Mercedes-Benz przedstawił wyniki testów elektrycznych Sprinterów jeżdżących dla Poczty Austriackiej. W elektrycznych furgonetkach zastosowano nowatorskie filtry, których zadaniem jest ograniczenie emisji drobnych cząstek.

  • Mercedes i Poczta Austriacka prowadzą projekt pilotażowy testowania filtrów cząstek drobnych
  • W specjalne filtry zostały wyposażone dwa eSprintery w miejscowości Graz
  • W ciągu trzech miesięcy każdy z samochodów przefiltrował 6 400 miligramów pyłów

Projekt pilotażowy Mercedesa z użyciem filtrów cząstek drobnych

W sierpniu dwa eSprintery eksploatowane przez Pocztę Austriacką, zostały wyposażone w zintegrowane filtry cząstek drobnych, mające na celu zmniejszenie ich emisji. Od tego czasu całkowicie elektryczne furgonetki, które codziennie wyjeżdżają w swoje trasy z miejscowości Graz, pokonały łącznie prawie 6 400 km. Dało to możliwość do przetestowania technologii filtrów opracowanej we współpracy z MANN+HUMMEL, w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Emisja CO2 i drobnych cząstek ma negatywny wpływ na ludzi, środowisko i klimat. Dwa eSprinter pokonują swoje trasy w tygodniowych rotacjach, określając w ten sposób reprezentatywne wartości stężenia drobnych cząstek dzięki zainstalowanym czujnikom.

Technologia ta została po raz pierwszy wprowadzona w październiku 2021 r. wraz z platformą technologiczną SUSTAINEER. Nazwa ta składa się z terminów „sustainability” i „Pioneer”. Podczas gdy samochody elektryczne nie emitują spalin, drobny pył powstaje głównie w wyniku zużycia opon, hamowania i ścierania się dróg.

Filtr cząstek drobnych zamontowany w Mercedesach eSprinter
Filtr cząstek drobnych zamontowany w Mercedesach eSprinter
Filtr cząstek drobnych zamontowany w Mercedesach eSprinter

Mercedes chce walczyć z cząstkami drobnymi – wyniki po trzech miesiącach

Oba elektryczne samochody dostawcze pokonują średnio po 60 km dziennie. Trasy prowadzą z pocztowego centrum logistycznego w Kalsdorfie do centrum Grazu i z powrotem. Każdy z dwóch eSprinterów dostarcza średnio 160 przesyłek i zatrzymuje się ok. 100 razy.

W czasie kontroli i badania filtrów przez specjalistę od MANN+HUMMEL stwierdza się, czy filtry są uszkodzone bądź zdeformowane. Od początku projektu pilotażowego eSprinter był używany przez prawie 60 dni i przefiltrował około 6 400 miligramów pyłu. Mercedes podkreśla, że już po kilku tygodniach pracy testowej widać, że zastosowanie filtrów w miejskich realiach realizowania dostaw jest odpowiednim przypadkiem użycia tego typu urządzeń. Drobne cząstki są odfiltrowywane blisko źródła, czyli tam, gdzie poziom stężenia w mieście jest najwyższy.

Oprócz trwałości filtrów, w ramach projektu pilotażowego przeanalizowany zostanie również ich wpływ na pojazdy. Trwałość filtrów została potwierdzona pomiarami, a ich stan obciążenia określono na poziomie 15 procent. Jak dotąd nie zauważono żadnych ograniczeń w eksploatacji, a w celu zebrania dalszych spostrzeżeń, projekt pilotażowy będzie realizowany do połowy 2023 roku.

Filtr cząstek drobnych zamontowany w Mercedesach eSprinter
Filtr cząstek drobnych zamontowany w Mercedesach eSprinter

Instytut Technologii Energii i Środowiska (IUTA) w Duisburgu zapewnia wsparcie naukowe projektu. Inicjatywa wpisuje się w ogólną koncepcję realizowaną przez Pocztę Austriacką, znaną jako „Green Graz”. Od listopada 2021 r. flota pocztowa austriackiej firmy w tej miejscowości wykorzystuje do dostarczania paczek, listów, przesyłek reklamowych i druków wyłącznie samochody z napędem elektrycznym. Projekt pilotażowy ma na celu pokazanie, jak można jeszcze bardziej optymalizować transformację w kierunku elektromobilności. Do 2030 roku Poczta Austriacka planuje korzystać wyłącznie z samochodów elektrycznych.

Zobacz też: Porsche Taycan Turbo S bije rekord na torze Nürburgring

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię