Skoda została jednym z sygnatariuszy porozumienia o współpracy z miastem Praga i spółką energetyczną PRE w zakresie budowy infrastruktury ładowania w stolicy Czech. W podpisanym memorandum wszystkie strony zobowiązały się do wybudowania 100 wysokowydajnych ładowarek do końca 2025 r. W tym celu powołano specjalną grupę roboczą, która ma znaleźć idealne lokalizacje dla ich rozmieszczenia.
- Skoda podpisała memorandum o budowie 100 stacji ładowania w Pradze
- W Czechach jest obecnie 2000 punktów ładowania
- W Pradze ma do 2030 roku ma być dostępnych 10 000 punktów ładowania
Skoda i stacje ładowanie w Pradze
Obecnie po czeskich drogach porusza się ponad 15 000 pojazdów zelektryfikowanych z możliwością ładowania, które korzystają z ponad 2000 krajowych punktów ładowania. Według danych Centralnego Rejestru Pojazdów najwięcej pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in zarejestrowanych jest w stolicy i jej okolicach, a w najbliższych latach tendencja ta ma się utrzymać.
Spowoduje to duże zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania w stolicy Czech.
100 nowych stacji ładowania w Pradze
Każda ze stron porozumienia wyznaczy przedstawicieli do powołanej grupy roboczej, która będzie analizować obecną sytuację i wskaże lokalizacje, w których budowa stacji ładowania przyniesie najlepsze efekty. Do końca 2025 r. w Pradze powinno powstać 100 stacji ładowania. W ten sposób powstanie około 200 punktów ładowania, każdy o mocy co najmniej 150 kW. Wszystkie z nich będą kompatybilne z platformami Powerpass i Chargee i w znacznym stopniu przyczynią się do realizacji celów Planu Klimatycznego Pragi, który przewiduje utworzenie co najmniej 10 000 publicznych stacji ładowania do 2030 r.
Wspólny projekt ma jednak również inne ambicje – koordynację rozwoju innych rodzajów infrastruktury ładowania w stolicy Pragi. Skoda przyczyni się do realizacji tych celów, przekazując dane, na podstawie których Prague Energy rozpocznie planowanie inwestycji w infrastrukturę ładowania, którą będzie można następnie wdrożyć we współpracy z władzami miasta.
– Elektromobilność, zwłaszcza w Pradze i ogólnie w aglomeracjach miejskich, przyczynia się do poprawy stanu środowiska naturalnego. Firma Prague Energy od 10 lat inwestuje w budowę infrastruktury do ładowania akumulatorów. Jesteśmy jednym z liderów rynku w tej dziedzinie. Uruchomiliśmy już prawie 400 stacji ładowania nie tylko w Pradze, ale budujemy także sieć szkieletową na terenie Czech. W przyszłości z pewnością będziemy kontynuować budowę stacji ładowania, ponieważ znaczenie elektromobilności będzie nadal rosło – mówi Pavel Elis, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny PRE.
Skoda i auta elektryczne w Czechach
Skoda, będąc krajowym producentem samochodów odgrywa również wiodącą rolę w dziedzinie elektromobilności pod względem liczby rejestracji nowych samochodów. W sumie w 2021 roku firma wprowadziła na czeski rynek 832 pojazdy elektryczne z bateriami, z łącznej liczby 2393 aut zelektryfikowanych. Skoda ENYAQ iV była zdecydowanie najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym w 2021 roku, z liczbą 738 egzemplarzy, podczas gdy liczba zamówień sięgnęła prawie 1100.
W dziedzinie pojazdów zelektryfikowanych Skoda odnosi również sukcesy w segmencie hybryd plug-in. Modele SUPERB iV (640 rejestracji) oraz OCTAVIA iV (407 rejestracji) zdobyły łącznie ponad 31 proc. udziału w rynku i utrzymały wyraźną przewagę nad konkurencją.
Skoda i droga ku elektromobilności
Skoda rozpoczęła swoją podróż w kierunku elektromobilności w 2019 roku, wprowadzając na czeski rynek swój pierwszy elektryczny CITIGOe iV oraz hybrydową wersję plug-in modelu SUPERB iV. Jednak okrętem flagowym nowej ery dla producenta samochodów z Mladej Boleslav jest rodzina ENYAQ iV, w tym wariant COUPÉ.
Do 2030 roku, w ramach NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030, wprowadzone zostaną co najmniej trzy kolejne samochody z napędem wyłącznie elektrycznym, otwierając elektromobilność dla innych grup klientów.