Fabryka BYD na Węgrzech będzie pierwszym europejskim zakładem BYD. Niemiecki dziennik Frankfurter Allgemeine Sonntagszeiting podaje, że decyzja wewnątrz firmy w tej sprawie już zapadła. Sama firma i węgierski rząd nie komentują doniesień. 

Fabryka BYD na Węgrzech 

Jeśli informacje niemieckiego dziennika potwierdzą się, fabryka BYD na Węgrzech będzie pierwszą fabryką osobowych samochodów elektrycznych chińskiej firmy w Europie. Franfurter Allgemeine Sonntags powołuje się na swoje źródła zbliżone do firmy BYD. Podaje też, że decyzja w tej sprawie została już wewnętrznie podjęta. BYD, z którym kontaktowała się Agencja Reuters, nie potwierdził jednak tej informacji. Producent samochodów powiedział, że nadal szuka odpowiedniej lokalizacji pod swój nowy zakład. Decyzja ma zostać ogłoszona jeszcze w tym roku. 

Władze Węgier nie skomentowały tych doniesień. W ubiegłym miesiącu z wizytą w Chinach był natomiast Wiktor Orban. Spotkał się on z szefem chińskiego BYD – Wang Chuanfu. 

Węgry i chińskie inwestycje

Jak pisaliśmy pod koniec października, węgierski minister spraw zagranicznych w czasie swojej wizyty w Shenzhen podkreślał, znaczenie rewolucji, jaka dzieje się w sektorze motoryzacyjnym. Zaznaczał, że jest to niezwykle ważne dla środowiska, bo obecnie transport drogowy odpowiedzialny jest za 14 proc. emisji na świecie. Węgry chcą być jednym z liderów elektrycznej transformacji w sektorze automotive.

BYD jest już obecne na Węgrzech za sprawą swojej fabryki autobusów elektrycznych w Komárom. Fabryka BYD na Węgrzech powstawała w 2017 roku i był to pierwszy zakład BYD eBUS w Europie. Inny chiński producent samochodów elektrycznych – NIO – także zdecydował się w sierpniu 2022 roku na ulokowanie tam swojej fabryki, w której będą powstawały m.in. stacje wymiany baterii. 

16 września zakład Power Europe Facility NIO na Węgrzech dostarczył do Niemiec pierwszą stację wymiany. Był to kamień milowy w przyspieszeniu rozwoju NIO Power na rynku europejskim i możliwości świadczenia wygodniejszych usług dla europejskich użytkowników.

NIO Power Europe Plant, jako pierwsza zagraniczna fabryka NIO, jest centrum produkcyjnym, serwisowym oraz badawczo-rozwojowym produktów energetycznych NIO w Europie. Koncentruje się na produkcji i obsłudze posprzedażowej stacji wymiany mocy, szkoleniach z zakresu operacji energetycznych w Europie oraz innowacjach produktów energetycznych.

Także niemieckie BMW w ubiegłym roku zdecydowało o zainwestowaniu 2 mld euro w rozbudowę zakładu w Debreczynie. Tam z kolei będą powstawać akumulatory do samochodów elektrycznych Neusse Klasse. Inwestycja wygeneruje powstanie 500 nowych miejsc pracy, a fabryka ma być gotowa do końca 2025 roku.

Rekordowe wyniki BYD

BYD w trzecim kwartale zanotował rekordowe wyniki. Zysk sięgnął 1,42 miliarda dolarów. Jest to wzrost o 82,2 proc. w ujęciu rocznym. Wyniki w każdej pozycji były najlepsze w historii spółki. Gigant w produkcji pojazdów elektrycznych utrzymał wiodącą pozycję na rynku chińskim mimo słabszego popytu i wciąż rosnącej konkurencji.

Przychody spółki wzrosły z kolei o 38,5 proc. do 162,2 miliardów juanów. Największy na świecie producent pojazdów elektrycznych przyspiesza badania i rozwój, a jego wydatki wzrosły w tym roku na ten cel o około 130 proc., do 3,4 miliarda dolarów. BYD zainwestowało także ponad 13 miliardów dolarów w zwiększenie mocy produkcyjnych zarówno w kategorii samochodów, jak i akumulatorów.

Firma założona przez Wang Chuanfu poszerza swoje portfolio marek premium, dodając nowe modele swojej marki Denza. Sprzedaż zagraniczna firmy stanowiła w trzecim kwartale 8,7 proc. całkowitej sprzedaży w porównaniu z zaledwie 3,1 proc. rok wcześniej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię