Tesla w 2025 roku nie przypomina już firmy, która przez dekadę dominowała na rynku pojazdów elektrycznych. Spadki sprzedaży, problemy wizerunkowe Elona Muska i rosnąca konkurencja z Chin wymuszają gruntowną rewizję strategii firmy. Czy Tesla przetrwa próbę czasu?

🔻 Tesla 2025 – pierwszy spadek sprzedaży od ponad dekady

Rok 2024 był dla Tesli rokiem trudnym. Po raz pierwszy od dekady firma Elona Muska odnotowała spadek rocznych dostaw pojazdów elektrycznych. Na całym świecie dostarczono 1 789 226 pojazdów, co oznacza spadek o 1,07% w porównaniu do 2023 roku (1 808 581 sztuk).

Produkcja również zanotowała spadek – w ubiegłym roku wyprodukowano 1 773 443 pojazdy, czyli o 3,9% mniej niż rok wcześniej. Model 3 i Model Y odpowiadały za 1 704 093 dostaw, podczas gdy inne modele (w tym Cybertruck) – tylko 85 133 sztuki.

🛻 Cybertruck w 2025 – porażka zamiast przełomu?

Choć Cybertruck zapowiadał się wielkim hitem, sprzedaż od czasu jego premiery okazała się rozczarowaniem. Sprzedano zaledwie 38 965 egzemplarzy, a samochód stał się bohaterem wielu akcji serwisowych. Problemy z pedałem gazu czy awarie wycieraczek podważyły zaufanie klientów.

🇨🇳 Tesla kontra Chiny – BYD, Xiaomi i Zeekr atakują

Tesla 2025 staje naprzeciw rosnącej fali konkurencji z Chin. Firmy takie jak BYD, Xiaomi, Nio czy Zeekr oferują auta:

  • bardziej zaawansowane technologicznie,
  • objęte wsparciem rządowym,
  • wyraźnie tańsze.

Największe zagrożenia dla Tesli to:

  • BYD Seal – rywal Modelu 3, o ok 20% tańszy, z zasięgiem 610 km,
  • Xiaomi SU7 – 80 000 zamówień w 3 tygodnie,
  • Zeekr 001 FR – 1265 KM, lepszy od Tesli Plaid.

Co więcej, UE planuje 25% cła na auta z Chin, co może uderzyć w Teslę produkującą Model 3 w Szanghaju.

🤖 Autonomia w 2025 – Tesla przegrywa wyścig?

Choć Tesla od lat obiecuje „pełną autonomię”, w maju 2025 roku FSD (Full Self-Driving) wciąż nie uzyskało certyfikacji poziomu 4 SAE. Aktualna wersja FSD v12 działa w ograniczonym zakresie i wymaga nadzoru kierowcy.

Tymczasem konkurencja nie śpi:

  • Waymo (Alphabet) już oferuje robotaxi w San Francisco i Phoenix,
  • Cruise (GM) wznawia działalność z nowym pojazdem Origin,
  • Baidu i AutoX testują pojazdy na poziomie 4 i 5 w Chinach.

Podejście Tesli „vision only” (bez LIDAR-u i radarów) budzi kontrowersje wśród ekspertów.

🚘 Model 2 i RoboTaxi – nadzieje Tesli w 2025 roku

Największą nadzieją firmy ma być Model 2 – przystępny cenowo elektryk za ok. 25 000 USD. Premiera planowana jest na IV kwartał 2025 roku, a produkcja ma odbywać się w Meksyku i Berlinie. Wersja podstawowa ma mieć zasięg 400 km. To odpowiedź na rosnącą konkurencję, m.in. BYD Dolphin czy Dacię Spring.

Tesla planuje również zaprezentować pierwsze RoboTaxi już 8 sierpnia 2025 roku. Kluczową rolę ma odegrać superkomputer Project Dojo, który przyspieszy trenowanie sztucznej inteligencji i rozwój FSD.

💼 Elon Musk – geniusz czy balast dla Tesli?

Elon Musk to bez wątpienia siła napędowa Tesli, ale w 2025 roku coraz częściej uznawany jest za problem. Oskarżany o składanie nierealistycznych obietnic (np. autonomia w 2021 roku), dziś koncentruje się bardziej na SpaceX, X i xAI niż na samej Tesli.

Wizerunek Muska negatywnie wpływa na decyzje konsumenckie – zwłaszcza w Europie. Aż 94% Niemców zadeklarowało, że nie bierze pod uwagę zakupu Tesli z powodu kontrowersji wokół Muska.

🌍 Problemy operacyjne i środowiskowe

Fabryka Tesli w Austin (Teksas) znalazła się pod ostrzałem za naruszenia środowiskowe – emisje toksyn, nielegalne odprowadzanie ścieków. Z kolei zakład w Berlinie musiał wstrzymać produkcję po incydencie podpalenia, co sparaliżowało łańcuchy dostaw.

Co dalej z Teslą?

Analitycy J.P. Morgan, jak i Bloomberg Intelligence sygnalizują trudności, z jakimi boryka się Tesla w 2025 roku. Spadki sprzedaży, obniżone prognozy finansowe oraz kontrowersje wokół Elona Muska wpływają na postrzeganie firmy przez inwestorów i konsumentów. J.P. Morgan obniżył prognozę dostaw Tesli w pierwszym kwartale 2025 roku z 444 000 do 355 000 pojazdów, co oznacza 8% spadek rok do roku i najniższy wynik od trzeciego kwartału 2022 roku.

Ponadto analitycy wskazują na „bezprecedensowe szkody dla marki” związane z politycznym zaangażowaniem Elona Muska, co może wpływać na decyzje zakupowe konsumentów, zwłaszcza w Europie.

Po słabszych wynikach finansowych za pierwszy kwartał 2025 roku, Tesla wycofała się z wcześniejszych prognoz wzrostu sprzedaży na ten rok, zapowiadając rewizję prognoz w kolejnym kwartale.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię