Toyota i hybryda to już w zasadzie dziś synonim. Japońska marka od wielu lat stawia na sprzedaż i rozwój swoich samochodów spalinowych, wspieranych silnikiem elektrycznym. Firma miała za sobą najlepszy kwartał od 15 lat. 

Toyota i hybryda, która daje Japończykom przewagę w Europie

Toyota i Lexus osiągnęły swoje najlepsze wyniki pierwszego kwartału w ciągu ostatnich 15 lat i w pierwszym kwartale 2023 roku dostarczyły klientom 291 721 samochody, czyli objęły tym samym 6,9 proc. rynku. Dla japońskiej firmy był to najlepszy okres od 2008 roku. 

Więcej hybryd

Toyoty i hybryda wciąż podbijają rynek. W porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku sprzedaż wzrosła o 2,5 proc. i działo się tak głównie dzięki silnemu zainteresowaniu klientów hybrydami Toyoty i Lexusa. Liczba zelektryfikowanych samochodów, które opuściły salony obu marek, wzrosła do 209 029 pojazdów oraz o 6 proc. w ujęciu rocznym. Ich udział w sprzedaży całkowitej osiągnął rekordowe 72 proc.

W UE i innych krajach Europy Zachodniej wynosiło to 76 proc., ale na wschodnich rynkach regionu było to 53 proc. Marka Toyota pozostaje wciąż drugą najpopularniejszą marką na rynku europejskim, bo jej udział w rynku wynosi 6,6 proc.

Yaris Cross – hit sprzedażowy Toyoty

Toyota potwierdziła pozycję drugiej najpopularniejszej marki samochodowej w Europie, bo sprzedała łącznie 278 752 auta w 1Q 2023 r. Jest to 3 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku. Najpopularniejsze modele to Yaris Cross (57 966), Yaris (41 940) oraz Toyota C-HR (39 652) i Corolla (37 483 samochody).

Toyota i hybryda

Klienci Toyoty kupili 198 232 zelektryfikowane samochody, co oznacza wzrost o 7 proc. rok do roku. Liczba ta stanowiła 71 proc. ogólnej sprzedaży marki. W Europie Zachodniej hybrydy i inne zelektryfikowane samochody stanowiły 76 proc. sprzedaży, a na wschodnich rynkach było to 54 proc.

Hybrydowa Toyota Yaris Cross – hybrydowy król Toyoty w 2023 roku

Yaris Cross Hybrid osiąga wskaźnik zużycia paliwa na poziomie 4,4 litra na 100 kilometrów. Wersja podstawowa wyposażona jest w silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra, który generuje moc 125 KM. Posiada on 6-biegową skrzynię manualną. Ta konfiguracja zużywa 5,9 litra benzyny na 100 kilometrów i emituje 133 gramy CO2 na kilometr, zgodnie z normami WLTP. Auto z tym samym silnikiem i skrzynią automatyczną CVT zużywa 5,9-6,0 litra benzyny na 100 kilometrów. Poziom emisji jest w granicach 134-135 gramów CO2 na kilometr.

Yaris Cross Hybrid – zużycie paliwa

Yaris Cross Hybrid z napędem na przednią oś generuje moc 116 KM dzięki 3-cylindrowemu silnikowi 1,5 litra i silnikowi elektrycznemu. Ta konfiguracja zużywa od 4,4 litra benzyny na 100 kilometrów i emituje od 101 gramów CO2 na kilometr. Z kolei Yaris Cross Hybrid z napędem AWD-i zużywa ok. 4,7 litra benzyny na 100 kilometrów.

AWD-i to inteligentny, elektryczny napęd na cztery koła. Wykorzystuje on silnik elektryczny do napędu osi tylnej, zapewniając lepszą trakcję na śliskich powierzchniach i ułatwiając jazdę po nierównych drogach. Elektryczny system AWD-i różni się od napędu 4×4. Jest on mniejszy i lżejszy. Wersja AWD-i posiada systemy wspomagające jazdę w terenie, takie jak selektor trybu jazdy oraz tryb Trail i system wspomagający zjazd ze wzniesienia.

Yaris Cross w Polsce

Yaris Cross jest dostępny w Polsce w pięciu wersjach wyposażenia. Zaczynają się one od wersji Active, wersji Comfort i Executive oraz terenowej Adventure, ale na rynku jest także opcja limitowana Premiere Edition. Była ona dostępna tylko w 2021 roku. Wersja Active posiada system Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym oraz Apple CarPlay i Android Auto i usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje również pełny pakiet systemów aktywnego bezpieczeństwa Toyota Safety Sense najnowszej generacji, a także standardowo siedem poduszek powietrznych. 

Toyota i hybryda do miasta – nowy, lepszy Yaris

W 2022 roku Toyota Yaris po raz trzeci z rzędu stała się najlepiej sprzedającym się samochodem miejskim na świecie. Toyota sprzedała w 2022 roku 483 175 jednostek Yarisa na świecie i było to najwyższą sprzedażą wśród aut miejskich oraz był to wzrost o 64 proc. w porównaniu z drugim najpopularniejszym modelem w segmencie.

Yaris zdobył pierwsze miejsce w segmencie B w 2020 roku, ponieważ sprzedał się w licznie 458 578 sztuk, ale w 2021 roku jego sprzedaż wzrosła do 540 000 aut. Udział auta w segmencie wyniósł 7,4 proc.

W Europie Yaris był najlepiej sprzedającym się modelem Toyoty i siódmym najpopularniejszym samochodem osobowym w 2022 roku.

Nowa Toyota Yaris

Czwarta generacja Toyoty Yaris

Czwarta generacja Yarisa to całkowicie nowy projekt oraz wprowadza on nową jakość w zakresie prowadzenia oraz czucia kierownicy i dynamiki. Zbudowany na platformie GA-B, w architekturze TNGA, miejski hatchback jest sztywniejszy oraz ma niższy środek ciężkości niż poprzednia wersja.

Flagowym układem napędowym nowego Yarisa jest system hybrydowy. Opracowany on został zgodnie z zasadami TNGA oraz oparto go na trzycylindrowym i wolnossącym silniku 1.5 Hybrid Dynamic Force. Współpracuje on z dwoma silnikami/generatorami elektrycznymi zasilanymi z nowej baterii litowo-jonowej.

Hybrydowy Yaris o mocy 116 KM osiąga maksymalną prędkość 175 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 9,7 sekundy. Sprawność układu napędowego hybrydowego Yarisa wzrosła i w porównaniu z poprzednią generacją jest ona o 20 proc. wyższa. Średnie zużycie paliwa wynosi od 3,8 l/100 km.

Nowy Yaris jest również oferowany z dwoma silnikami benzynowymi. Jest to jednostka 1.0 VVT-i o mocy 72 KM sprzężona z 5-biegową manualną skrzynią biegów oraz 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM, ale dostępna już z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub automatyczną skrzynią CVT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię