Zmiana w fotelu prezesa Grupy Volkswagen. Oliver Blume przejął funkcję dyrektora generalnego, w miejsce Herberta Diessa. Blume będzie szefem zarówno Porsche i Grupy Volkswagen. Handelsblatt pisze, że zmniejszony zostanie także zarząd firmy.

  • Oliver Blume przejął stery w Grupie Volkswagen
  • Nowy dyrektor generalny zmniejszył zarząd do dziewięciu osób
  • Blume chce przyspieszyć transformację Grupy Volkswagen

Nowy prezes Volkswagena odchudza zarząd

Handelsblatt pisze, że Oliver Blume chce zmniejszyć zarząd Grupy Volkswagen, żeby móc łatwiej i szybciej podejmować decyzję. Niemieccy dziennikarze wskazują, że Hildegard Wortmann i Murat Aksela odpowiedzialny za zaopatrzenie, muszą zrezygnować z członkostwa w zarządzie.

W ramach odpowiedzialności za sprzedaż na poziomie Grupy, Hildegard Wortmann będzie, wraz z członkami zarządu wszystkich marek odpowiedzialnymi za sprzedaż, dbać o to, aby dział sprzedaży był przygotowany na przyszłe wyzwania i kontynuował realizację programu NewSales2030. Ponadto będzie ona nadal odpowiedzialna za strategiczną inicjatywę Grupy – Mobility Services.

– Działania Hildegard Wortmann sprawiły, że jeszcze bardziej będziemy mogli skupić się w całej Grupie na kliencie. Jestem przekonany, że z wielkim zaangażowaniem będzie kontynuować rozpoczęte przez siebie inicjatywy i w ten sposób zapewni ciągłość prac nad tymi ważnymi projektami w Rozszerzonym Komitecie Wykonawczym – powiedział Oliver Blume.

Murat Aksel, jako odpowiedzialny za zaopatrzenie, wraz ze swoim zespołem będzie nadal zarządzał organizacjami zakupowymi marek i regionów oraz dbał o to, aby były one przygotowane do sprostania wyzwaniom przyszłości.

Oliver Blume prezes Grupy Volkswagen i Porsche
Oliver Blume prezes Grupy Volkswagen i Porsche

Zmiany w zarządzie Grupy Volkswagen

Zarząd Grupy będzie koncentrował się na głównych zadaniach, takich jak opracowanie strategii oraz będzie podejmował ważne decyzje dotyczące kierunku rozwoju firmy, alokacji kapitału i wymagań finansowych. Działy, które pracują na poziomie Grupy: takie jak np. dział zakupów, badań i rozwoju zostaną połączone w Rozszerzonym Komitecie Wykonawczym. Komitet ten będzie odpowiedzialny za łączenie marek i działów i realizację synergii między markami.

Murat Aksel, oprócz pełnienia funkcji członka zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe, odpowiedzialnego za zaopatrzenie, będzie odpowiedzialny także za zaopatrzenie na poziomie Grupy. Hildegard Wortmann, poza funkcją członka zarządu AUDI AG, odpowiedzialnego za sprzedaż i marketing, będzie nadal odpowiedzialna za sprzedaż na poziomie Grupy. Michael Steiner, członek zarządu odpowiedzialny za badania i rozwój w Porsche, będzie również zarządzał działem rozwoju Grupy, a Christian Vollmer, członek zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe odpowiedzialny za produkcję, będzie zarządzał działem produkcji całej Grupy.

Blume zmniejszył tym samym liczbę członków zarządu z dwunastu do dziewięciu, a wcześniej sprzeciwiał się wcześniejszemu rozszerzeniu zainicjowanemu przez Diessa.

Według Handelsblatt, Oliver Blume chce także wprowadzić transformację w dziale oprogramowania. Opóźnienia były powodem opóźnienia transformacji całej Grupy w kierunku aut elektrycznych.

Oliver Blume prezes Porsche zdjęcie: Porsche

Nowy prezes Grupy Volkswagen

W lipcu 2022 roku Rada Nadzorcza Volkswagen AG powołała Olivera Blume na nowego prezesa zarządu Grupy. Rada Nadzorcza swoim głosowaniem zmusiła Diessa do ustąpienia po roku w trakcie trwania czteroletniej kadencji. Rzekomym powodem takiego działania miały być błędy w strategii i stylu komunikacji. Reuters pisze, powołując się na swoje źródła, że to właśnie rodziny Porsche i Piech, które mają ponad połowę praw głosu i 31,4 proc. udziałów w Volkswagenie, naciskały na zmiany. Herbert Diess wg. anonimowych źródeł Reutera „był niepoprawny” mimo że zmienił Volkswagena na lepsze

Reuters pisze, że Diessowi zarzucano, że z wielomiliardowych inwestycji w pojazdy elektryczne i rozwój oprogramowania nie widać wyników, jakie są oczekiwane.

W maju rada nadzorcza zażądała od zarządu przedstawienia solidniejszego planu dla CARIAD – spółki odpowiedzialnej za tworzenie oprogramowania. Frankfurter Allgemeine Zeitung pisał, że CARIAD musi zostać usprawniony, by działać szybciej.

Oliver Blume, urodzony w Brunszwiku, dołączył do Grupy Volkswagen w 1994 roku i od tego czasu zajmował stanowiska kierownicze w markach Audi, SEAT, Volkswagen i Porsche. Od 2015 roku jest prezesem zarządu Porsche, a od 2018 roku członkiem Zarządu Grupy.

Oliver Blume prezes Porsche zdjęcie: Porsche

Diess i konflikt ze związkowcami

Herbert Diess powiedział we wrześniu 2021 roku, na posiedzeniu Rady Nadzorczej, że firma może stracić 30 000 miejsc pracy, jeśli zbyt wolno przejdzie na pojazdy elektryczne. Powodem takiego stanu rzeczy może być konkurencja ze strony nowych podmiotów wchodzących na rynek niemiecki, takich jak Tesla – wskazywał Diess. Tymi słowami doprowadził do konfliktu ze związkami zawodowymi. Rzecznik rady pracowniczej Volkswagena powiedział, że chociaż nie będzie komentował, czy Diess wygłosił swoje uwagi, czy też nie, to redukcja 30 000 miejsc pracy jest absurdalna i bezpodstawna.

W listopadzie 2021 roku Automotive News Europe pisał, że rodziny Porsche i Piech, nadal wspierają dyrektora generalnego koncernu Herberta Diessa. W grudniu 2021 roku Diess zatrzymał swoje stanowisko. 

Diess, który ma 63 lata, podjął się wielu trudnych zadań w swojej karierze, w tym cięcia kosztów w wysokonakładowej marce Volkswagen firmy. Już w 2015 roku Herbert Diess miał za zadanie obcięcie 5 miliardów euro rocznie kosztów w ciągu dwóch lat. Już wtedy nastąpiło pierwsze większe starcie ze związkowcami. 

Wielokrotnie był on publicznie krytykowany za wypowiedzi, że Volkswagen pozostaje w tyle za Teslą, a on sam podziwia robotę, jaką wykonała firma Elona Muska. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię