Nissan sprzedał już w Europie 250 tys. samochodów elektrycznych. Większość sprzedanych aut stanowi flagowy elektryk japońskiego koncernu – Nissan LEAF. Pierwsza wersja elektrycznej osobówki pojawiła się na rynku dekadę temu.
- Nissan sprzedał w Europie 250 tys. samochodów elektrycznych
- W Polsce do końca 2020 roku zarejestrowano łącznie 1795 sztuk elektrycznego Nissana LEAF
- Pierwszy Nissan LEAF zjechał z taśmy produkcyjnej 10 lat temu
Nissan i auta elektryczne w Europie
Nissan ma za sobą kolejny milowy krok w sprzedaży elektryków na Starym Kontynencie. Japońska marka sprzedała w Europie 208 000 sztuk elektrycznego Nissana LEAF oraz 42 000 egzemplarzy dostawczego e‑NV200. Nissan jest także liderem rankingu najlepiej sprzedających się samochodów bezemisyjnych w Polsce. Na koniec 2020 roku, na polskich drogach jeździło łącznie 1795 sztuk zarejestrowanych LEAF’ów. Tylko w grudniu Nissan oddał w ręce polskich klientów 88 samochodów elektrycznych, najwięcej spośród wszystkich importerów.
Każdy błyskotliwy pomysł zaczyna się od iskry. Tak było również w przypadku Nissana LEAF, który swoim debiutem rynkowym w 2010 roku zapoczątkował erę nowoczesnych samochodów elektrycznych, a dzisiaj nadal oferuje kierowcom na całym świecie innowacyjne technologie i zaawansowane zeroemisyjne układy napędowe – sprawiając, że genialny pomysł przerodził się w rzeczywistość na rynku masowym – mówi Leon Dorssers, starszy wicedyrektor ds. sprzedaży i marketingu Nissana w regionie AMIEO.
Emmanuelle Serazin, dyrektorka ds. sprzedaży do klientów flotowych i samochodów użytkowych w Europie, wskazuje z kolei, że Nissan e-NV200 zapoczątkował elektryczną rewolucję w świecie lekkich samochodów użytkowych.
– Zaoferował idealną kombinację zrównoważonego rozwoju, praktyczności, wygody i niskich kosztów posiadania. Nie możemy się doczekać wprowadzenia nowego zelektryfikowanego samochodu dostawczego, który wkrótce napisze kolejny rozdział naszej strategii elektryfikacyjnej – mówi.
Nissan LEAF – pionier elektromobilności
Pierwsza generacja Nissana LEAF zjechała z linii produkcyjnej 10 lat temu, była wyposażona w zaawansowane technologie i inteligentny zespół napędowy. Koncern chwalił się zaawansowanym układem wspomagania prowadzenia ProPILOT oraz unikatowym system e-Pedal, który pozwala na prowadzenie samochodu przy użyciu wyłącznie pedału przyspieszenia. We wrześniu 2020 roku z taśmy produkcyjnej w zakładzie Nissana w Sunderland, zjechał półmilionowy egzemplarz samochodu. Do 2020 r., tamtejsza fabryka wyprodukowała łącznie ponad 175 000 sztuk Nissana LEAF. Produkcję kultowego elektryka rozpoczęła w 2013 roku.
Warto wspomnieć, że Nissan LEAF był wielokrotnie wyróżniany na całym świecie; otrzymał tytuł Samochodu Roku 2011 w Europie, Światowego Samochodu Roku 2011 oraz Samochodu Roku 2011 i 2012 w Japonii.
Nissan e-NV200 – dostawczy elektryk na użytek biznesowy i prywatny
Protoplastą Nissana w kategorii w pełni zelektryfikowanych samochodów dostawczych jest model e-NV200. Jest on dedykowany zarówno dla firm jak i klientów indywidualnych. Auto wyposażone jest w układ napędowy z akumulatorem o pojemności 40 kWh, oferującym nawet 4,2 m3 przestrzeni ładunkowej. Nowy akumulator o pojemności 40 kWh w stuprocentowo elektrycznym modelu e-NV200 umożliwił wydłużenie zasięgu do 280 km według NEDC, a w celu dokładniejszego odzwierciedlenia rzeczywistych warunków, udoskonalony Nissan e-NV200 przeszedł także procedurę testową WLTP, która wykazała, że klienci mogą pokonać na jednym ładowaniu od 200 km w cyklu mieszanym do nawet 301 km w cyklu miejskim. To o ponad 60% więcej w porównaniu z poprzednią wersją modelu
Wielofunkcyjny model e-NV200 Evalia – dedykowany jest z kolei do codziennych potrzeb klientów indywidualnych. Auto oferowane jest w wersji 5 i 7-miejscowej, z których każda ma w pełni konfigurowalną kabinę z wyjmowanymi fotelami, pozwalającymi w razie potrzeby zwiększyć przestrzeń ładunkową.
Nissan i kierunek na elektromobilność
Nissan niedawno zapowiedział powstanie flagowego hubu samochodów elektrycznych o wartości 1 mld funtów. EV36Zero to pierwszy na świecie ekosystem produkcji pojazdów elektrycznych. Projekt ma jeszcze bardziej przyspieszyć prace Nissana nad osiągnięciem neutralności węglowej – jest połączeniem produkcji samochodów elektrycznych i akumulatorów oraz wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. Hub zostanie zbudowany przy brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland.
Przyszła gama lekkich samochodów użytkowych Nissana będzie natomiast produkowana w Maubeuge we Francji – ośrodku specjalizującym się w budowie małych pojazdów dostawczych – i obejmie zarówno wersje w pełni elektryczne, jak i z silnikiem spalinowym, w odmianach użytkowych oraz osobowych.
Warto podkreślić, że 75 proc. gamy modelowej dostępnej w Europie ma zostać zelektryfikowane do końca 2023 roku.