Chiny mają skonsolidować swój zatłoczony od liczby producentów przemysł produkcji pojazdów elektrycznych. Jak donosi agencja Reuters minister technologii Xiao Yaqing powiedział powiedział także, że producenci mają się skonsolidować. Dziś jest ich aż… 300.
- Pekin wzywa chińskich producentów aut elektrycznych do konsolidacji
- Agencja Xinhua pisze, że w Chinach jest dziś ok. 300 producentów
- Reuters pisze, że Pekin ma tez pomysł na rozwiązanie problemu niedoboru chipów potrzebnych do samochodów
- Od 2015 do 2020 roku Chiny zainwestowały w dopłaty do aut elektrycznych ponad 5 mld dolarów
Chińscy producenci elektryków – za dużo za małych
Chiny mają „zbyt wielu” producentów pojazdów elektrycznych. Rząd w Pekinie będzie zachęcał do konsolidacji branży – mówił minister przemysłu i technologii informacyjnych Xiao Yaqing.
Firmy są w większości małe i zbyt rozproszone. Rola rynku powinna być w pełni wykorzystana. Zachęcamy do fuzji i restrukturyzacji w sektorze EV, w celu dalszego zwiększenia koncentracji na rynku – powiedział minister Xiao Yaqing.
Chiny zbudowały swoją największą na świecie branżę producentów samochodów elektrycznych. Pekin chce położyć nacisk na konsolidację na rynku producentów – który dziś liczy ich aż 300. Jak pisze Reuters, chiński rząd opracowuje plan działań mający na celu ograniczenie nadwyżki mocy produkcyjnych w tym sektorze i skierowanie zasobów do w kierunku kluczowych ośrodków produkcyjnych
Organy regulacyjne rozważają ustalenie minimalnego wskaźnika wykorzystania mocy produkcyjnych dla przemysłu, a prowincje, które go nie spełniają, nie będą mogły zatwierdzać nowych projektów, dopóki nie pojawi się nadwyżka mocy.
Skupienie się na zmianach w produkcji pojazdów elektrycznych ma miejsce w momencie wdrażania zmian i przemodelowania gospodarki, społeczeństwa i kraju przez prezydenta Xi Jinpinga.
Samochody elektryczne w Chinach – skąd ten boom?
Szybki wzrost chińskiego rynku pojazdów elektrycznych został pobudzony w dużej mierze dzięki rządowym dotacjom, które zachęcały Chińczyków do przesiadania się na mniej emisyjne samochody. Dotacje rządu centralnego na zakup nowych pojazdów energetycznych w ciągu pięciu lat (do 2020 r.) łącznie wyniosły 33 miliardy juanów (5,1 miliarda dolarów). Takie dane przedstawia chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych.
W odpowiedzi na działania władz centralnych, władze prowincji oferują ulgi podatkowe i inne zachęty dla producentów pojazdów elektrycznych. Do doprowadziło do wytworzenia nadmiernej zdolności produkcyjnej. Dla przykładu prowincja Jiangsu, na północ od Szanghaju, jest obecnie domem dla około 30 producentów samochodów, z których kilku zdążyło już zbankrutować.
Średni wskaźnik wykorzystania mocy produkcyjnych producentów samochodów w Chinach wyniósł w zeszłym roku około 53 procent. Według kwietniowego raportu agencji Xinhua, która powołuje się na oficjalne statystyki, Chiny mają około 300 producentów pojazdów elektrycznych.
Chiny rozwiązują problem braku chipów
Promowanie przez rząd bardziej ekologicznych pojazdów w celu zmniejszenia zanieczyszczenia skłoniło producentów pojazdów elektrycznych, takich jak Nio, Xpeng i BYD do zwiększenia mocy produkcyjnych w Chinach. To zaś odbiło się na powiększeniu się deficytu wykorzystywanych w samochodach chipów.
Xiao powiedział, że ministerstwo przyspiesza alternatywne rozwiązania, aby rozwiązać problem braku dostaw chipów samochodowych.
Chiński regulator w zeszłym tygodniu ukarał grzywną trzy firmy zajmujące się sprzedażą chipów samochodowych za podnoszenie cen.
Przedłużający się globalny niedobór chipów dotknął głównych producentów samochodów, w tym Forda, Hondę i Grupę Volkswagen.
Minister Xiao Yaqing powiedział również, że Chiny poprawią swoją sieć stacji ładowania i rozwiną sprzedaż pojazdów elektrycznych na rynkach wiejskich.