Elektromobilność zyskuje na popularności, także w Polsce. Głównym źródłem wiedzy na ten temat jest oczywiście – internet. Okazuje się, że Polscy internauci najlepiej oceniają elektrycznego Mercedesa EQC. Najwięcej wyszukiwań i komentarzy jest jednak wokół Tesli – tak wynika z raportu opublikowanego przez firmę SunSol.

  • Ranking aut elektrycznych – wg danych SentiOne i SunSol wynika, że najlepiej ocenianym elektrykiem w polskim internecie jest Mercedes EQC
  • Ranking aut elektrycznych – z raportu SentiOne i SunSol wynika, że Polacy najcześciej wyszukują i komentują tematy związane z Teslą
  • Najwięcej emocji wzbudza Mazda MX-30, Opel Corsa-e i Mercedes EQC

Auta elektryczne w sieci

Jak wynika z raportu, z danych zebranych w polskim internecie od stycznia do września 2021 roku przez firmę SentiOne, największą popularnością w sieci cieszyły się auta zaprojektowane przez koncern Elona Muska. Polscy internauci najchętniej wspominali o Tesli, a odnotowano na jej temat ponad 129 tys. wzmianek. Na drugim miejscu znalazło się Audi e-tron z liczbą 13,2 tys. wzmianek (7,8 proc.), a podium zamknął Volkswagen id.3 (5,4 proc. i 9,1 tys. wzmianek). Na kolejnych pozycjach w zestawieniu pojawiły się Hyundai Kona (2,9 proc.), BMW i3 (2,3 proc.), Mazda mx-30 (1,9 proc.), Mercedes EQC (1,12 proc.), Jaguar i-pace (1,11 proc.) oraz Opel Corsa-e (0,5 proc.).

SentiOne zbadało także to, jak dostępne nad Wisłą auta elektryczne postrzegane są przez internautów. Okazuje się, że największą ich przychylnością cieszy się Mercedes EQC, o którym odnotowano najwięcej – bo 16,1 proc. pozytywnych wzmianek. Biorąc pod uwagę ilość pozytywnych i negatywnych wzmianek, najwięcej emocji budzi Mazda MX-30, Opel Corsa-e i wspomniany Mercedes EQC. 

Auta elektryczne i stacje ładowania

Samochody elektryczne coraz liczniej zaczynają pojawiać się na polskich drogach, co oznacza, że rośnie także zapotrzebowanie na odpowiednią infrastrukturę. Mimo iż co roku odnotowuje się większą liczbę stacji ładowania elektrycznych pojazdów, to jak podkreśla Michał Kitkowski, prezes SunSol, jest ich wciąż za mało. 

–  Według ostatnich danych, w I kwartale bieżącego roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych, w stosunku do roku 2020, wzrosła o zaledwie 5 proc. Dla porównania – w Niemczech aż o 10 proc. Łącznie w Polsce, według danych za sierpień 2021 opublikowanych przez PZPM i PSPA, dostępnych jest ponad 3 tys. punktów ładowania. U naszych zachodnich sąsiadów ich liczba sięgnęła już 40 tys. Choć jako kraj jesteśmy pod tym względem na dobrej drodze, wiele jeszcze przed nami. Biorąc pod uwagę duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, zdecydowaliśmy się na zaprojektowanie carportu, czyli fotowoltaicznej wiaty do ładowania elektrycznych aut, który od niedawna dostępny jest w naszej ofercie. Spełnia on wszelkie polskie wymagania prawne i wytrzymałościowe dotyczące konstrukcji – mówi Michał Kitkowski, prezes i założyciel SunSol.

W jednym z ostatnich komunikatów ACEA wskazała, że w Europie brakuje stacji ładowania samochodów elektrycznych. Dane ACEA wskazują, że na Starym Kontynencie jest 10 państw, w których nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 km kluczowych dróg. We wszystkich tych krajach, udział w rynku samochodów elektrycznych jest znacznie poniżej 3 proc.(z wyjątkiem Węgier). 18 państw członkowskich UE posiada mniej niż 5 punktów ładowania na 100 km dróg, a tylko cztery posiadają więcej niż 10 ładowarek na każde 100 km dróg.

W ramach pakietu klimatycznego Fit for 55 opublikowanego w lipcu, Komisja Europejska zaproponowała, aby do 2030 r. emisje CO2 z nowych samochodów były o 55 proc. niższe niż w 2021 r. – w porównaniu z celem 37,5 proc. do 2030 r., który został wyznaczony zaledwie trzy lata temu. Europejscy producenci samochodów będą musieli wprowadzić na rynek miliony samochodów z napędem elektrycznym w ciągu najbliższych lat, aby sprostać temu nowemu, ambitnemu celowi.

Kontrast między Holandią – krajem z największą liczbą ładowarek (47,5 na każde 100 km drogi) – a Polską (ośmiokrotnie większym od Holandii) jest uderzający. W Polsce na 250 km zdaniem ACEA przypada tylko jeden punkt ładowania.

Na liście pięciu krajów z najniższą liczbą miejsc, gdzie można naładować swój samochód elektrycznych na 100 kilometrów, znalazły się:

  • Litwa – 0,2
  • Grecja – 0,2
  • Polska – 0,4
  • Łotwa – 0,5
  • Rumunia – 0,5

Ładowanie samochodów z dachu domu

Firma SunSol zaprezentowała najnowszy carport. Podstawowa konstrukcja carportu od SunSol mieści 6 paneli fotowoltaicznych, których moc, w zależności od wybranego modelu modułów PV, wynosi ok. 400 Wp. Jest dostosowana zarówno do posadowienia na fundamencie, jak i bez niego. Można ją także poszerzać, tworząc większą zadaszoną przestrzeń do ładowania – jej moc i szybkość zależna jest od zastosowanej ładowarki, co daje klientom pełną dowolność i dobranie dla siebie odpowiedniego rozwiązania. Dla ich większego komfortu, cały elektryczny osprzęt – ładowarka oraz falownik – mogą być także wbudowane wewnątrz postumentu.  

–  Rozwiązanie to sprawdzi się zarówno w przypadku klientów indywidualnych, jak i biznesowych, gdyż można je dostosowywać do ich potrzeb. Podczas jego projektowania, uwzględnić można przyłączenie takich rozwiązań jak kompresor czy odkurzacz. Może on zatem stanowić zarówno rozwiązanie przydomowe, jak również np. przy stacji benzynowej lub salonie samochodowym. Jest ono na tyle elastyczne, że może być także alternatywą dla przydomowej lub firmowej instalacji fotowoltaicznej, produkując energię zarówno na potrzeby ładowania aut, jak i codziennego funkcjonowania domu lub firmy, jeśli z jakichś powodów niemożliwe jest umieszczenie jej na dachu – podsumowuje Michał Kitkowski, prezes SunSol.

Zobacz także:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię