Volkswagen i Xpeng łączą siły w elektromobilności. Obie firmy podpisały technologiczną umowę ramową, dotyczącą współpracy na rynku chińskim. Marka Volkswagen przejmie część udziałów w chińskim startupie Xpeng, a Audi podpisało umowę z SAIC.
Volkswagen i Xpeng łączą siły
Volkswagen i Xpeng chcą wzmocnić swoją pozycję na rynku chińskim. Niemiecki producent w ten sposób kontynuuje swoją lokalną strategię elektryfikacji. Jej celem jest szybkie dotarcie do nowych grup klientów i segmentów rynku, a tym samym systematyczne wykorzystanie potencjału dynamicznie rozwijającego się rynku elektromobilności w Chinach.
Dwa nowe auta elektryczne
Początkowy etap współpracy Volkswagena i Xpeng przewiduje wspólne opracowanie dwóch elektrycznych modeli marki VW dla segmentu średniej wielkości na rynku chińskim. Pojazdy przeznaczone na rynek chiński uzupełnią portfolio produktów opartych na platformie MEB i pojawią się na rynku chińskim w 2026 roku. Uzależniono to jednak od zawarcia ostatecznych umów.
W ramach długoterminowej współpracy strategicznej Grupa Volkswagen zainwestuje w chińskiego producenta inteligentnych samochodów elektrycznych ok. 700 mln dolarów. W ten sposób Volkswagen przejmuje 4,99 procent udziałów w Xpeng po cenie 15 dolarów. Odbędzie się to w drodze podwyższenia kapitału i będzie pełnił funkcję obserwatora w radzie dyrektorów Xpeng.
Umowa Audi z SAIC
Z kolei Audi podpisało strategiczne memorandum z firmą SAIC, swoim chińskim partnerem joint venture w celu dalszego rozszerzenia istniejącej już współpracy. Wspólne działania mają na celu szybkie i sprawne poszerzenie portfolio w pełni połączonych pojazdów elektrycznych oferowanych w segmencie premium. Planowane jest rozpoczęcie prac od modeli elektrycznych w segmencie, w którym Audi nie jest jeszcze obecne w Chinach. Niemiecki producent samochodów z siedzibą w Ingolstadt już buduje fabrykę samochodów elektrycznych wspólnie z FAW, gdzie samochody elektryczne PPE będą budowane od końca 2024 roku
Wspólnie opracowane samochody przez Volkswagena i Xpeng mają być wyposażone w najnowocześniejsze oprogramowanie i sprzęt, aby zaoferować chińskim klientom intuicyjne, połączone cyfrowe doświadczenie.
Volkswagen i Xpeng chcą zawojować chiński rynek
Obie umowy przewidują również w przyszłości wspólny rozwój nowych lokalnych platform dla następnej generacji inteligentnych, w pełni połączonych pojazdów (ICV). Partnerstwa mają na celu szybkie rozszerzenie asortymentu produktów Grupy VW o kolejne modele z Chin dla Chin w szczególnie obiecujących segmentach klientów i rynków. Szczegóły współpracy na przyszłych e-platformach są przedmiotem dalszych negocjacji pomiędzy partnerami.
Za rozwój nowych modeli Volkswagena, odpowiedzialność przejmuje Volkswagen Group China Technology Company. Niedawno założona firma stała się partnerem rozwojowym Xpeng. Nowe centrum rozwoju, innowacji i zakupów jest największą lokalizacją rozwojową Grupy poza Wolfsburgiem. W przyszłości ponad 2000 ekspertów ds. rozwoju i zaopatrzenia będzie pracować nad nowymi inteligentnymi, w pełni połączonymi pojazdami elektrycznymi.
Strategia „in China for China”
Współpraca wpisuje się w strategię Grupy „in China for China”, która ma na celu uwzględnienie trendów kształtujących rynek w Chinach na wczesnym etapie oraz skuteczniejsze wykorzystanie dynamiki wzrostu i siły chińskiego rynku. Aby przyspieszyć procesy decyzyjne i rozwojowe w regionie, Volkswagen wzmacnia swoje lokalne możliwości w zakresie e-mobilności, cyfryzacji i autonomicznej jazdy.
W tym celu niemiecki producent rozbudowuje swoją fabrykę w Hefei w prowincji Anhui we wschodnich Chinach. Będzie to najnowocześniejsze centrum produkcji, rozwoju i innowacji. Produkcja w nowej fabryce samochodów Volkswagen Anhui ruszy jeszcze w tym roku. Firma VW Anhui Component Company buduje zakład produkcyjny systemów akumulatorów wysokiego napięcia w Hefei. Ponadto Volkswagen Group China Technology Company tworzy w Hefei centrum rozwoju i zaopatrzenia dla w pełni połączonych, inteligentnych pojazdów elektrycznych.
Stefan Mecha, dyrektor generalny marki VW w regionie Chin, twierdzi, że VW nadal koncentruje się na „architekturach MEB i SSP”.
— Wraz z silnym wzrostem segmentu elektrycznego, pojawiają się kolejne możliwości rynkowe, które chcemy wykorzystać. Koncentrujemy się również na wspólnych projektach rozwojowych z silnymi lokalnymi partnerami, aby szybko rozszerzyć nasze portfolio produktów — powiedział.