Wspierany przez Amazon start-up zajmujący się produkcją aut elektrycznych Rivian Automotive, poinformował, że zbuduje fabrykę o wartości 5 miliardów dolarów w Georgii. Będzie to druga fabryka w USA.
- Rivian zbuduje drugą fabrykę aut elektrycznych w USA w Georgii
- Koszt budowania fabryki Riviana w USA będzie kosztował 5 mld dolarów
Rivian i jego elektryczny biznes
W opublikowanych wynikach kwartalnych Rivian wskazuje, że odnotował stratę netto w trzecim kwartale w wysokości 1,2 miliarda dolarów. Rivian spodziewa się, że produkcja spadnie o kilkaset pojazdów, poniżej celu 1200 aut w 2021 r., a liczba zamówień w przedsprzedaży rozczarowała niektórych inwestorów na Wall Street.
Rozpoczęcie i zwiększenie produkcji trzech różnych pojazdów w ciągu kilku miesięcy to niezwykle trudne wyzwanie – powiedział r.J. Scaringe szef Riviana.
Szef Riviana miał na myśli przede wszystkim globalne ograniczenia w łańcuchu dostaw, pandemię COVID-19, napiętą sytuację na rynku pracy i krótkoterminowe problemy związane z budowaniem elektrycznych modułów akumulatorowych.
Scaringe dodał, że Rivian skupił się na przesunięciu harmonogramu dotyczącego zwiększenia produkcji swoich pojazdów.
Z wartością rynkową prawie 93 miliardów dolarów, Rivian zadebiutował na giełdzie Nasdaq w zeszłym miesiącu, w największej na świecie ofercie publicznej w 2021 roku. Rivian zebrał prawie 14 miliardów dolarów w IPO, aby sfinansować swój przyszły wzrost. Startup pozyskał także 10,5 miliarda dolarów, które zebrał od inwestorów takich, jak Amazon i Ford. Amazon posiada obecnie 20 proc. udziałów w Rivian, a Ford około 12 proc.
Firma z siedzibą w Irvine w Kalifornii miała problemy z wprowadzeniem na rynek swojego pickupa R1T, SUV-a R1S i samochodu dostawczego dla Amazona, ponieważ ograniczenia w łańcuchu dostaw, w tym niedobory chipów, uderzyły w producentów samochodów na całym świecie.
Podczas pandemii niedobór chipów zmusił producentów samochodów do ograniczenia produkcji pojazdów, a ograniczone zapasy spowodowały wzrost cen.
Rivian i inne start-upy ścigają się z Teslą, by stać się liderem pojazdów elektrycznych. Swoją szansę upatrują w rosnącym popycie na auta elektryczne w niektórych regionach świata, w tym w Chinach i w Europie.
Nowa fabryka Riviana w Georgii
Zakład Rivian w Georgii docelowo zatrudni ponad 7500 osób i będzie produkował 400 000 pojazdów rocznie. Otwarcie zakładu planowane jest na 2024 r. Rivian i stan Georgia nie ujawniły ulg podatkowych, które firma otrzyma.
Nowy zakład na wschód od Atlanty, którego budowa ma się rozpocząć latem przyszłego roku, dołączy do zakładu w Normal w stanie Illinois. Rivian zamierza także docelowo otworzyć zakłady w Europie i Chinach. Scaringe wcześniej powiedział, że Rivian planuje budować co najmniej milion pojazdów rocznie do końca dekady.
Zakład w Illinois ma obecnie roczną zdolność produkcyjną w wysokości 150 000 pojazdów, a Rivian wskazał, że zamierza zwiększyć tę liczbę do 200 000 do 2023 roku. Firma poinformowała, że do drugiego kwartału 2022 r. doda tam aż 1000 nowych miejsc pracy.
W czwartek Rivian powiedział, że na dzień 15 grudnia miał około 71 000 zamówień przedpremierowych na modele R1T i R1S w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, w porównaniu z 55 400 zgłoszeniami pod koniec października. Analityk Morgan Stanley, Adam Jonas, powiedział, że nowa liczba zamówień wydaje się być znacznie poniżej oczekiwań.
Rivian ma również kontrakt na budowę 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych dla Amazona do 2025 roku.
W czwartek Rivian poinformował o stracie netto w trzecim kwartale w wysokości 1,2 mld dolarów. Wyłączając stratę w wysokości 458 mln dolarów po emisji uprzywilejowanych obligacji zamiennych, skorygowana strata operacyjna wyniosła 776 mln dolarów. Rivian odnotowała przychody w wysokości 1 miliona dolarów po tym, jak we wrześniu firma zaczęła dostarczać swoje pierwsze pojazdy.