Program „Mój elektryk” to szansa na przyspieszenie transformacji transportu w Polsce. Do połowy lutego złożono 1900 wniosków o dopłaty. W województwie zachodniopomorskim złożono wnioski opiewające na łączną sumę 700 tysięcy złotych. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie dofinansował także m.in. elektryfikację pojazdów lokalnej policji, czy służb wojewódzkich. Marek Subocz, prezes WFOŚiGW w Szczecinie mówi, że to nie koniec.

Jak Pan Prezes postrzega tempo realizacji programu „Mój elektryk” w podległym Panu regionie?

Marek Subocz prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie: „Mój Elektryk” to program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który umożliwia uzyskanie wsparcia na zakup pojazdów elektrycznych między innymi posiadaczom Kart Dużej Rodziny. Z informacji, uzyskanych z Narodowego Funduszu zgodnie ze stanem na 11 lutego 2022 roku do programu wpłynęło łącznie prawie 1900 wniosków na kwotę niemal 39 milionów złotych, w tym 35 wniosków na ponad 700 tysięcy złotych z obszaru województwa zachodniopomorskiego.

Marek Subocz prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie
Marek Subocz prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie zdjęcie: WFOŚiGW w Szczecinie

„Mój Elektryk” to ogólnopolski program Narodowego Funduszu, natomiast ambicją WFOŚiGW w Szczecinie jest promowanie elektromobilności w wymiarze regionalnym, stąd w ofercie Funduszu rozwiązania dedykowane samorządom i indywidualnym odbiorcom. Zgodnie z naszymi „Zasadami udzielania pomocy finansowej” możemy zaoferować atrakcyjne wsparcie jednostkom samorządu terytorialnego: do 50 proc. w formie dotacji i 100 proc. – pożyczki z możliwością częściowego umorzenia. 100 proc. to także intensywność dofinansowania w przypadku przekazania środków państwowym jednostkom budżetowym, a więc m.in. służbom Wojewody, czy Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie, którą w działaniach na rzecz elektromobilności wspieramy od niemal 10 lat, dofinansowując pierwsze w Polsce oznakowane radiowozy elektryczne.

Samochody elektryczne w zachodniopomorskiej policji
zdjęcie: WFOŚiGW w Szczecinie

Warto zwrócić uwagę także na oferowane przez Fundusz warunki finansowe, które są znacznie korzystniejsze od rynkowych. Oprocentowanie takiej pożyczki to 2 proc., ale w przypadku terminowej spłaty może zostać częściowo umorzona – do 10 proc. dla przedsiębiorców i 20 proc. – samorządów. Z kolei mieszkańcy, którzy chcą kupić samochód, skuter lub rower elektryczny, a także komponenty do ich ładowania, mogą skorzystać z dofinansowania w ramach Programu pożyczek dla osób fizycznych. Jedną z linii kredytowych tego programu dedykujemy wsparciu elektromobilności wśród indywidualnych odbiorców. W dotychczasowych edycjach maksymalny koszt kwalifikowany to 150 tys. zł przy zakupie samochodu elektrycznego lub hybrydowego, 15 tys. zł – skutera i 7 tys. zł – roweru elektrycznego. Także w tym przypadku warunki finansowania są korzystne i zakładają możliwość częściowego umorzenia.

Czy zachodniopomorskie jest/chce być liderem w transformacji elektrycznej w skali Polski?

Wyzwaniem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie jest na pewno liderowanie w elektromobilności w skali kraju, ale przy współdziałaniu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Elektromobilność to motoryzacja przyszłości, z której uroków korzystamy już teraz, dlatego tego trendu – mimo pewnych niedoskonałości, związanych z pojemnością baterii i zasięgiem aut – nie można bagatelizować.

Jakie projekty WFOŚiGW dotychczas zrealizował? Na jaką kwotę?

Fundusz – w ramach wspomnianych wcześniej programów – dofinansowuje zakup samochodów elektrycznych i hybryd plug-in, a także skuterów i rowerów elektrycznych oraz stacji ładowania. Do tej pory dofinansowanie pozwoliło na zakup przez jednostki samorządowe i służby ponad 70 samochodów elektrycznych i 10 o napędzie spalinowo-elektryczmym oraz 32 stacji ładowania ze wsparciem ze środków Funduszu w wysokości ponad 9,3 miliona złotych.

Te samochody już służą m.in. w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim, Komendzie Wojewódzkiej Policji, Wojewódzkich Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych w Szczecinie i Szczecinku, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji w Szczecinie, spółce Enea Operator, która dzięki dofinansowaniu Funduszu kupiła 12 samochodów, a także Strażach Miejskich m.in. w Stargardzie i Kołobrzegu. Z kolei w ramach Programu Pożyczek dla Osób Fizycznych Fundusz przyznał do tej pory dofinansowanie w wysokości ponad 714 tys. zł na zakup 5 samochodów elektrycznych, 2 hybrydowych i 1 roweru elektrycznego. Dla Funduszu najważniejszy jest efekt ekologiczny – dzięki zastąpieniu przez te auta wysłużonych samochodów z silnikiem benzynowym lub diesla, rocznie do atmosfery nie trafia prawie 90 ton dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń.   

Marek Subocz prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie
zdjęcie: WFOŚiGW w Szczecinie

Jak Pan postrzega tempo elektryfikacji mobilności w skali całego kraju?

Na przyspieszenie rozwoju elektromobilności na pewno korzystnie wpływa ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nakłada na samorządy obowiązek posiadania części floty o napędzie bezemisyjnym. Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze – proporcjonalnie do rozwoju sieci ładowania. Część stacji, które dofinansował Fundusz – m.in. w sąsiedztwie naszej siedziby przy ulicy Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Urzędu Miasta czy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego jest ogólnodostępna dla mieszkańców. Zastosowana technologia pozwala na naładowanie baterii do 80 proc. w ciągu pół godziny.

Samochody elektryczne i WFOŚiGW w Szczecinie
zdjęcie: WFOŚiGW w Szczecinie

Jakich realizacji możemy się spodziewać w najbliższym czasie? Czy możemy spodziewać się dalszego rozwoju elektromobilności i infrastruktury ładowania w Szczecinie i województwie zachodniopomorskim?

Z pewnością, bo zauważamy rosnącą liczbę wniosków o dofinansowanie zarówno zakupu samochodów elektrycznych, jak i stacji ładowania, składanych przez samorządy i służby. Tylko w grudniu i styczniu zostało przekazanych 8 samochodów elektrycznych i hybrydowych dla Urzędu Marszałkowskiego i Zachodniopomorskiej Policji. Zostały też zawarte umowy na „elektryki” dla Urzędu Morskiego i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Fundusz nie ogłasza specjalnego naboru dla samorządów – na wnioski czekamy cały czas. Odbiorców indywidualnych zachęcam do śledzenia naszej strony wfos.szczecin.pl i profili w social mediach – tam będą ukazywać się informacje o naborach w ramach programu pożyczek dla osób fizycznych. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię