Volkswagen w Kałudze w Rosji, kończy swoją działalność. Niemiecki producent dogadał się z Rosjanami w sprawie sprzedaży swojego zakładu. W komunikacie czytamy, że sprzedaż dotyczy zakładów produkcyjnych, struktury importowej oraz działalności magazynowej i finansowej. 

Volkswagen uwalnia się od Rosji

Volkswagen w Kałudze kończy swoją historię. Niemiecka firma sfinalizowała transakcję sprzedaży zakładu oraz jego lokalnych spółek zależnych. W ten sposób Volkswagen kończy ciągnącą się miesiącami gehennę w sprawie opuszczenia Rosji. Niemiecki producent sprzedał swoje udziały w Volkswagen Group Rus firmie Art-Finance LLC, którą wspiera grupa dealerów samochodowych Avilon.

Nie podano żadnych szczegółów dotyczących ceny. Reuters pisze, że według źródła zaznajomionego ze sprawą, wartość transakcji wynosi 125 milionów euro (138 milionów dolarów).

— Nasza odpowiedzialność wobec klientów, pracowników i partnerów biznesowych była w centrum uwagi podczas finalizacji i zatwierdzania warunków transakcji. Chcemy wyrazić naszą najwyższą wdzięczność wszystkim naszym klientom, pracownikom i partnerom biznesowym w Rosji za wyjątkowe wsparcie i lojalność w ciągu lat naszej działalności w Rosji — napisał dyrektor generalny Volkswagen Group Rus Gerrit Spengler.

Volkswagen w Kałudze

Volkswagen wstrzymał produkcję w marcu 2022 r. z powodu inwazji Rosji na Ukrainę. Wówczas to kraje Zachodu nałożyły sankcję na Moskwę. Fabryka w Kałudze może produkować nawet do 225 000 samochodów rocznie, a poziom zatrudnienia sięga 4 000 osób.

W kwietniu pisaliśmy, że Gorkowska Fabryka Samochodów, pozwała Volkswagena do sądu w związku z umową na montaż samochodów. Firma chciała 348 milionów dolarów odszkodowania. Pozew złożono do sądu w Niżnym Nowogrodzie 7 kwietnia. Sam GAZ domagał się z kolei 15,6 mld rubli odszkodowania w związku ze wstrzymaniem działalności w marcu 2022 roku. Rosjanie uznali, że działanie Volkswagena naraziło go na poniesienie strat. Umowę z GAZ podpisano w 2011 roku, a produkcja miała trwać do 2025 roku. W Kałudze Volkswagen produkował m.in. Skodę Octavię, Volkswagena Polo, czy Tiguana. Zdolność produkcyjna nowej, nowoczesnej fabryki silników w Kałudze wynosi 150 000 silników rocznie.

Rosyjski sąd zamroził aktywa niemieckiej firmy po wstrzymaniu produkcji. Decyzję jednak wycofano 3 kwietnia, ale Volkswagen nie mógł sprzedać swoich zakładów, bez zgody władz Rosji.

Problem ze zgodą na sprzedaż zakładów Volkswagena w Kałudze

Sprzedaż zakładów Volkswagena ciągnęła się miesiącami, bowiem opuszczenie Rosji przez firmy z krajów, które wsparły sankcję, wymagało posiadania wydania specjalnej zgody przez rządową komisję. Jeszcze w lutym 2022 roku pojawiały się obawy, że Rosja znacjonalizuje zakłady zachodnich firm. Media donosiły, że już w październiku 2022 roku Volkswagen na poważnie przymierzał się do sprzedaży i badał nawet możliwość zbycia aktywów. 

Volkswagen w Kałudze — historia współpracy

Fabryka Volkswagen Group Rus znajdowała się w parku przemysłowym Grabtsevo w Kałudze, około 170 km na południowy zachód od Moskwy. Volkswagen zbudował tam fabrykę samochodów marek Volkswagen i Skoda oraz zakład produkcji silników.

Wmurowanie kamienia węgielnego pod nową fabrykę Volkswagena w Kałudze miało miejsce w październiku 2006 roku. Rok później zakład otwarto. W 2009 roku miało miejsce uruchomienie pełnego cyklu produkcyjnego, w tym otwarcie spawalni i lakierni dla takich samochodów jak Volkswagen Tiguan i Skoda Octavia. Próg pół miliona wyprodukowanych samochodów osiągnięto w 2012 roku. Dwa lata później w Kałudze ruszyła produkcja Skody Rapid, a w 2016 roku z linii produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz samochodu, wyprodukowanego w Kałudze.

Volkswagen zainwestował 570 milionów euro w stworzenie wysoce nowoczesnego zakładu. Zakład miał zapewnić przewagę konkurencyjną także na rosyjskim rynku. W 2009 roku na uroczystości pojawił się sam Władymir Putin, którzy przybył do Kaługi oddalonej o 200 kilometrów od Moskwy śmigłowcem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię