Łada wstrzymuje produkcję. „Wall Street Journal” donosi, że rosyjski producent został mocno dotknięty sankcjami.

  • Łada wstrzymuje produkcję
  • Wznowienie planowane jest na 11 marca
  • Łada padła ofiarą sankcji i braku komponentów

Łada wstrzymuje produkcję

„WSJ” pisze, że samochody marki Lada były niegdyś rosyjskim symbolem samowystarczalności, szczególnie w czasie zimnej wojny. W środę jednak produkcja w rosyjskich zakładach została wstrzymana. Łada została dotknięta sankcjami, które pozbawiły rosyjskiego producenta części i materiałów wykorzystywanych na liniach montażowych. 

Rosyjska Łada Vesta
zdjęcie: AwtoWAZ

Wykluczenie Rosji z systemu płatności międzybankowych Swift, utrudniło transakcje rosyjskim firmom w stosunku do kontrahentów znajdujących się poza granicami Rosji. 

Fabryka AwtoWAZ w Togliatti w Rosji w ponad 20 proc. korzysta z podzespołów i komponentów pochodzących spoza jej granic – w tym z kluczowych układów elektronicznych.

Rosyjska Łada Vesta
zdjęcie: AwtoWAZ

Przestój z powodu braku chipów, nie przez sankcje

Jeden z byłych członków zarządu AwtoWAZ w rozmowie z „WSJ” mówi, że „Putin wie, że nie damy rady wszystkiego zrobić sami”. Dodał, że przywrócenie produkcji bez pomocy Renault zajmie miesiące, a nawet lata. Rzecznik AwtoWaz powiedział, że przestój potrwa do 11 marca, ale powodem przestojów jest brak chipów na rynku globalnym – nie odniósł się jednak do tematu sankcji. 

Pracownicy na urlopach

Część pracowników korzysta z dni urlopowych. Pracownicy, którzy nie chcą wykorzystać swoich dni urlopu, otrzymają tylko część swoich miesięcznych dochodów w czasie przestoju. Osoby zajmujące się produkcją i dystrybucją części zamiennych oraz obsługą klienta będą w tym okresie zachowywać pełny harmonogram pracy. Rzecznik dodał, że firma dokłada wszelkich starań, aby wznowić produkcję w fabryce Togliatti i innej fabryce w Iżewsku, 700 mil na wschód od Moskwy.

Łada jest jedyną rodzimą marką o znaczącym udziale w rynku. W ubiegłym roku stanowiła ona 21 proc. sprzedaży wszystkich samochodów.

Łada i AwtoWAZ są również częścią rosyjskiej tożsamości narodowej, podobnie jak General Motors w Ameryce. Rosja zaczynała jako społeczeństwo rolnicze, stała przed licznymi wyzwaniami, a jednym z nich była produkcja samochodów na dużą skalę, bez żadnego wcześniejszego doświadczenia.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię