Orlen uruchomił pierwszą stacje tankowania wodoru w Czechach. Obiekt zlokalizowany jest na stacji Benzina w Pradze – Barrandov. Orlen chce uruchomić dwie stacje także w Polsce jeszcze w tym roku. Będą one umiejscowione w Poznaniu i Katowicach.
- Orlen uruchomił stację tankowania wodoru w Czechach
- Dwie stacje tankowania wodoru powstaną także w Katowicach i Poznaniu jeszcze w 2023 roku
- Do 2030 roku Orlen chce posiadać 100 stacji tankowania wodorem
Stacje tankowania wodoru Orlenu w Polsce
Po uruchomieniu stacji w Katowicach i Poznaniu, kolejne stacje wodorowe Orlen otworzy w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie. Zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.
— Zgodnie z zapowiedziami zwiększamy dostępność i ofertę paliw dla naszych klientów. Pierwsza stacja wodorowa Grupy ORLEN w Czechach już działa. Dołącza ona do stacji uruchomionej w ubiegłym roku w Krakowie. Budowa infrastruktury wodorowej w Europie Centralnej umożliwi nam osiągnięcie pozycji lidera wdrażania gospodarki wodorowej opartej na zeroemisyjnym transporcie. Naszym celem jest budowa do końca tej dekady ponad 100 stacji tankowania w Polsce, Czechach i na Słowacji, które będą integralną częścią wodorowych korytarzy transportowych w Europie oraz przyczynią się do osiągnięcia neutralności klimatycznej regionu — mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.
Stacja tankowania wodoru Orlen w Czechach
Stacja paliw ORLEN Benzina w praskiej dzielnicy Barrandov jest w pełni bezobsługowa, ogólnodostępna 24 godziny na dobę i przystosowana do tankowania paliwem wodorowym samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Kierowcy mogą korzystać z dwóch dyspenserów (ze specjalnie wyprofilowanymi noskami): o ciśnieniu 700 barów dla aut osobowych oraz o ciśnieniu 350 barów do napełniania samochodów ciężarowych i autobusów. Stacja tankowania wodoru ORLEN Benzina w Pradze została wybudowana przy wsparciu finansowym Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.
Do 2030 roku ORLEN Unipetrol planuje udostępnić 28 stacji tankowania wodoru w Czechach oraz dwa terminale dystrybucji wodoru dla transportu kolejowego w Litvínovie i Neratovicach.Rozwój infrastruktury związanej z paliwami wodorowymi jest elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN i jednocześnie ważnym elementem strategii koncernu – ORLEN2030.
Wodór w strategii Orlenu
Wodór jako alternatywa dla paliw tradycyjnych jest obecnie kluczowym elementem procesu dekarbonizacji. Zgodnie ze strategią aż 50 proc. produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko lub zeroemisyjne, z ambicją na ok. 80 proc. w perspektywie 2030+.Obecnie w Europie funkcjonują 163 stacje tankowania wodorem, a w realizacji znajduje się 46 kolejnych punktów.
ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów – rekomenduje, by już w 2025 roku w Europie funkcjonowało co najmniej 300 takich stacji, a w 2030 – nie mniej niż 1000. Podstawową przewagą pojazdów zasilanych wodorem nad wykorzystywanymi obecnie pojazdami elektrycznymi na baterie, jest ich duży zasięg (do 700 km) oraz znacznie krótszy czas tankowania (porównywalny z samochodami na benzynę i olej napędowy). Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwia pokonanie blisko 600 km.
W Europie Centralnej, zgodnie ze Strategią Wodorową Grupy ORLEN, do 2030 roku udostępnionych zostanie łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego czy kolejowego. Wodór będzie dostarczany do tych placówek dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.
Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 kt odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady. Ponadto przygotowany przez koncern własny projekt pod nazwą „Hydrogen Eagle” pozwoli na zbudowanie w Polsce infrastruktury do wytwarzania i dystrybucji nisko i zeroemisyjnego wodoru. Na projekty wodorowe PKN ORLEN pozyskał fundusze z Innovation Fund, CEF (Connecting Europe Facility), Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz notyfikację Komisji Europejskiej dla projektu „Hydrogen Eagle” w ramach mechanizmu IPCEI.