Wielka Brytania zmienia program dopłat na zakup pojazdów elektrycznych. Znajdzie się w nim około 20 tańszych modeli.

  • Wielka Brytania zmienia sposób dotacji do aut elektrycznych
  • Dopłaty są zmniejszone do 1500 funtów, przy obniżce ceny samochodów do 32 000 funtów
  • Zmiany sprawiają, że w programie dopłat pozostaje ok. 20 modeli aut elektrycznych

Wielka Brytania tnie program dopłat do aut elektrycznych

Kupujący są obecnie uprawnieni do skorzystania z rabatów w wysokości do 2500 funtów od ceny nowych samochodów. Program ten obejmuje także kilka tańszych pojazdów. Po zmianach dotacje w wysokości do 1500 funtów będą dostępne dla samochodów elektrycznych kosztujących mniej niż 32 000 funtów. W ten sposób do programu załapie się ok. 20 modeli.

Brytyjski Departament Transportu (Dft) wskazuje, że tego typu krok jest zgodne z brytyjskim celem wprowadzenia całkowitego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2030 r. i osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r.

Zmiany mają miejsce w momencie, gdy rośnie popularność pojazdów elektrycznych, a DfT wskazuje na 89 proc. wzrost sprzedaży samochodów o zerowej emisji w 2021 roku, w porównaniu z rokiem 2020. Prawie co czwarty nowy samochód sprzedany w ciągu ostatnich trzech miesięcy na Wyspach, miał wtyczkę.

Dotacje do aut typu plug-in, w ciągu dekady wsparły zakup ponad pół miliona aut.

Dotacje do aut elektrycznych w Wielkiej Brytanii – jak działały dotychczas?

Dotacje rządowe w wysokości 2500 funtów dotyczyły samochodów elektrycznych o cenie poniżej 35 000 funtów oraz kwalifikujących się modeli.

Rządowa dotacja na samochody elektryczne jest wypłacana przez Biuro ds. Pojazdów Bezemisyjnych Departamentu Transportu (OZEV) i ma na celu ułatwienie większej liczbie kierowców przejście na poruszanie się autem elektrycznym.

Rząd wprowadził zachęty, ponieważ akumulatory wykorzystywane w produkcji modeli typu plug-in powodują, że auta elektryczne są obecnie droższe, niż ich odpowiedniki z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

Program dopłat pomógł wysunąć Wielką Brytanię na czoło w transformacji w kierunku transportu zeroemisyjnego. Z prawie pół miliona samochodów plug-in poruszających się po drogach Wielkiej Brytanii, w połowie 2021 r., tylko Niemcy miały większą liczbę pojazdów niskoemisyjnych w całej Europie.

Kwota dotacji na samochód elektryczny – często określana jako „Dotacja na samochód plug-in” (PICG) – systematycznie spada od czasu jej wprowadzenia w 2011 roku. Obecny limit dotacji EV jest ograniczony do 2500 funtów i jest dostępny tylko dla samochodów kosztujących mniej niż 35 000 funtów.

Dostępne są również dotacje na elektryczne samochody dostawcze i motocykle, ale one również zostały znacznie zmniejszone na przestrzeni lat. Obecnie nabywcy małych elektrycznych furgonetek (poniżej 2,5 tony) mogą otrzymać maksymalną dotację w wysokości 35 proc. ceny katalogowej, ograniczonej do 3000 funtów. W przypadku większych samochodów dostawczych dopłata wynosi 6000 funtów. Motocykle i motorowery również się kwalifikują na dopłaty, a dotacja OZEV wynosi 20 proc. ceny ich zakupu do 1500 funtów.

Istnieją również zachęty rządowe dotyczące kosztów domowych punktów ładowania zarówno dla kupujących nowe, jak i używane samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in. Podobnie jak PICG, dotacje te są finansowane z gotówki podatników i dystrybuowane przez OZEV, a obecnie są warte do 75 proc. kosztów instalacji domowej skrzynki ściennej z limitem 350 funtów.

Tesla Model S nie kwalifikuje się do brytyjskiego programu dopłat zdjęcie: Tesla

Jak działa dotacja do samochodów w Wielkiej Brytanii?

Wypłaty dotacji nie są przekazywane bezpośrednio konsumentom. Dealerzy, którzy sprzedają kwalifikujące się na dopłaty samochody, muszą ubiegać się o pieniądze od OZEV, po każdej sprzedaży, ale muszą również z góry obniżyć swoje ceny detaliczne. Dlatego w Wielkiej Brytanii normalne jest, że nowe pojazdy elektryczne są reklamowane z cenami, które obejmują dotację na samochód elektryczny.

Używane samochody nigdy nie kwalifikowały się do dotacji, ale nabywcy używanych samochodów elektrycznych korzystają z efektu domina w postaci niższych cen. Jest to jeden z powodów, dla których ceny samochodów elektrycznych z drugiej ręki mogą być tak atrakcyjne.

Dotacja na samochód elektryczny w Wielkiej Brytanii

Samochody elektryczne, takie jak Nissan Leaf, Renault Zoe i Peugeot e-208, dają szansę na otrzymanie dotacji w wysokości 2500 funtów. Pojazdy elektryczne kosztujące więcej niż 35 000 funtów, w tym Ford Mustang Mach E i Tesla Model 3, nie kwalifikują się już do programu dopłat. Hybrydy plug-in, w tym Mitsubishi Outlander PHEV i Mini Countryman PHEV także nie kwalifikują się na rządową pomoc.
Pierwotnie dotacje były dostępne zarówno dla samochodów w pełni elektrycznych, jak i hybryd typu plug-in (PHEV), ale wprowadzona w 2018 r. zmiana sprawiła, że ​​wszystkie kwalifikujące się na dotacje samochody, muszą być w stanie przejechać co najmniej 70 mil w trybie bezemisyjnym. To zaś wykluczyło z programu dopłat większość hybryd plug-in. Niemniej jednak program dopłat nadal oficjalnie określany jest jako dotacja na samochód typu plug-in, mimo że nie wszystkie „wtyczki” kwalifikują się.

Poszczególne modele muszą zostać zatwierdzone przez OZEV, zanim zostaną zakwalifikowane do programu dopłat.

Na czym opierają się standardy OZEV?

Najnowsze przepisy mówią, że samochody muszą wykazywać się całkowitą emisję CO2 poniżej 50 g/km, zgodnie ze standardem WLTP i być w stanie przejechać 70 mil, bez emisji z rury wydechowej.

Obecnie w ramach dopłat można kupić:

  • BMW i3
  • BMW i3s
  • Citroën ë-Berlingo
  • Citroën ë-C4
  • DS 3 Crossback E-Tense
  • Fiat 500e
  • Honda e
  • Hyundai Ioniq
  • Kia e-Niro
  • Kia Soul EV
  • Mazda MX-30
  • MINI elektryczne
  • Nissan e-NV200
  • Nissan LEAF
  • Peugeot e-Rifter
  • Peugeot e-208
  • Renault Zoe
  • Seat Mii Elektryczny
  • Skoda Citigo-e IV
  • Skoda ENYAQ iV
  • Opel Corsa-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Vivaro-e Life
  • Volkswagen e-Golf
  • Volkswagen e-Up
  • Volkswagen ID.3
  • Volkswagen ID.4

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię