Hyundai chce ożywić kultowy samochód koncepcyjny – Pony Coupé z 1974 roku. Koreański producent ogłosił, że będzie współpracował z włoską firmą projektową GFG Style – z Giorgetto i Fabrizio Giugiaro. Giorgetto stworzył ten model z okazji debiutu Hyundaia na targach motoryzacyjnych w Turynie w 1974 roku. Przebudowany koncept zostanie pokazany na wiosnę.

  • Hyundai chce ożywić model Hyundai Pony z 1974 roku
  • Auto zostało zaprezentowane na targach w Turynie
  • Samochód został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro

Hyundai Pony Coupe

Hyundai Pony Coupé powstał w 1974 roku, kiedy Hyundai był jeszcze w początkowym okresie produkcji pojazdów. Kierownictwo koreańskiej firmy skontaktowało się wówczas z Giorgetto Giugiaro, aby zaproponować mu pracę nad zaprojektowaniem pierwszego niezależnego modelu Hyundai’a i pierwszego masowo produkowanego samochodu w Korei. 

W tym czasie w Korei nie było możliwości projektowania i stylizacji pojazdów, więc Hyundai zlecił Giugiaro zaprojektowanie i zbudowanie pięciu prototypów, z których jednym był Pony Coupe. W procesie projektowania i tworzenia prototypów Hyundai postanowił pokazać Pony i Pony Coupe na targach motoryzacyjnych w Turynie, aby promować markę w czasie jej debiutu na rynku globalnym.

Hyundai ogłosił teraz chęć powrotu do modelu Pony podczas Design Talk w Seulu, w którym udział wzięli Giorgetto i Fabrizio Giugiaro wraz z Lukiem Donckerwolke – głównym dyrektorem kreatywnym Hyundai Motor Group.

– Jesteśmy absolutnie zachwyceni możliwością powitania Giorgetto i Fabrizio w Seulu i nie możemy się doczekać współpracy z nimi i GFG Style nad tym niezwykłym projektem designerskim. Projekt ten ma nie tylko wartość historyczną, ale także reprezentuje wymianę międzykulturową, która może utorować drogę dla kolejnych kolaboracji – powiedział Luc Donckerwolke CCO Hyundaia. 

Hyundai Pony Coupe Concept
Hyundai Pony Coupe Concept
Hyundai Pony Coupe Concept
Hyundai Pony Coupe Concept
Giorgetto Giugiaro
Giorgetto Giugiaro

Hyundai Pony — klasyk designu

Hyundai Pony ze swoim klinowym nosem, okrągłymi reflektorami i geometrycznymi liniami przypominającymi origami, był przeznaczony na rynki Ameryki Północnej i Europy, ale projekt został zatrzymany w 1981 roku tuż przed rozpoczęciem masowej produkcji. Powodem takiej decyzji były trudne warunki gospodarczych na świecie.

Choć koncepcja była wówczas niedokończonym marzeniem, jej śmiały duch pomógł zapoczątkować koreański przemysł motoryzacyjny, wpływając bezpośrednio na pierwsze niezależne modele produkcyjne Hyundai pod nazwą Pony, które były sprzedawane na całym świecie od 1975 do 1990 roku. Koncepcja Pony Coupe pozostaje kluczową częścią dziedzictwa Hyundaia i znakiem rozpoznawczym wizji założyciela firmy – Ju-Yung Chunga.

Hyundai Pony Coupe Concept I model N Vision 74
Hyundai Pony Coupe Concept I model N Vision 74
Giorgetto Giugiaro, Luc Donckerwolke, SangYup Lee
Giorgetto Giugiaro, Luc Donckerwolke, SangYup Lee
SangYup Lee, Luc Donckerwolke, Giorgetto Giugiaro
SangYup Lee, Luc Donckerwolke, Giorgetto Giugiaro

Hyundai Pony — wizja kontynuowana w kolejnych modelach

Projekt koncepcyjny stanowił również ogromne źródło inspiracji dla Giugiaro podczas pracy nad DeLoreanem DMC 12, który zadebiutował w 1983 roku i został wykorzystany w filmach „Powrót do przyszłości” (1985-90).

Wpływ Pony i Pony Coupe jest odczuwalny nawet dziś. W 2019 roku Hyundai zainspirował się oryginalnym Pony dla samochodu koncepcyjnego ’45’, który bezpośrednio wpłynął na IONIQ 5, który zadebiutował dwa lata później. Również w 2021 roku Hyundai reinterpretował oryginalny samochód produkcyjny Pony jako koncepcję auta elektrycznego typu restomod – w 2022 roku Hyundai ponownie nawiązał do koncepcji coupe, prezentując cieszący się dużym zainteresowaniem pojazd rozwojowy N Vision 74 z napędem wodorowo-hybrydowym.

Zaprojektowałem Hyundai Pony, kiedy byłem jeszcze młodym projektantem na początku mojej kariery. Czułem się bardzo dumny z tego, że byłem odpowiedzialny za stworzenie pojazdu dla firmy i kraju, który miał wkroczyć na bardzo konkurencyjny rynek globalny. Teraz jestem głęboko zaszczycony, że Hyundai poprosił mnie o jego odbudowę – powiedział Giorgetto Giugiaro.

Zobacz też: Skoda Vision 7S

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię