i najbardziej wydajną technologię napędu hybrydowego Formuły 1 z toru wyścigowego na drogi. Hybrydowy samochód ma moc 782 kW (1063 KM), która bierze się z jednego silnika spalinowego i czterech silników elektrycznych. Prędkość maksymalna samochodu to 352 km/h. Mercedes-AMG One powstał w ścisłej współpracy z ekspertami Formuły 1 z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Auto zostanie oficjalnie po raz pierwszy pokazane w akcji w Wielkiej Brytanii, w czasie Festiwalu Goodwood (23-26 czerwca 2022 r.).

  • Mercedes-AMG ONE – to nowy hybrydowy supersamochód opracowany na 55-lecie AMG
  • Samochód może rozwinąć prędkość maksymalna 352 km/h
  • Napęd samochodu został opracowany we współpracy z ekspertami z Formuły 1

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE na 55-lecie AMG

Dzięki złożonej technologii, dwumiejscowy Mercedes-AMG ONE oferuje w niektórych przypadkach nawet więcej niż samochód wyścigowy Formuły 1. Wyposażony jest w bezstopniowy napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z hybrydowo napędzaną tylną osią i elektrycznie napędzaną osią przednią z wektorowaniem momentu obrotowego. Auto może również jeździć wyłącznie na napędzie elektrycznym.

W przypadku Mercedes-AMG ONE udało nam się przekroczyć wszelkie granice. Wyzwanie techniczne związane z przystosowaniem nowoczesnego układu napędowego Formuły 1 do codziennego użytku na drogach bez wątpienia doprowadziły nas do granic możliwości. Mam najwyższy szacunek dla wszystkich osób zaangażowanych w projekt i jestem dumny z osiągnięć tego zespołu. Postawienie takiego hipersamochodu na kołach jest z pewnością wyjątkowe. Dotyczy to nas, jako Mercedes-AMG, nie tylko z technicznego punktu widzenia, ale także pod względem bliskiej wymiany z naszymi lojalnymi klientami. Razem z nami przechodzili oni przez wzloty, ale i upadki w trakcie prac rozwojowych. Od samego początku byli oni integralną częścią Project One – mówi Philipp Schiemer, prezes zarządu Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG ONE – napęd hybrydowy E PERFORMANCE z silnikiem V6

Napęd hybrydowy E PERFORMANCE modelu Mercedes-AMG ONE wywodzi się bezpośrednio z Formuły 1 i powstał w ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Składa się on z wysoce zintegrowanego i inteligentnie połączonego zespołu, obejmującego hybrydowy, turbodoładowany silnik spalinowy oraz cztery silniki elektryczne. Jeden z tych silników zintegrowano z turbosprężarką, drugi zainstalowano bezpośrednio na silniku spalinowym, łącząc go ze skrzynią korbową. Pozostałe dwa silniki napędzają koła przednie.

Mercedes-AMG ONE

Hybrydowy silnik benzynowy V6 o pojemności 1,6 litra ze wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem odpowiada pod względem technicznym jednostkom napędowym stosowanym obecnie w Formule 1. Cztery górne wałki rozrządu napędzane są za pomocą przekładni zębatej typu czołowego. W celu uzyskania wysokich obrotów silnika, mechaniczne sprężyny w zaworach zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Silnik zamontowany w pozycji środkowej przed tylną osią rozwija prędkość obrotową do 11 tys. obrotów na minutę. Aby zwiększyć jego żywotność i umożliwić korzystanie z komercyjnie dostępnej benzyny, jego obroty utrzymywane są jednak celowo poniżej wartości dostępnych w jednostkach Formuły 1.

Mercedes-AMG ONE

Wydajna turbosprężarka

Wysokoobrotowa jednostka napędowa doładowywana jest przez zaawansowaną technicznie turbosprężarkę. Turbina gazów wylotowych i turbina sprężarki są od siebie oddalone i połączone wałem, dzięki czemu możliwe było zamontowanie turbosprężarki w niższej pozycji. Na wale umieszczono sterowany elektronicznie silnik elektryczny o mocy wynoszącej około 90 kW. Napędza on bezpośrednio wał turbosprężarki, rozpędzając go do maksymalnie 100 tysięcy obrotów na minutę, zanim zostanie zastąpiony przez strumień spalin. W Formule 1 jednostka ta figuruje pod oznaczeniem MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE

1,6-litrowy silnik widlasty jeszcze szybciej reaguje na użycie pedału gazu, dzięki czemu ogólne wrażenia z jazdy są bardzo dynamiczne. Ponadto elektryfikacja turbosprężarki pozwala osiągnąć wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika, co zwiększa ogólną „zwinność” auta oraz optymalizuje przyspieszenie.

Elektryczna turbosprężarka zasilana spalinami w modelu Mercedes-AMG ONE ma jeszcze jedną zaletę: wykorzystuje część nadwyżkowej energii z przepływu spalin do wytwarzania energii elektrycznej, pracując jako generator. Energia ta jest magazynowana w wysokonapięciowym akumulatorze litowo-jonowym albo przekazywana jest bezpośrednio na całkowicie elektryczną przednią oś auta, bądź do silnika elektrycznego (MGU-K, Motor Generator Unit Kinetic) na silniku. MGU-K ma moc 120 kW, jest umieszczony bezpośrednio na silniku i połączony z wałem korbowym za pomocą przekładni zębatej typu czołowego – to przykład kolejnego rozwiązania technicznego zapewniającego maksymalną wydajność i osiągi znane z Formuły 1.

Turbodoładowanie i prowadzony strumieniowo bezpośredni wtrysk paliwa zwiększają sprawność termodynamiczną, obniżając tym samym zużycie paliwa i emisję spalin. Wysokowydajny silnik sześciocylindrowy ma dwa układy wtryskowe. Bezpośredni wtrysk dostarcza paliwo do komór spalania pod ciśnieniem 270 barów. Niekiedy proces ten zachodzi wielokrotnie, dlatego gdy zajdzie potrzeba reguluje go układ sterowania pracą silnika. Dodatkowy wtrysk pośredni jest niezbędny dla uzyskania właściwej mocy silnika przy jednoczesnym spełnieniu norm w zakresie emisji spalin.

System oczyszczania spalin

Całość dopełnia bardzo złożony i wydajny system oczyszczania spalin z czterema podgrzewanymi katalizatorami metalowymi, dwoma katalizatorami ceramicznymi oraz dwoma filtrami cząstek stałych do silników benzynowych. Cztery elementy grzejne o łącznej mocy 16 kW umożliwiają spełnienie normy emisji spalin EU6 w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE). System oczyszczania spalin został także zoptymalizowany pod względem działania ciśnienia wstecznego, co pomaga uniknąć strat mocy. Tyczy się to także dużego tłumika tylnego, wykonanego w całości z lekkiego tytanu.

Nowy napęd na wszystkie koła z napędzaną całkowicie elektrycznie osią przednią

Dwa silniki elektryczne o mocy 120 kW, umieszczone na przedniej osi, osiągają prędkość wirnika wynoszącą do 50 000 obr/min. Każdy z nich połączony jest z przednimi kołami za pomocą przekładni redukcyjnej. Napędzana wyłącznie elektrycznie oś przednia pracuje zawsze selektywnie, dzięki czemu dla zapewnienia wysokiej dynamiki jazdy możliwe jest wektorowanie momentu obrotowego.

Ponadto obydwa silniki elektryczne pozwalają na optymalne wykorzystanie energii odzyskanej przy hamowaniu – do 80 procent w warunkach codziennej jazdy. Energia ta magazynowana jest w akumulatorze i umożliwia wydłużenie zasięgu elektrycznego lub zwiększenie dynamiki układu napędowego. Każdym z silników elektrycznych steruje jego własny układ energoelektroniczny zlokalizowany blisko silnika, w płycie podłogowej.

Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE

Akumulator z technologią Formuły 1

Litowo-jonowy system magazynowania energii jest konstrukcją własną Mercedes-AMG. Technologia ta sprawdziła się już w najcięższych warunkach w hybrydowych bolidach Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 Team, a także w akumulatorze modelu Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. Wysokowydajny akumulator AMG (AMG High Performance Battery) łączy wysoką moc i możliwość jej częstego wykorzystywania z niską masą, co zwiększa ogólną wydajność. Do tego dochodzi szybki pobór i wysoka gęstość energii, dzięki czemu na przykład podczas szybkiej jazdy w pagórkowatym terenie, kierowcy mogą wykorzystywać natychmiastowy, pełny potencjał mocy podczas jazdy pod górę; z kolei podczas zjazdów ze wzniesień uruchamia się proces wydajnej rekuperacji.

Rozmieszczenie ogniw w akumulatorze i ich chłodzenie wzorowane są na technologii zastosowanej w bolidzie Mercedes-AMG Formuły 1. Jednakże na potrzeby codziennego użytku w modelu Mercedes-AMG ONE ich liczba została wielokrotnie zwiększona. Pojemność 8,4 kWh pozwala na przejechanie 18,1 kilometra w trybie elektrycznym. Ładowanie odbywa się za pomocą prądu przemiennego i wbudowanej ładowarki 3,7 kW. Dodatkowo akumulator można doładowywać w trakcie jazdy energią pochodzącą z rekuperacji lub wprost z silnika spalinowego. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy wraz z przetwornicą DC/DC, obsługujące i ładujące 12-woltową instalację elektryczną auta, zostały w przemyślny sposób ukryte w podłodze pojazdu za tylną osią, gdzie nie zajmują dużo przestrzeni.

Technologia bezpośredniego chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia

Podstawą wysokiej wydajności akumulatora jest innowacyjny układ chłodzenia: zaawansowany technologicznie płyn chłodzący przepływa dookoła ogniw chłodząc każde z nich z osobna. Warto wspomnieć o tym, że każdy akumulator potrzebuje określonej temperatury, aby uzyskać optymalną moc wyjściową. Jeżeli jest zbyt chłodny lub zbyt gorący, może dojść do znacznej utraty mocy lub konieczne będzie ograniczenie jej zużycia w celu uniknięcia uszkodzenia wskutek przegrzania. Odpowiednia temperatura akumulatora ma decydujący wpływ na jego wydajność, żywotność i bezpieczeństwo korzystania z niego.

Płyn chłodzący krąży w akumulatorze z góry na dół, opływając każde ogniwo, za pomocą wydajnej pompy elektrycznej, która tłoczy go także do wymiennika ciepła zamontowanego bezpośrednio na akumulatorze. System zaprojektowano w taki sposób, aby zapewnić równomierne rozprowadzanie ciepła w całym akumulatorze. Dzięki temu pracuje on zawsze w stałej, optymalnej temperaturze wynoszącej około 45 stopni Celsjusza, niezależnie od tego jak często jest ładowany lub rozładowywany. Podczas dynamicznej jazdy z dużymi przyspieszeniami możliwy jest niekiedy wzrost temperatury akumulatora; mechanizmy zabezpieczające skonfigurowano jednak tak, by zapewnić maksymalną wydajność akumulatora przy jednoczesnym utrzymaniu bezpiecznej temperatury wskutek bezpośredniego chłodzenia.

Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE

Wyłącznie bezpośrednie chłodzenie pozwala na użycie ogniw o bardzo dużej gęstości mocy. Dzięki zastosowaniu indywidualnego podejścia, układ akumulatorowy jest lekki i kompaktowy. Swą niewielką wagę ogniwa zawdzięczają oszczędnej materiałowo szynie prądowej, a także lekkiej, ale stabilnej i wytrzymałej na zderzenia konstrukcji aluminiowej obudowy, zapewniającej najwyższy poziom bezpieczeństwa. Kolejną cechą charakterystyczną jest wysokie napięcie układu napędowego wynoszące 800 V, zamiast standardowych 400 V. Dzięki wyższym poziomom napięcia znacząco zredukowano na przykład średnicę kabli, dzięki czemu udało się oszczędzić zarówno przestrzeń konstrukcyjną, jak i zmniejszyć masę.

Sześć programów jazdy – od trybu całkowicie elektrycznego po tryb toru wyścigowego

Mercedes-AMG ONE uruchamia się najpierw bezgłośnie, gdy włączają się silniki elektryczne przedniej osi. W tym samym czasie rozpoczyna się rozgrzewanie katalizatorów. Silnik spalinowy uruchomi się dopiero po osiągnięciu ich odpowiedniej temperatury.

●        Race Safe: Program standardowy z hybrydowym trybem jazdy na żądanie i w pełni elektrycznym ruszaniem. Silnik spalinowy uruchamia się tylko gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc.

●        Race: Hybrydowy tryb jazdy ze specjalną strategią ładowania. Silnik spalinowy pracuje w sposób ciągły i może skuteczniej ładować akumulator wysokiego napięcia; umożliwia to stały dostęp do pełnej mocy elektrycznej.

●        EV: Jazda w trybie całkowicie elektrycznym.

●        Race Plus (tylko na tor wyścigowy): Aktywna aerodynamika, obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód)/30 mm (tył), twardsze zestrojenie układu jezdnego, specjalny system zarządzania mocą.

●        Strat 2 (tylko na tor wyścigowy): Aktywna aerodynamika, jeszcze twardsze zestrojenie układu jezdnego i obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód)/30 mm (tył). Pełna moc wszystkich silników, jak w kwalifikacjach Formuły 1.

●        Individual: ustawienia dostosowane do osobistych preferencji w zakresie trybów jazdy drogowej.

Osiągnięcie imponujących wartości przyspieszenia możliwe jest dzięki funkcji RACE START w trybach jazdy Race, Race Plus oraz Strat 2: sprint od zera do 200 km/h trwa zaledwie 7 sekund.

Całkowicie nowa zautomatyzowana 7-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów

Siłę napędową na tylne koła przenosi 7-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów, całkowicie nowo zaprojektowana dla modelu Mercedes-AMG ONE. Lekka konstrukcja przekładni zmniejsza masę pojazdu, a jej zintegrowanie ze szkieletem nadwozia zwiększa sztywność i sprawia, że zajmuje ona niewiele miejsca. Skrzynię zaprojektowano specjalnie pod kątem wysokich momentów obrotowych i prędkości obrotowych potężnego hybrydowego napędu rodem z Formuły 1. Drążki zmiany biegów i 4-tarczowe sprzęgło z włókna węglowego są sterowane hydraulicznie. Przełożenia zaprojektowano tak, aby zminimalizować różnicę mocy po zmianie biegu na wyższy i utrzymać silnik spalinowy na wysokich obrotach. W skrzyni biegów zintegrowano samoblokujący mechanizm różnicowy.

Mercedes-AMG ONE
Wnętrze Mercedes-AMG ONE
Wnętrze Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE
Kierownica Mercedesa-AMG ONE
Kierownica Mercedesa-AMG ONE

Wygląd zewnętrzny

Inspiracją dla projektu karbonowego nadwozia są najwyższej klasy pojazdy znane ze sportów motorowych. Konstrukcja z silnikiem umieszczonym pośrodku, oparta na karbonowym monokoku oraz współnośnym zespole silnika i skrzyni biegów, nadaje autu ekstremalnie sportowe proporcje: kokpit wysunięty daleko do przodu w sposób typowy dla aut wyścigowych połączony jest z potężnymi nadkolami, talią osy i daleko wysuniętym tyłem.

Projekt powstał dzięki ścisłej współpracy designerów i specjalistów od aerodynamiki. Nawet podstawowa bryła nadwozia została zaprojektowana zgodnie z zasadami aerodynamiki, dla osiągnięcia maksymalnej siły docisku i równowagi. Było to udane posunięcie: Mercedes-AMG ONE generuje siłę docisku już od prędkości 50 km/h, a następnie zwiększa się ona wraz ze wzrostem prędkości.

Charakterystycznym elementem przodu samochodu jest duży czarny spojler, którego różne wloty powietrza rozciągają się na całej szerokości pojazdu. Na trapezoidalnej części środkowej widnieje duże, białe logo AMG. Nad nim, na nadwoziu umieszczono gwiazdę Mercedesa. Kolejny wyrazisty akcent stanowi charakterystyczna dla AMG krawędź w kształcie litery A, płynnie łącząca się z błotnikami.

Po lewej i prawej stronie dominują duże wloty powietrza, obramowane deflektorami powietrza w kształcie litery U i przedzielone dwoma czarnymi poprzecznymi żebrami. Płaskie reflektory LED płynnie łączą się z krawędziami nadwozia. Czarne wyloty powietrza w masce prowadzą strumień gorącego powietrza wokół boków kabiny kierowcy, dzięki czemu świeże powietrze przepływa nad nią bez przeszkód i dostaje się do wlotu na dachu. Aktywne klapy na przednim dyfuzorze wpływają na aerodynamikę przedniej osi i zapewniają doskonałą równowagę aerodynamiczną. Aktywne kratki nawiewu powietrza (tzw. żaluzje) w przednich nadkolach zwiększają również siłę docisku na przedniej osi.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię