Auta elektryczne w listopadzie w UE sięgnęły 16,3 proc. Jeszcze rok temu było to 15 proc. Dane ACEA wskazują, że w listopadzie 2023 r. unijny rynek samochodowy wzrósł o skromne, ale dość mocne 6,7 proc.
Rynek samochodów w UE w listopadzie 2023 roku
ACEA wskazuje, że liczba rejestracji nowych samochodów rośnie szesnasty miesiąc z rzędu. Na niektórych rynkach odnotowano znaczne dwucyfrowe wzrosty, w tym największe we Włoszech (+16,2 proc.) i we Francji (+14 proc.). Z drugiej strony niemiecki rynek samochodowy skurczył się, odnotowując spadek o 5,7 proc. w porównaniu z listopadem 2022 r. W listopadzie liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 15,7 proc., sięgając prawie dziesięciu milionów sztuk.
Samochody elektryczne w UE
W ubiegłym miesiącu udział samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorowo w rynku wzrósł do 16,3 proc. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to 15 proc. Od stycznia udział ten utrzymuje się obecnie na stałym poziomie 14,2 proc. Przewyższa on samochody napędzane olejem napędowym (udział na poziomie 13,7 proc.). Na drugim miejscu znalazły się samochody hybrydowe (27,4 proc. rynku), zaś samochody benzynowe utrzymały przewagę na poziomie 32,7 proc.
Same rejestracje nowych samochodów o napędzie akumulatorowo-elektrycznym w UE wzrosły o 16,4 proc., osiągając łączną liczbę 144 378 sztuk. Największy wzrost procentowy odnotowano w szczególności w Belgii (+150,2 proc.), która jest obecnie piątym co do wielkości rynkiem pod względem wolumenu.
Spadki w Niemczech
Jednakże sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie w Niemczech spadła o 22,5 proc. Mimo to sprzedaż od początku roku osiągnęła poziom prawie 1,4 miliona sztuk, co odzwierciedla znaczny wzrost o 48,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemcy odpowiadają za 14,2 proc. udziału w rynku samochodowym UE w tym okresie.
Auta hybrydowe
W listopadzie liczba nowych rejestracji samochodów hybrydowych na terenie UE wzrosła o 28,7 proc. Przyczynił się do tego dwucyfrowy wzrost na trzech największych rynkach: w Niemczech (+38,4 proc.), Francji (+35,8 proc.) i Włoszech (+30,2 proc.). Doprowadziło to do skumulowanego wzrostu na poziomie 29,9 proc. Hybrydy osiągnęły prawie 2,5 miliona sprzedanych egzemplarzy w listopadzie – ponad jedną czwartą udziału w rynku UE.
Dla porównania, w zeszłym miesiącu sprzedaż hybrydowych samochodów elektrycznych typu plug-in spadła o 22,1 proc. do 72 002 egzemplarzy. Znaczne wzrosty, jakie notowano w Belgii (+43,8 proc.) i we Francji (+17,8 proc.), nie zrównoważyły spadku w Niemczech na poziomie 59,3 proc. Udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł z 11,1 proc. w roku ubiegłym do 8,1 proc. w listopadzie br.