BMW rozpoczęło własną produkcję ogniw paliwowych dla modelu iX5 Hydrogen w Monachium. Ogniwa będą montowane w małej serii modelu iX5 Hydrogen, która od końca tego roku ma być wykorzystywana na całym świecie do celów testowych i demonstracyjnych.

  • BMW rusza z produkcją ogniw paliwowych w Monachium
  • Ogniwa będą instalowane w samochodach BMW iX5 Hydrogen
  • BMW iX5 Hydrogen ma moc 374 KM

BMW rusza z produkcją ogniw paliwowych do BMW iX5 Hydrogen

31 sierpnia prezes BMW Oliver Zipse i Frank Weber, Członek Zarządu BMW odpowiedzialny za rozwój, zainaugurowali produkcję systemów ogniw paliwowych w centrum kompetencyjnym firmy w Monachium. Ogniwa będą instalowane w małej serii samochodów BMW iX5 Hydrogen, które od końca tego roku będą testowane na całym świecie. Połączenie ogniwa paliwowego i wysokowydajnej baterii ma wzbogacić portfolio firmy o unikalną formę napędu. 

– Jako wszechstronne źródło energii, wodór ma do odegrania kluczową rolę na drodze do neutralności klimatycznej oraz zyska na znaczeniu, jeśli chodzi o mobilność osobistą. Uważamy, że pojazdy wodorowe są idealnie usytuowane technologicznie, by zmieścić się obok pojazdów akumulatorowo-elektrycznych i uzupełnić obraz elektrycznej mobilności – powiedział w środę w Monachium Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. 

BMW rozpoczęło własną produkcję ogniw paliwowych dla modelu iX5 Hydrogen w Hydrogen Competence Center w Monachium
BMW rozpoczęło własną produkcję ogniw paliwowych dla modelu iX5 Hydrogen w Hydrogen Competence Center w Monachium

Produkcja ogniw paliwowych BMW w Monachium

BMW będzie produkować wysoce wydajne systemy ogniw paliwowych w swoim wewnętrznym centrum kompetencyjnym dla technologii wodorowej. Technologia ta jest jednym z podstawowych elementów BMW iX5 Hydrogen i generuje wysoką moc ciągłą 125 kW/170 KM. W połączeniu z silnikiem elektrycznym wyposażonym w technologię BMW eDrive piątej generacji oraz wysokowydajnym akumulatorem opracowanym specjalnie dla tego pojazdu układ napędowy osiąga moc 275 kW/374 KM. 

Zespół projektowy stworzył specjalny układ napędowy – składający się z dwóch zbiorników wodoru, ogniwa paliwowego i silnika elektrycznego – do istniejącej już platformy BMW X5 na potrzeby małej serii produkcyjnej. BMW iX5 Hydrogen było już testowane w bardzo niskich temperaturach, podczas ostatniej rundy testów zimowych w Szwecji na początku tego roku.

Silniki spalinowe zasilane wodorem były już używane przed pojawieniem się systemu ogniw paliwowych. Względy wydajnościowe skłoniły BMW do kontynuowania prac rozwojowych w tym zakresie od 2015 r. za sprawą BMW serii 5 GT Hydrogen Cell, opartego na technologii ogniw paliwowych. Technologia ogniw paliwowych była od tego czasu stale udoskonalana.

Jak działa ogniwo paliwowe?

ogniwie paliwowym zachodzi reakcja chemiczna pomiędzy wodorem ze zbiornika a tlenem z powietrza. Utrzymanie stałego dopływu obu pierwiastków do membrany ogniwa paliwowego ma kluczowe znaczenie dla sprawności układu napędowego. Oprócz technologicznych odpowiedników elementów spotykanych w silnikach spalinowych, takich jak chłodnice powietrza, filtrów powietrza, jednostki sterującej i czujników, BMW opracowało również specjalne komponenty wodorowe dla nowego systemu ogniw paliwowych. Należą do nich na przykład wysokoobrotowa sprężarka z turbiną i wysokonapięciowa pompa płynu chłodzącego.

BMW pozyskuje poszczególne ogniwa paliwowe wymagane do produkcji BMW iX5 Hydrogen od Toyoty. Obie firmy od 2013 roku współpracują nad systemami napędowymi, opartymi na ogniwach paliwowych. Systemy ogniw paliwowych są produkowane w dwóch głównych etapach. Najpierw poszczególne ogniwa są montowane w stos ogniw paliwowych, by w kolejnym etapie wszystkie pozostałe komponenty były dopasowane w celu stworzenia kompletnego systemu ogniw paliwowych.

Produkcja ogniw paliwowych

Układanie ogniw paliwowych w stosy jest procesem w pełni zautomatyzowanym. Po sprawdzeniu poszczególnych elementów pod kątem ewentualnych uszkodzeń stos jest ściskany maszynowo z siłą pięciu ton i umieszczany w obudowie. Obudowa stosu produkowana jest w odlewni metali lekkich w zakładzie BMW w Landshut techniką odlewania piaskowego. W tym celu roztopione aluminium wlewa się do formy z ubitego piasku zmieszanego z żywicą. Płyta dociskowa, która doprowadza wodór i tlen do ogniwa paliwowego, wykonana jest z odlewów z tworzyw sztucznych i stopów lekkich, również z zakładu w Landshut.

Końcowy montaż pakietów ogniw paliwowych obejmuje próbę napięciową oraz obszerne testy reakcji chemicznych zachodzących w ogniwach. Wreszcie, wszystkie różne komponenty są dopasowane razem w procesie montażu, by stworzyć kompletny system. Na etapie montażu systemu montowane są kolejne komponenty, takie jak sprężarka, anoda i katoda, wysokonapięciowa pompa chłodziwa oraz wiązka przewodów.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię