Stellantis znalazł sposób na ograniczenie swojej siły roboczej we Francji, ale bez zwalniania pracowników. Redukcje i przesunięcia są konieczne, bowiem producent – jak wszyscy inni – zmierza w kierunku elektromobilności. Automotive News Europe pisze, że firma zachęca pracowników do ubiegania się o pracę w innym miejscu.
- Automotive News Europe pisze, że Stellantis we Francji rozsyła pracownikom wiadomości e-mail z ofertami pracy poza firmą
- Pracownicy czują się oburzeni
- We Francji wciąż trwają dyskusję na temat przeniesienia miejsc pracy i redukcji
Stellantis i pracownicy
Automotive News Europe powołując się na Bloomberga pisze, że Stellantis wymyślił nowatorski sposób na odchudzenie swojej listy płac: wysyła pracownikom e-maile z poradami na temat tego, jak znaleźć nowe, ekscytujące miejsca pracy – ale w innym miejscu.
Dziennikarze piszą, że pracownikom rutynowo wysyłane się powiadomienia o targach kariery, do tego stopnia, że przedstawiciele związków oskarżają kierownictwo o nękanie.
To nie jest dobry sposób na motywowanie ludzi do ciężkiej pracy dla firmy – powiedziała Christine Virassamy, przedstawicielka związku CFDT cytowana przez Automotive News Europe.
Stellantis i redukcja miejsc pracy
Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantisa stoi przez wyzwaniem przeprowadzenia koncernu przez transformację w kierunku aut elektrycznych. Szacunki części związków zawodowych wskazują, że do końca 2025 r. w samej Francji może odejść nawet 10 tys.
Problem tkwi w tym, że w przeciwieństwie do samochodów z silnikami spalinowymi, auta elektryczne są dużo prostsze w konstrukcji.
Automotive News Europe pisze, że w badaniu opublikowanym w grudniu, firma AlixPartners szacuje, że Francja może stracić prawie jedną trzecią miejsc pracy w branży motoryzacyjnej do końca dekady.
Nowe miejsca pracy
Stellantis posiada w swoim portfolio 14 marek samochodów. Jest ogromnym pracodawcą, bowiem na całym świecie daje pracę dla 300 000 pracowników, ale nie każdy z pracujących obecnie mechaników będzie mógł przekwalifikować się na elektryka.
Analityk Citigroup Gabriel Adler cytowany przez Automotive News Europe mówi, że średni wiek pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Europie to od 40 do 45 lat i koncentrują się oni głównie na silnikach konwencjonalnych.
Tylko we Francji Stellantis we Francji daje pracę dla 45 000 osób. Firma dzięki Peugeotowi i Citroenowi posiada 34 procent rynku.
Redukcja zatrudnienia
Firma od dłuższego już czasu prowadzi rozmowy ze związkowcami. 1 lutego dyskutowano na temat dwuletniego planu dobrowolnych redukcji 2600 etatów.
Automotive News Europe pisze, że uwzględniając wcześniejsze odejścia starszych pracowników, liczba ta może sięgać nawet 8000. Ponadto, aż 2100 pracowników może odejść do pracy w spółkach joint venture w północnej Francji: Automotive Cells Company do akumulatorów oraz Emotors i e-Transmissions.
Rzecznik Stellantis odrzucił szacunki związku, wskazując, że są „fałszywe”.