Jesienią BMW otworzy Centrum Kompetencyjne Produkcji Ogniw. Po zakończeniu procedury homologacji w zakresie kontroli spełnione zostały warunki niezbędne do uruchomienia standardowej produkcji ogniw do akumulatorów litowo-jonowych w Parsdorfie pod Monachium. Linia pilotażowa w centrum kompetencyjnym umożliwi przeanalizowanie i pełne zrozumienie procesów tworzenia wartości ogniw. Umożliwi to przyszłym dostawcom produkcję ogniw zgodnie z własnymi specyfikacjami BMW, a tym samym dalszą optymalizację produkcji ogniw akumulatorowych pod względem jakości, wydajności i kosztów. Obecnie BMW wyklucza możliwość uruchomienia własnej produkcji ogniw akumulatorowych na dużą skalę.
- BMW rusza z Centrum Kompetencyjnym Produkcji Ogniw
- Nowe centrum będzie zatrudniało 80 osób
- Dzięki centrum w Parsdorfie BMW chce zdobyć kompetencje w zakresie produkcji akumulatorów, by móc nawiązać lepszą współpracę z producentami
- BMW obecnie nie ma planów uruchomienia pełnoskalowej produkcji akumulatorów
W będzie pracować nad akumulatorami przyszłości
Inwestycje w początkowej fazie rozwoju Centrum Kompetencji Produkcji Ogniw wynoszą około 170 milionów euro. W Parsdorfie będzie pracować około 80 osób. Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki oraz Bawarskie Ministerstwo Gospodarki, Rozwoju Regionalnego i Energii wspierają ten projekt w ramach europejskiego procesu finansowania IPCEI (Important Projects of Common European Interest).
Produkcja ogniw akumulatorowych
Ze względu na złożoną technologię produkcja ogniw akumulatorowych będzie uruchamiana etapami, przy czym produkcja w CMCC rozpocznie się dopiero jesienią. W początkowej fazie rozruchu zostaną zainstalowane i uruchomione systemy do produkcji elektrod. Na tym etapie surowce, takie jak grafit i tlenki niklu do produkcji elektrod akumulatorowych, są dozowane i mieszane. Następnie następuje powlekanie folii metalowych i końcowa kompresja.
W drugiej fazie instalowane są systemy do montażu i formowania ogniw. Na tym etapie elektrody są przetwarzane wraz z innymi komponentami w celu utworzenia ogniw baterii, a następnie są formowane i sprawdzane pod względem jakości. Cały proces rozruchu potrwa około roku.
Centrum Kompetencji Produkcji Ogniw w Parsdorfie to kolejny logiczny krok w kierunku penetracji wszystkich aspektów łańcucha wartości ogniw akumulatorowych. Po udanym wdrożeniu teraz skupiamy się na procesach produkcyjnych. Sprawdzamy możliwość produkcji ogniw do akumulatorów litowo-jonowych w standardowej produkcji na dużą skalę pod względem jakości, wydajności i kosztów – mówi Markus Fallböhmer, szef działu Production Engines, E-Drives w BMW Group.
BMW i „Neue Klasse”
W Parsdorfie prace będą się również koncentrować na innowacyjnych procesach i systemach produkcyjnych, które mogą być wykorzystane w produkcji standardowej. BMW będzie produkować w tym miejscu próbki ogniw akumulatorowych dla technologii akumulatorów nowej generacji, które będą wykorzystywane w „Neue Klasse”. „Neue Klasse” stanowi dla firmy duży skok technologiczny w dziedzinie elektrycznych układów napędowych. Jego celem jest znaczne zwiększenie gęstości energii ogniw litowo-jonowych następnej generacji przy jednoczesnym obniżeniu kosztów materiałowych i produkcyjnych.
CMCC ma przyczynić się do realizacji tego celu. Działalność w Parsdorfie będzie opierać się też na energii elektrycznej wytwarzanej z wykorzystaniem energii odnawialnej, w tym z systemów fotowoltaicznych zamontowanych na dachu budynku. Miejsca parkingowe w garażu są również wyposażone w infrastrukturę do ładowania akumulatorów.
CMCC umożliwi nam uzupełnienie naszego know-how w całym łańcuchu wartości, od opracowania ogniw akumulatorowych, poprzez produkcję modułów i komponentów układu napędowego, aż po instalację w pełni zmontowanych akumulatorów wysokiego napięcia w naszych zakładach samochodowych. Niemal standardowa produkcja w Parsdorfie pozwoli stworzyć autorytet w dziedzinie produkcji ogniw akumulatorowych. Oznacza to, że eksperci BMW Group będą mogli na tym samym poziomie dyskutować z producentami ogniw oraz optymalizować procesy i technologie – podkreśla Markus Fallböhmer, szef działu Production Engines, E-Drives w BMW Group.
Pełny obraz łańcucha wartości akumulatorów
BMW pozyskuje ogniwa akumulatorowe od wiodących producentów. Pozostała część procesu tworzenia wartości, czyli przygotowanie ogniw, produkcja modułów i akumulatorów wysokiego napięcia, odbywa się u producenta samochodów. Komponenty elektrycznych układów napędowych są produkowane w wielu miejscach w sieci produkcyjnej BMW; na przykład akumulatory wysokiego napięcia, moduły akumulatorowe i komponenty są produkowane w Niemczech, w zakładach w Dingolfing, Regensburgu i Lipsku. Inne komponenty elektrycznych układów napędowych pochodzą z zakładu w Spartanburgu w USA oraz ze spółki joint venture BMW Brilliance Automotive w Chinach.