W Płocku produkowana jest benzyna alkilatowa, która emituje mniej zanieczyszczeń, niż zwykłe paliwa. Obecnie paliwa alkilatowe wykorzystywane są w motorsporcie i do innych zastosowań, jak np. leśnictwo, czy agregaty. Zarząd tej polskiej spółki podkreśla, że emitują one o 40 proc. mniej szkodliwych substancji niż zwykłe paliwa.
- W Płocku produkowane są paliwa alkilatowe przez firmę Warter
- Paliwa alkilatowe emitują niższy poziom spalin od zwykłej benzyny
- Historia paliw alkilatowych sięga II wojny światowej
Paliwa alkilatowe w Płocku
Firma Warter produkuje swoje paliwa w zakładzie w Płocku, który powstał w 1971 roku. Warter Fuels jest wyłącznym producentem i dystrybutorem paliw Gulf Race Fuels na świecie. Zdaniem przedstawicieli firmy, wśród najważniejszych zalet benzyny alkilatowej jest brak rakotwórczego etanolu, benzenu i toluenu, a ich wykorzystywanie redukuje emisję toksycznego dla człowieka tlenku azotu oraz związków siarki.
– Paliwa alkilatowe to także o 40 proc. mniejsza emisja szkodliwych spalin w porównaniu ze zwykłymi benzynami i o 90 proc. mniejsza zawartość szkodliwych związków chemicznych w porównaniu z klasyczną, dostępną na każdej stacji popularną benzyną bezołowiową 95 – mówi Wojciech Okine, członek zarządu spółki Warter Fuels.
Jego zdaniem korzyści płynące ze stosowania paliw alkilatowych jest znacznie więcej, stąd coraz częściej producenci różnego rodzaju silników stosowanych w sprzęcie ogrodniczym, budowlanym i leśnym oraz tych wykorzystywanych do napędzania małych pojazdów, takich jak skutery czy quady.
Paliwa alkilatowe — skąd się wzięły?
Powstanie tej benzyny sięga II wojny światowej, kiedy to konieczne stało się wyprodukowanie dla amerykańskich samolotów myśliwskich jak najbardziej efektywnego paliwa, które przy istniejących wtedy technologiach pozwalałoby na maksymalne zwiększenie mocy silnika i jednoczesne zachowanie jego trwałości. Stało się to możliwe dzięki opracowaniu paliw alkilatowych, które w odróżnieniu od tradycyjnych benzyn silnikowych zamiast kilkuset mają zaledwie ok. 10 składników.
Po wojnie ze względu na wyższe koszty produkcji, paliwo to zostało w znacznej mierze zapomniane. Wykorzystywano je jedynie na torach wyścigowych.
Paliwo alkilatowe a zwykła benzyna
Tradycyjna benzyna samochodowa dostępna na każdej stacji paliw, zawiera węglowodory nasycone (parafinowe, izoparafinowe), nienasycone (olefiny) oraz węglowodory aromatyczne (maksymalnie 35 proc. objętości benzyny według wymagań normowych) i związki tlenowe. Węglowodory aromatyczne są komponentami wysokooktanowymi, ale ograniczenie ich ilości w benzynie korzystnie wpływa na eksploatację silnika, czystość komór spalania oraz stopień emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Firma Warter podkreśla, że benzyny alkilatowe, praktycznie nie zawierają węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1 proc. objętości) i olefin (maksymalnie 1 proc. objętości), co bardzo korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość spalin.
— Na paliwo alkilatowe składają się w zasadzie wyłącznie węglowodory nasycone. To związki najbardziej stabilne chemicznie, o wysokiej wartości opałowej. Nie powodują tworzenia się osadów w komorach spalania silnika. Rozgałęzione izoparafiny cechują wysokie liczby oktanowe, a produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin są wyłącznie dwutlenek węgla i woda – podkreśla Janusz Pilarczyk z zarządu Warter Fuels SA.