Chiny zmniejszą w przyszłym roku dotacje na nowe samochody niskoemisyjne. Agencja Reuters pisze, że chińskie Ministerstwo Finansów podało, że cięcia sięgną nawet 30 procent.
- Chiny zapowiadają ograniczenie dotacji na auta elektryczne w 2022 roku o 30 procent
- Polityka dopłat do elektryków ma wygasnąć z końcem 2022 roku
- W przypadku samochodów elektrycznych przeznaczonych dla transportu publicznego, redukcja dopłat w 2022 roku wyniesie 20 proc.
Chiny zmniejszają dotację do aut elektrycznych w 2022 r.
Agencja Reuters pisze, że chińskie ministerstwo finansów podało na swojej stronie internetowej, że polityka subsydiowania samochodów niskoemisyjnych zakończy się 31 grudnia 2022 r. Później samochody niskoemisyjne nie będą już dotowane.
Ministerstwo zapowiedziało w kwietniu 2020 r., że dotacje na auta niskoemisyjne zostaną zmniejszane w czasie od 2020 do 2022 r., odpowiednio o 10 proc., 20 proc. i 30 proc.
W przypadku samochodów przeznaczonych dla transportu publicznego dotacje miały być zmniejszane w tempie: o 10 proc. w 2021 r. i o 20 proc. w 2022 r.
Chiny największym rynkiem aut elektrycznych na świecie
Chiny, które są największym na świecie rynkiem motoryzacyjnym, wyznaczyły sobie cel, by pojazdy niskoemisyjne, w tym hybrydy typu plug-in i pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi, stanowiły 20 proc. sprzedaży wszystkich samochodów do 2025 roku.
Światowi producenci samochodów, tacy jak Volkswagen, General Motors, Toyota i Tesla zwiększają obecnie produkcję pojazdów elektrycznych w Chinach. Pekin zapowiedział również, że Chiny zaostrzą nadzór nad kwestiami bezpieczeństwa samochodów niskoemisyjnych, by zapobiec wypadkom.
China Association of Automobile Manufacturers na początku tego miesiąca oszacował, że sprzedaż pojazdów niskoemisyjnych w Chinach wzrośnie w tym roku o 47 proc. – do 5 milionów aut.
Sprzedaż samochodów w Chinach, największym rynku samochodowym na świecie, prawdopodobnie wzrośnie o 5,4 proc., osiągając poziom 27,5 miliona w 2022 r., – podało Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (CAAM) w oświadczeniu opublikowanym na swoim oficjalnym koncie WeChat.
Oczekuje się, że całkowita sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych wzrośnie o 47 proc. do 5 milionów sztuk.
W 2021 r. CAAM spodziewa się, że sprzedaż wzrośnie o 3,1 proc. rok do roku, do 26,1 mln, a sprzedaż nowych pojazdów zelektryfikowanych wzrośnie 1,5-krotnie do 3,4 mln.
Zakłócona przedłużającym się światowym niedoborem półprzewodników sprzedaż samochodów w Chinach, spadła w listopadzie o 9,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Oznacza to siódmy z rzędu spadek.
Sprzedaż na największym światowym rynku motoryzacyjnym, wyniosła w listopadzie 2,52 miliona pojazdów.
Sprzedaż nowych pojazdów zelektryfikowanych, w tym bateryjnych pojazdów elektrycznych, hybryd typu plug-in i pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, utrzymała silny wzrost, rosnąc o 121 proc. do 450 000 sztuk w listopadzie.