Tesla obniża ceny swoich samochodów w Europie. Jest to kolejny spadek cen, jaki obserwujemy od końca 2022 roku. Obniżki sięgają od 2 do nawet 10 000 euro.
Tesla obniża ceny
Tesla obniża ceny swoich samochodów w Europie. Jak donosi portal Electrive.com, wszystkie trzy wariantu Modelu 3 potaniały. Wersja z baterią LFP jest teraz oferowany w konfiguratorze Tesli w cenie od 41 990 euro (2 000 euro taniej). Model 3 Long Range jest tańszy o 3 000 euro, a jego cena to 50 990 euro. Z kolei Model 3 Performance zanotował największe obniżki cen w serii, bo aż o 6 000 euro. Najdroższy model w serii kosztuje teraz 54 990 euro.
Mniej za Model Y
Tesla obniżyła ceny także Modelu Y w wersji Performance. stała się tańsza. Cena samochodu zaczyna się od 60 990 euro i jest to o 4 000 euro mniej niż to było wcześniej. Pozostałe wersje są sprzedawane w cenach ze stycznia ponadto Electrive.com podaje także, że Model Y wkrótce ma być dostępny na rynku tureckim.
Tesla obniża ceny Modelu S
Tesla Model S Long Range kosztuje 102 990 euro i jest o 10 000 euro tańsza. Z kolei wersja Plaid także potaniała o 10 000 euro. Cena tego samochodu to wydatek 127 990 euro.
Obniżka cen dla Modelu X również wynosi 10 000 euro.
Obniżki cen samochodów Tesli wg regionów
Agencja Reuters podaje, że obniżka ma miejsce kilka dni po opublikowaniu rozczarowujących danych na temat zrealizowanych dostaw. Wobec tego Tesla ogłosiła piąte już w tym roku obniżenie cen na rynku amerykańskim.
Tesla obniżyła ceny w wielu europejskich rynkach, w tym w Niemczech i we Francji, ze względu na rosnącą skalę i poprawę swoich zdolności produkcyjnych. W Niemczech Tesla obniżyła ceny swoich pojazdów Model 3 i Model Y o 4,5-9,8 proc. Jest to druga obniżka cen w tym roku, po obniżce cen o 1-17 proc. w styczniu. W Singapurze Tesla obniżyła ceny swoich pojazdów Model 3 i Model Y o 4,3-5 proc.
Tesla obniżyła również ceny w Izraelu. Cena podstawowej wersji pojazdu Model 3 z napędem na tylną oś spadła o 25 proc., po pierwszej rundzie globalnych obniżek cen w styczniu.
Tesla skupia się na budowaniu popytu
Elon Musk powiedział, że Tesla skupi się obecnie na obniżaniu cen i chce zwiększyć popyt na swoje samochody.
W Stanach Zjednoczonych Tesla obniżyła cenę swojego podstawowego Modelu 3 od początku roku o łączną wartość 11 proc. Cena podstawowego Modelu Y spadła zaś o 20 proc.
Obniżka już co miesiąc
W marcu Tesla obniżyła ceny swoich dwóch najdroższych elektrycznych samochodów w USA, co oznaczało piątą korektę cen w 2023 roku. Największe obniżki dotyczyły Modelu X. Krok ten nastąpił po tym, jak poprzednie cięcia zwiększyły popyt na samochody Tesli.
Obniżki cen wahały się wówczas od 4 proc. dla Modelu S do 9 proc. dla Modelu X. Bazowa wersja Modelu S kosztowała 89 990 dolarów po 5 proc. obniżce. Wariant Plaid, potaniał o 4 proc. do 109 990 dolarów. Wersja bazowa i Performance Modelu X została obniżona o 10 000 dolarów. Z kolei cena bazowa wersji AWD spadła o 9 proc. do 99 990 dolarów. Wersja Plaid, potaniała o 8 proc. do 109 990 dolarów. W ubiegłym roku Model S i Model X stanowiły około 4 proc. globalnych dostaw Tesli.
Tesla rozbuduje swoją fabrykę pod Berlinem
Tesla niedaleko Berlina będzie kontynuować rozbudowę swojej fabryki. Informację o złożeniu wniosku potwierdziła w marcu niemieckiej prasie firma amerykańska. Jest to pierwszy wniosek o częściowe zezwolenie na rozbudowę. Tesla chce zwiększyć swoją zdolność produkcyjną z docelowego poziomu 500 000 do 1 miliona pojazdów rocznie.
Większa produkcja Tesli i mniej wody
Dodatkowo producent samochodów twierdzi, że optymalizował procesy planowania i produkcji, ponieważ dotychczasowe ilości świeżej wody staną się wystarczające również po rozbudowie fabryki. Tesla niedaleko Berlina chce oczyścić i ponownie wykorzystywać odpady generowane w procesie produkcyjnym. Producent wskazywał, że może podwoić zdolność przy zachowaniu dotychczasowego zużycia.
Złożenie wniosku o rozbudowę fabryki nie jest zaskoczeniem. W listopadzie 2022 roku pojawiły się informacje, że Tesla ma zamiar „złożyć wniosek o rozbudowę zakładu w Grünheide jeszcze do końca roku”.
Moc Tesli pod Berline rośnie
Plany rozbudowy fabryki nie są tożsame z nowym centrum logistycznym, w tym budową stacji kolejowej towarowej, co ogłoszono we wrześniu 2022 roku, ponieważ Tesla zbuduje je poza istniejącym obszarem, na wschód od fabryki. Drugi proces rozbudowy został rozpoczęty przez Teslę w maju 2022 roku.
Trzecia zmiana w Berlinie
Dodanie trzeciej zmiany w styczniu 2023 roku spowodowało wzrost produkcji do ponad 4000 samochodów tygodniowo,. Spowodowało to przekroczenie produkcji z grudnia, która wynosiła 3000 samochodów. Wzrost poziomu produkcji pozwala fabryce na osiągnięcie celu 5000 jednostek na tydzień już wiosną 2023 roku, ponieważ zwiększa to roczną zdolność produkcyjną do 250 000 jednostek.
Tesla i samochody z Berlina
Pierwsze samochody Tesli wyprodukowane w fabryce koło Berlina zostały dostarczone klientom w marcu 2022 roku. Od tego czasu tempo produkcji stale rośnie. W styczniu Reuters poinformował, że fabryka Tesli ma kryzys urodzona i zmaga się z produkcją niewystarczającej ilości samochodów, bo wzrost podaży nastąpił po tym jak Tesla obniżyła ceny swoich samochodów.
Opóźnienia Tesli pod Berlinem
Osiągnięcie produkcji na poziomie 3000 samochodów tygodniowo w grudniu 2022 roku. Miało to miejsce ponad dwa miesiące później, niż wcześniej planowano. Giga Berlin Tesli ma planowaną maksymalną zdolność produkcyjną 10 000 samochodów tygodniowo lub około 500 000 rocznie. Fabryka koło Berlina jest ważnym punktem w podboju Europy przez Teslę, zaś plany jej budowy ogłoszono w listopadzie 2019 roku, a budowa oficjalnie ruszyła w styczniu 2020 roku.