Ekologiczne ciężarówki były przedmiotem dyskusji unijnego Komitetu ds. Transportu. Europosłowie mówią, że ciężarówki i autobusy o zerowej emisji mogłyby być dłuższe i cięższe. Ma to zmniejszyć liczbę podróży oraz pomóc w przejściu w stronę bardziej ekologicznego transportu.

Ekologiczne ciężarówki mają być większe

Posłowie do PE z Komisji ds. Transportu i Turystyki przyjęli stanowisko w sprawie rewizji przepisów dotyczących wag i wymiarów transportu drogowego. Ma ono na celu przyspieszenie zielonej transformacji transportu towarowego. Za przepisami głosowało 26 posłów, 11 było przeciw, a jedna osoba się wstrzymała. Proponowana rewizja przepisów zmienia limity wag i wymiarów stosowanych w budowie ciężarówek i autobusów biorących udział w międzynarodowym transporcie drogowym.

Inicjatywa dla „zielonych” ciężarówek

Posłowie chcą zwiększyć maksymalną wagę i długość ciężarówek o zerowej emisji o cztery tony. Ma to zrekompensować miejsce i wagę potrzebną do zamontowania baterii lub ogniw wodorowych. Większe rozmiary mają także zapewnić dodatkową przestrzeń ładunkową. Aktualizacja ta, ma działać jako bodziec dla przemysłu transportowego do przejścia na czystsze pojazdy. Dodatkowa pojemność ładunkowa ma sprawić, że ciężarówki i autobusy o zerowej emisji będą bardziej konkurencyjne niż ich konwencjonalne odpowiedniki.

Posłowie do PE twierdzą również, że instalowanie technologii o zerowej emisji nie powinna odbywać się kosztem wystarczającej przestrzeni kabiny ani nie powinna zmniejszać komfortu kierowcy.

Megaciężarówki znaczącym krokiem naprzód?

W określonych warunkach kraje UE nadal mogą zezwalać na ruch megaciężarówek. Są one dłuższe i cięższe od limitów przewidzianych przez UE. W przypadku, gdy państwa członkowskie będą budować drogi, na których poruszanie się megaciężarówek będzie dozwolone, powinny przeprowadzić wcześniejszą ocenę ich wpływu na bezpieczeństwo drogowe, infrastrukturę, a także środowisko.

Aby poprawić bezpieczeństwo drogowe i pomóc użytkownikom dróg zidentyfikować megaciężarówki lub inne pojazdy o nadmiernych wymiarach, np. przed wyprzedzaniem, posłowie do PE sugerują wprowadzenie etykiety UE dotyczącej długości takich pojazdów. Ponadto Komisja powinna utworzyć portal internetowy z informacjami o obowiązujących limitach wag i długości w każdym kraju UE oraz o drogach przeznaczonych dla megaciężarówek.

Większą kontrola

Komisja chce również, aby przepisy UE były egzekwowane bardziej skutecznie. Urzędnicy sugerują, aby kraje UE sprawdzały, czy ciężarówki i autobusy spełniają limity wagowe i wymiarów. Posłowie do PE chcą także widzieć wykorzystanie cyfrowych narzędzi egzekwowania, takich jak Inteligentna Polityka Dostępu, która mogłaby zapewnić, że odpowiedni pojazd z ładunkiem porusza się po właściwej drodze. Mierzony byłby także czas, w którym się on porusza.

Następnym krokiem będzie utworzenie projektu, który będzie głosowany przez wszystkich posłów do PE na nadchodzącej sesji plenarnej w marcu. Sprawą będzie się zajmować także nowy Parlament po wyborach europejskich.

Projekt ustawy jest częścią pakietu propozycji dotyczących zielonego transportu towarowego UE. Ciężarówki i autobusy są odpowiedzialne za 28 proc. emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem drogowym oraz za 34 proc. emisji tlenków azotu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię