Kapitalizacja rynkowa Tesli przekroczyła 1 bilionów dolarów. Wartość spółki wywindowała informacja o największym w historii firmy Elona Muska zamówienia ze strony wypożyczalni Hertz. Tesla jest obecnie najcenniejszym producentem na świecie

  • kapitalizacja rynkowa Tesli przekroczyła 1 bln dolarów
  • spółka podpisała umowę z firma Hertz na 100 tys. samochodów
  • Tesla osiągając kapitalizację powyżej 1 bln dolarów, dołączyła do takich firm jak Apple, Amazon itp

Rekordowa wycena Tesli

Tesla przekroczyła w poniedziałek 1 bln dolarów wartości rynkowej. Miało to miejsce po zdobyciu największego w historii zamówienia od firmy Hertz. Akcje Tesli wzrosły wówczas aż o 14,9 proc., do poziomu 1 045,02 dolarów. W ten sposób wg Agencji Reuters, Tesla stała się najcenniejszym producentem samochodów na świecie.

Swoje zdziwienie gigantycznymi wzrostami wyraził nawet Elon Musk.

Rekordowa wycena Tesli – Elon Musk w elitarnym gronie

Tesla jest pierwszym producentem samochodów, który dołączył do elitarnego klubu firm wartych biliony dolarów. Znajdują się w nim tacy giganci jak Apple, Amazon, Microsoft, czy Alphabet.

Większość producentów samochodów nie chwali się sprzedażą swoich aut, wypożyczalniom samochodów. Aby tylko przyspieszyć sprzedaż, często odbywa się z dużymi rabatami, wolno sprzedających się modeli. Dla Tesli i jej inwestorów decyzja Hertza o zamówieniu 100 000 pojazdów Tesli do końca 2022 roku pokazała, że ​​pojazdy elektryczne nie są już produktem niszowym, ale zdominują rynek samochodów masowych w najbliższej przyszłości.

– Pojazdy elektryczne są obecnie głównym nurtem w motoryzacji. Zaczęliśmy dostrzegać rosnący globalny popyt i zainteresowanie” – powiedział agencji Reuters tymczasowy dyrektor generalny Hertz, Mark Fields.

Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, wyznaczył roczny cel wzrostu sprzedaży na poziomie średnio 50 proc. W ten sposób Tesla ma osiągnąć sprzedaż na poziomie 20 milionów pojazdów rocznie. To ponad dwukrotnie więcej od dotychczasowych liderów sprzedaży – Volkswagena i Toyota.

Popyt konsumentów na pojazdy elektryczne na niektórych głównych rynkach spada. W Europie, w ubiegłym miesiącu, najlepiej sprzedającym się pojazdem była Tesla Model 3.

Tesla poczyniła także postępy w rozwiązywaniu problemów regulacyjnych, które zagrażały jej działalności w Chinach. Firma poinformowała, że ​​otworzyła nowe centrum danych i badań w Szanghaju, aby spełnić wymagania rządu w Pekinie. Pekin wymaga od producentów, by dane zebrane z pojazdów poruszających się w Chinach, pozostały w tym kraju.

Problemy Tesli

Tesla stanęła jednak w obliczu nowej presji regulacyjnej w USA. Szef Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu wysłał Muskowi list z pytaniem dotyczącym tego, dlaczego Tesla wprowadza nowe oprogramowanie „Full Self Driving”, mimo że oficjalnie nie odpowiedziała na pytania NTSB dotyczące bezpieczeństwa zautomatyzowanego systemu jazdy.

Tesla stoi obecnie przed trudnym wyzwaniem, jakim jest bycie producentem samochodów o wysokim poziomie sprzedaży. Firma Elona Muska, rozwija się w tempie niespotykanym od początku XX wieku, kiedy to eksplodował popyt na model T, opracowanego przez Henry’ego Forda.

Tesla boryka się ze sporymi zaległościami jeśli chodzi o zamówienia na swoje pojazdy i przedłużającymi się zakłóceniami łańcucha dostaw. Dyrektor finansowy Tesli, Zachary Kirkhorn, ostrzegł inwestorów podczas rozmowy telefonicznej w zeszłym tygodniu, że krótkoterminowe cele produkcyjne Tesli, będą zależały od rozwiązania tych zakłóceń. Kluczowy jest także rozwój dwóch nowych, ogromnych fabryk montażu i akumulatorów w Austin i Berlinie.

Tesla walczy na rynku

Rywale nie siedzą w miejscu. Marka Mercedes-Benz koncernu Daimler AG, General Motors, Ford Motor oraz startupy, takie jak Lucid i chiński Xpeng bardzo mocno konkurują z Teslą.

Inwestorzy i analitycy spoglądają znacznie dalej, poza obecnie wyzwania. Morgan Stanley podniósł cenę docelową Tesli o 33 proc. do 1200 dolarów. Dom maklerski banku spodziewa się, że producent samochodów elektrycznych przekroczy 8 milionów dostaw w 2030 roku.

Tesla i umowa z Hertz

Umowa Hertza pokazała również siłę marki Tesla. Firma wynajmująca samochody, wychodzi bowiem z bankructwa i dąży do ożywienia swojej niegdyś dominującej marki. Restrukturyzacją Hertza kieruje obecnie grupa inwestorów, w tym Knighthead Capital Management, Certares Opportunities i Apollo Capital Management.

– Jesteśmy przekonani, że będzie to naszą dużą przewagą konkurencyjną. Chcemy być liderem mobilności. Budowanie doświadczeń klientów w kontakcie z pojazdami zelektryfikowanymi, jest dla nas priorytetem – powiedział tymczasowy dyrektor generalny Hertz Mark Fields.

Cena Tesli

Cena najtańszego sedana Tesli – Modelu 3 – zaczyna się od około 44 000 dolarów. Oznacza to, że ​​zamówienie jest warte około 4,4 miliarda dolarów, gdyby całe zamówienie dotyczyło sedana przeznaczonego na rynek masowy.

Fields odmówił podania informacji o tym, ile Hertz zapłacił za zamówienie. Biorąc pod uwagę zakupu u Tesli, Hertz wskazał, że pojazdy elektryczne będą stanowić ponad 20 proc. globalnej floty. Fields podkreślił rosnącą liczbę sprzedawanych pojazdów elektrycznych i zainteresowanie konsumentów pojazdami zelektryfikowanymi.

Hertz inwestuje także w tysiące ładowarek. Klienci, którzy wypożyczą Teslę Model 3, będą mieli dostęp do 3000 stacji doładowania Tesli w Stanach Zjednoczonych i Europie.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię