Spalinowy silnik Toyoty V6 na wodór. W Australii zbudowano specjalny prototyp dostawczaka. Benzynową jednostkę z Land Cruisera przystosowano do zasilania sprężonym wodorem. Paliwo dostarcza system wtrysku bezpośredniego.

Wodorowy HIACE z silnikiem Toyoty V6 na wodór

Inżynierowie Toyoty z Australii przygotowali prototyp Toyoty Hydrogen HIACE. Auto wyposażono w silnik spalinowy V6 zasilany wodorem. Moment obrotowy jest przenoszony na tylne koła za pośrednictwem dziesięciobiegowej przekładni automatycznej. Pochodzi on z Toyoty Land Cruiser 300. Wodorowa wersja pojazdu ma moc 163 KM, a także 354 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

W motelu prototypu silnik zmodyfikowano do zasilania sprężonym wodorem. W aucie zamontowano nowatorski system bezpośredniego wtrysku. Wodorowy układ napędowy zapewnia niemal zerową emisję CO2, a proces zapłonu wodoru w silniku wytwarza niewielkie ilości tlenków azotu (NOx). To z kolei daje możliwość spełniania norm emisji Euro 6.

Podobnie jak w drugiej generacji Toyoty Mirai, wodór w prototypie HIACE jest magazynowany w trzech zbiornikach. Umieszczono je pod podłogą pojazdu, co nie wpływa na przestrzeń ładunkową samochodu. Toyota HIACE występuje w 12-miejscowej wersji osobowej, a także jako auto dostawcze.

Silnik Toyoty V6 na wodór

Testy HIACE na drogach

Wodorowy prototyp Toyoty HIACE będzie wkrótce testowany przez lokalny biznes. Auto będzie pracować w normalnym ruchu drogowym w okolicy Melbourne. Nie podano jednak ile będzie trwał program pilotażowy. Wśród firm, które wezmą udział w pilotażu jest CPB Contractors. Jest to spółka budowlano-projektowa, która będzie wykorzystywać samochodów do przewozu pracowników.

Toyota i technologie wodorowe

Toyota od wielu lat inwestuje w rozwój technologii wodorowych. Wodór jest postrzegany jako paliwo przyszłości. Japoński producent rozwija technologię ogniw paliwowych, co zaowocowało dwiema już generacjami wodorowej Toyoty Mirai. Toyota zaprezentowała także prototypowy model Toyoty Hilux.

Toyota wiele razy podkreślała jednak, że widzi wciąż miejsce dla silników spalinowych, a już w 2017 roku ruszyły prace, które mają dostosowywać tego typu napędy do wykorzystywania wodoru. Firma pokazała nawet przygotowaną do wyścigów GR Corollę H2 Concept. Pokazano również wodorowego GR Yarisa H2 Concept, a także całą serię Corolli Cross H2 Concept.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię