Autonomiczne Nissany pojawią się na ulicach Japonii do 2027 roku. Japoński koncern podał już harmonogram wprowadzenia wdrożenia usług jazdy autonomicznej.
Autonomiczne Nissany na drogach Japonii
Nissan wykonuje kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy. Firma nakreśliła już kamienie milowe w tym zakresie w swoich programie strategicznym Nissan Ambition 2030. Autonomiczne Nissany mają rozwiązać problemy w zakresie usług transportowych, z którymi mierzą się mieszkańcy wielu regionów Japonii. Jednym z najważniejszych wyzwań, które znacząco ogranicza mobilność wielu mieszkańców, jest brak kierowców. Japońska populacja mierzy się bowiem z demograficznymi wyzwaniami starzenia się społeczeństwa.
Testy Nissana
Obecnie Nissan prowadzi testy w zakresie modeli biznesowych różnego rodzaju usług związanych z mobilnością w Japonii i innych krajach. Rozpoczęły się one już w 2017 roku. Pilotażowe projekty prowadzono m.in. w dzielnicy Minato Mirai w mieście Jokohama. Sprawdzano także możliwości w mieście Name w prefekturze Fukushima. Tam już od 2021 r. działa specjalny system transportu Namie Smart Mobility. Japoński Nissan prowadzi także testy w zakresie mobilności autonomiczne w Londynie, a także innych miastach Wielkiej Brytanii.
Nissan zdobytą w testach wiedzę wykorzysta w planowaniu wdrożenia usług jazdy autonomicznej, którą firma chce oferować już w 2027 roku. Nissan chce ją wdrażać przy udziale z firmami zewnętrznymi, jak przewoźnicy i lokalne władze. Pierwsze próby japoński Nissan rozpocznie już w 2024 roku w Minato Mirai. Rok później ich skala zostanie zwiększona. W trakcie testów poziom autonomiczności jazdy będzie stopniowo podnoszony. Docelowo Nissan chce oferować przewóz osób bez udziału kierowców.
Władze Japonii wspierają transformację
W 2027 roku Nissan chce ruszyć ze swoimi usługami w 3-4 gminach. Wśród nich znajdą się także obszary wiejskie. Inicjatywę autonomicznych Nissanów promuje japońskie Ministerstwo Gospodarki, a także resort infrastruktury i transportu. Rządowe agendy mają także wspierać wdrożenie usług w zakresie mobilności poprzez Komitet ds. przyspieszenia mobilności na poziomie 4.