Kamaz prezentuje pierwszy model autobusu na ogniwa paliwowe. Kamaz 6290 od przyszłego roku będzie testowany na ulicach Moskwy.
- Kamaz zaprezentował nowy model autobusu na wodór
- Testy autobusu będą przeprowadzone w Moskwie
- Zakończenie testów jest zaplanowane na koniec 2023 roku
Wodorowy autobus od Kamaza
Prezentacja nowego autobusu odbyła się na targach „Comtrans 2021” w Moskwie. Kamaz 6290 to autobus o długości 12,4 metra, który oferuje miejsce dla 80 pasażerów (33 miejsc siedzących). Nowy model opiera się na autobusie elektrycznym 6282, który regularnie kursuje już na przykład w Moskwie.
Na dachu pojazdu zamontowano sześć cylindrycznych zbiorników ciśnieniowych, ale ich maksymalna pojemność nie jest określona. Zasięg modelu 6290 wynosi 250 kilometrów, co zdaniem Kamaza sprawia, że autobus nadaje się do transportu międzymiastowego.
Autobus posiada osie ZF, a tylna to „AxTrax”, w której zintegrowany jest napęd elektryczny. Kamaz w komunikacie prasowym nie podaje żadnych informacji o mocy AxTraxa. Ogniwo paliwowe ma mieć moc 45 kW, ale nie ma dalszych informacji na ten temat ani na temat akumulatora buforowego. Autobus będzie mógł jeździć w temperaturach od -40 do +40 stopni.
Wodorowy autobus Kamaza na Moskiewskich drogach
Podwozie i nadwozie wystawionego w Moskwie pojazdu zostały wyprodukowane przez filię Kamaz Nefaz w Baszkirii, republice z suwerennymi prawami we wschodniej części europejskiej Rosji. Układ napędowy i komponenty wodorowe zostały następnie zainstalowane w Centrum Badawczo-Technologicznym Kamaz.
– Świat idzie do przodu i nie możemy pozostawać w tyle. Autobus wodorowy, czyli autobus elektryczny wodorowy, to kolejny krok w poszukiwaniu alternatywnych źródeł energii i rozwoju nowoczesnego, przyjaznego środowisku transportu pasażerskiego – mówi Siergiej Chemezov, dyrektor generalny Rostec, państwowej korporacji będącej właścicielem Kamaz.
Andrei Savkinov, główny projektant Kamaz wskazał, że prototyp 6290 zostanie przetestowany w przyszłym roku w warunkach drogowych na ulicach Moskwy. Moskwę wybrano jako lokalizację testową nie tylko ze względu na skupienie się na autobusach elektrycznych:
– Autonomiczna stacja tankowania wodoru znajduje się tylko w Czernogołowce pod Moskwą, więc nie możemy testować autobusu wodorowo-elektrycznego gdzie indziej – powiedział główny projektant.
Testy mają zostać zakończone w 2023 roku.
– W przypadku zbudowania odpowiedniej infrastruktury tankowania i pojawienia się zapotrzebowania na nowy rodzaj eko-transportu ze strony Moskwy, planujemy montaż końcowy autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe w Zakładzie Naprawy i Budowy Samochodu Sokolniki w stolica kraju, w której z powodzeniem montujemy już autobusy elektryczne Kamaz – powiedział Sawkinow.