Mercedes-Benz ogłosił szczegóły dotyczące wprowadzenia do sprzedaży w Niemczech systemu Drive Pilot. Jest to system oferujący warunkowo zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie autonomiczności (funkcja jazdy zautomatyzowanej przejmuje niektóre zadania związane z prowadzeniem pojazdu; nadal jednak wymagany jest kierowca, który musi być gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem w każdej chwili, gdy otrzyma od niego monit o interwencji). Nową funkcję będzie można zamawiać od 17 maja 2022 roku w ramach dodatkowego wyposażenia w Mercedesach Klasy S (za 5 000 euro) i EQS (7430 euro – pakiet Driver Assistance Plus: 2 430 euro i DRIVE PILOT: 5 000 euro). 

  • Mercedes wprowadza Drive Pilota w Klasie S i modelu EQS
  • Drive Pilot to wydatek kilku tysięcy euro
  • Drive Pilot pozwala na autonomiczność jazdy na poziomie trzecim

Tym samym Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów na świecie, posiadającym międzynarodowy certyfikat warunkowej automatyzacji jazdy, który oferuje taki system jako opcję fabryczną dla pojazdów z produkcji seryjnej. 

Jak działa Drive Pilot? 

Drive Pilot umożliwia kierowcy przekazanie kierowania pojazdem systemowi, w określonych warunkach: w warunkach dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad w Niemczech do prędkości 60 km/h. 

Po włączeniu funkcji Drive Pilot system włącza kontrolę prędkości i odległości oraz prowadzi pojazd po pasie ruchu. Analizowane i uwzględniane są profile trasy, zdarzenia na niej występujące oraz znaki drogowe. Drive Pilot reaguje również na nieoczekiwane sytuacje na drodze i radzi sobie z nimi samodzielnie, np. wykonując manewry wymijające w obrębie pasa ruchu lub stosując manewry hamowania.

Drive Pilot w Mercedesie EQS
Drive Pilot w Mercedesie

System Mercedesa bazuje na technologii czujników pojazdu pochodzącego z pakietu wspomagania jazdy, ale obejmuje także dodatkowe czujniki, które producent uznał za niezbędne do bezpiecznej eksploatacji auta w trybie samodzielnym. Należą do nich głównie radar, LiDAR i kamery. Auto musi także przetwarzać cenne dane dostarczane przez czujniki ultradźwiękowe oraz czujniki wilgotności. Mercedes-Benz poza wprowadzeniem Drive Pilota w Niemczech, zamierza do końca roku uzyskać homologację seryjną w dwóch amerykańskich stanach: Kalifornii i Nevadzie, o ile aspekty prawne nie pokrzyżują planów Mercedesa. 

– Mercedes-Benz jest pierwszym producentem, który wprowadził do produkcji seryjnej autonomiczny system poziomu 3 z międzynarodową, ważną certyfikacją. W ramach pierwszego kroku oferujemy tę wiodącą na świecie technologię klientom w Niemczech w samochodach Klasy S i EQS. Jednocześnie do końca roku chcemy uzyskać certyfikację w USA. Dzięki Drive Pilot opracowaliśmy innowacyjną technologię, która dzięki redundancji wielu czujników umożliwia bezpieczną eksploatację i oddaje klientowi cenny atut, jakim jest czas – mówi Britta Seeger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż.

Redundancja dla bezpiecznej warunkowo zautomatyzowanej jazdy

Zautomatyzowana eksploatacja pojazdu zgodnie z trzecim poziomem autonomiczności wymaga takiej  konstrukcji systemu, która musi umożliwiać bezpieczne zarządzanie wszelkimi awariami – zarówno prostymi, jak i tymi poważniejszymi. Redundantna architektura obejmuje układ hamulcowy, układ kierowniczy, układ zasilania, a także części czujników, takich jak te służące do pomiaru świadomości otoczenia i obliczania dynamiki jazdy. Akumulator, silnik układu kierowniczego, czujniki prędkości obrotowej kół oraz różne algorytmy wykorzystywane przez system do obliczania danych również mają redundantną konstrukcję. Części czujników pod względem funkcjonalnym, uzupełniają się wzajemnie dzięki różnym koncepcjom fizycznym (np. optycznym, ultradźwiękowym, radiowym), umożliwiając w ten sposób bezpieczne przekazywanie danych. 

Drive Pilot w Mercedesie EQS
Drive Pilot w Mercedesie

W mało prawdopodobnym przypadku awarii pojazd zachowuje zdolność manewrowania dzięki konstrukcji systemu, dzięki czemu Drive Pilot może bezpiecznie przekazać kierownicę. Jeśli kierowca nie spełni żądania przejęcia kontroli w ciągu maksymalnie 10 sekund, np. z powodu nagłego wypadku, Drive Pilot natychmiast zainicjuje awaryjne zatrzymanie pojazdu, które będzie bezpieczne zarówno dla niego, jak i dla innych uczestników ruchu. W tym celu Inteligentny Sterownik Napędu stale oblicza optymalną trajektorię do bezpiecznego zatrzymania się. Manewrowość systemu Drive Pilot jest tak zaprojektowana, aby utrzymać pojazd na pasie ruchu i uniknąć kolizji z innymi użytkownikami dróg i obiektami na drodze.

Precyzyjne pozycjonowanie samochodu w czasie korzystania z Drive Pilot

Dokładne położenie Mercedesa wyposażonego w Drive Pilot jest określane za pomocą systemu pozycjonowania o wysokiej precyzji, który jest znacznie wydajniejszy niż konwencjonalne systemy GPS. Oprócz anonimowych danych zebranych przez czujniki LiDAR, kamery, radary i ultradźwięki, cyfrowa mapa HD dostarcza trójwymiarowy obraz drogi i jej otoczenia wraz z informacjami o geometrii drogi, charakterystyce trasy, znakach drogowych i szczególnych zdarzeniach drogowych (np. wypadkach lub robotach drogowych). Ta wysoce precyzyjna mapa różni się od map dla urządzeń nawigacyjnych m.in. większą dokładnością w zakresie centymetrów, a nie metrów, oraz szczegółowym modelem skrzyżowań i tras. Dane mapowe są przechowywane w centrach danych i stale aktualizowane. Każdy pojazd przechowuje również na swoim pokładzie obraz tych informacji i stale porównuje je z danymi źródłowymi i w razie potrzeby aktualizuje lokalny zbiór danych. Wszystko to umożliwia stabilne i dokładne pozycjonowanie dzięki odwzorowaniu otoczenia, które jest niezależne od takich czynników, jak cień czy zabrudzenie czujników.

Co na to prawo?

Jedną z podstaw oferowanej przez Mercedesa zautomatyzowanej jazdy są na przykład dodatkowe mechanizmy kontrolne. W przypadku funkcji istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa, takich jak wykrywanie pieszych, inżynierowie Mercedesa celowo nie stosują algorytmów, na przykład poprzez metody samouczenia się. Skupiają się raczej na tak zwanym „uczeniu nadzorowanym” – oznacza to, że Mercedes-Benz określa i kontroluje, czego może nauczyć się sztuczna inteligencja. Zanim oprogramowanie AI zostanie użyte na drogach, przeprowadzane są szeroko zakrojone testy walidacyjne, aby upewnić się, że AI działa zgodnie z oczekiwaniami w rzeczywistych warunkach drogowych. Etycznym wymogiem producenta samochodu jest to, aby proces wykrywania pieszych na drodze był niedyskryminujący. Oznacza to, że różne czujniki pojazdu stale monitorują drogę i pobocze, aby zawsze prawidłowo wykrywać ludzi, niezależnie od ich ubioru, wielkości ciała, postawy i innych cech.

Wprowadzając w 2017 r. ustawę o ruchu drogowym (StVG) dla systemów autonomicznych poziomu 3, Niemcy były pierwszym krajem, który stworzył podstawę prawną dla zastosowania tego typu systemów. Rozporządzenie w sprawie homologacji technicznej, na podstawie którego taki system może być certyfikowany, weszło w życie dopiero na początku 2021 roku. Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który spełniła wysokie wymagania prawne Regulaminu ONZ nr 157 dla autonomiczności poziomu 3.

Określa on jasno wymagania dla pojazdu i obowiązki dla kierowcy: w trybie warunkowej jazdy zautomatyzowanej pojazd musi bezpiecznie wykonywać zadania związane z prowadzeniem jazdy i przestrzegać wszystkich przepisów ruchu drogowego. Kierowca nadal ma obowiązki w ruchu na drogach publicznych, w szczególności musi przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Musi on pozostawać w gotowości do przejęcia kontroli nad pojazdem na żądanie systemu lub ze względu na oczywiste okoliczności.

Drive Pilot w Mercedesie EQS
Drive Pilot w Mercedesie EQS

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię