Firmy kupują nie tylko nowe auta, ale też coraz więcej samochodów używanych. Niedobór nowych samochodów spowodowany przez pandemię i obecny kryzys w Ukrainie, zwiększa zapotrzebowanie firm i przedsiębiorców na używane samochody. Z danych AAA AUTO wynika, że klienci korporacyjni i biznesowi, stanowią 20 proc. klientów, którzy kupują głównie młode samochody używane w sieci centrów samochodowych AAA AUTO w Polsce, Czechach i na Słowacji.
- AAA AUTO wskazuje, że 18,4 proc. sprzedanych aut używanych zakupiły firmy
- 58 proc. kupionych przez firmy aut używanych to hatchbacki
- Opel Astra odpowiadał aż za 5 proc. sprzedaży
Firmy kupują auta używane
Przedsiębiorcy i firmy stanowią w tym roku 18,4 proc. wszystkich klientów grupy AURES Holdings, w porównaniu do 14,1 proc. w roku poprzednim.
– Auto używane to dobra alternatywa dla braku nowych samochodów na rynku, która w dodatku pozwala znacznie zaoszczędzić. W Polsce 55 proc. przedsiębiorców i firm kupuje młode auta używane w wieku do pięciu lat, często jeszcze z gwarancją producenta, w cenie nawet o 40 proc. niższej niż auta nowe, które obecnie trudno kupić – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Używane hatchbacki popularne w polskich firmach
Polscy przedsiębiorcy oraz firmy kupują przede wszystkim hatchbacki – 58 proc., 22 proc. SUV-y, a 20 proc. kombi. W porównaniu ze słowackimi i czeskimi sąsiadami 78 proc. z nich preferuje silniki benzynowe. Z kolei, 66 proc. przedsiębiorców w Czechach kupuje samochody z silnikiem diesla, a na Słowacji nawet 71 proc. Zainteresowanie napędami alternatywnymi jest znikome.
W tym roku najlepiej sprzedającym się modelem wśród firm i przedsiębiorców jest Opel Astra, który stanowi 5 proc. sprzedaży. Z kolei najlepiej sprzedającym się modelem w 2021 roku była Skoda Fabia z wynikiem 14,5 proc., która np. odnotowała znaczny wzrost w porównaniu do 2016 roku (8,1 proc.) i jest obecnie najbardziej poszukiwanym typem samochodu w tym segmencie. Drugim najlepiej sprzedającym się autem jest Hyundai i30, a trzecim Dacia Duster. Jedna czwarta firm i przedsiębiorców preferuje automatyczną skrzynię biegów.
Najlepiej sprzedające się modele aut używanych wśród przedsiębiorców i firm w sieci autocentrów AAA AUTO w Polsce w 2022 roku:
- Opel Astra
- Skoda Octavia
- Ford Focus
- VW Passat
- Opel Insignia
- VW Golf
- Skoda Fabia
- Ford Mondeo
- Dacia Duster
- Renault Clio
Dostępność samochodów używanych
Po marcowym wzroście ofert samochodów na wtórnym rynku, w kwietniu Polacy ruszyli na zakupy aut używanych. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w kwietniu 2022 roku w Polsce pojawiło się 205 811 aut z drugiej ręki. Oznacza to duży spadek samochodów na rynku o 26 013 aut w stosunku do marca 2022 roku. Jednocześnie wzrosła mediana ceny aut używanych o 500 złotych względem poprzedniego miesiąca, do 24.000 złotych.