Strefa czystego transportu w Krakowie powstanie od lipca 2024 roku. Radni miasta po wielogodzinnej dyskusji przyjęli projekt uchwały złożony przez Prezydenta Miasta. Mimo że strefa będzie obowiązywać od lipca 2024 roku, to realne ograniczenia będą obowiązywać dopiero od 1 lipca 2026 roku. 

  • Strefa czystego transportu powstanie w Krakowie od 1 lipca 2024 roku
  • Kraków jest pierwszym polskim miastem, które przyjęło tego typu przepisy
  • Od 1 lipca 2026 roku w życie wejdzie drugi etap wdrożenia obostrzeń

Strefa czystego transportu w Krakowie — jakie korzyści?

Strefa czystego transportu w Krakowie z wyliczeń ratusza ma obniżyć od 1 lipca 2026 roku o połowę emisję tlenków azotu. Ilość pyłów ma z kolei spaść o 82 procent. Obszar strefy pokryje się de facto z granicami administracyjnymi miasta. Tak radykalne rozwiązanie ma zwiększyć efektywność działania strefy. Jak podaje miasto, badania wskazują, że młodzież żyjąca przy ruchliwych arteriach Krakowa ma znacznie częściej objawy astmy niż osoby mieszkające znacznie dalej. Strefa czystego powietrza w Krakowie będzie dotyczyła wszystkich samochodów – nie tylko tych zarejestrowanych w stolicy Małopolski.

Ile samochodów obejmie strefa czystego powietrza w Krakowie?

Analizy Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie wskazują, że strefa czystego transportu w Krakowie od lipca 2024 roku obejmie 2 proc. samochodów, które dotychczas poruszały się po mieście. Szacuje się, że w drugim etapie obostrzenia w poruszaniu się dotkną jeszcze mniejszej liczby samochodów bowiem Polacy wymieniają swoje auta na coraz nowsze, przy czym dziś co czwarty (20-25 proc.) samochód nie mógłby wjechać do miasta (wg stanu rzeczy na koniec 2021 r.). 

Strefa czystego transportu w Krakowie — dwa etapy

Zgodnie z przyjętym projektem uchwały wdrożenie strefy czystego transportu odbywać się będzie w dwóch etapach. Pierwszy zacznie się od 1 lipca 2024 roku. Wtedy to do Krakowa nie będzie można wjechać najstarszymi samochodami, czyli tymi 30-letnimi. Miasto będzie otwarte na auta z silnikami benzynowymi o minimalnej normie Euro 1 zaś w przypadku aut z silnikiem diesla – Euro 2. Istotne jest to, że większym restrykcjom będą podlegały samochody, które będą zarejestrowane po 1 marca 2023 roku. Te auta będą musiały spełniać normę Euro 3 – w przypadku silników benzynowych – i Euro 5 – w przypadku aut z silnikiem diesla. 

Drugi etap wdrażania strefy czystego transportu w Krakowie nastąpi od 1 lipca 2026 roku. Wówczas to wjazd do miasta nie będzie możliwy dla samochodów, których wiek przekracza 26 lat w przypadku aut z silnikiem benzynowym oraz 16 lat w przypadku aut z silnikiem diesla. Oznacza to, że minimalna norma dla aut benzynowych to Euro 3, a w przypadku aut z silnikiem diesla Euro 5. 

Wyjątkiem będą samochody spalinowe zarejestrowane jeszcze przed 1 marca 2023 roku, których właścicielami są osoby, które ukończyły 70. rok życia najpóźniej 1 marca oraz osoby niepełnosprawne. Spod przepisów będą także wyjęte pojazdy służb mundurowych i ratowniczych oraz sprzęt budowlany, czy nawet food trucki. 

Zobacz też: Studyjny model autonomicznego Volkswagena

https://autoelectromoto.pl/wp-content/uploads/2022/09/VW.webm

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię