Volkswagen wstrzymuje się z budową fabryki akumulatorów w Europie. Taką informację podaje Agencja Reuters. Niemiecka firma ma czekać na unijną odpowiedź na amerykańską ustawę o obniżeniu inflacji (IRA).
- Agencja Reuters pisze, że Volkswagen czeka na unijną odpowiedź w związku z amerykańską ustawą o obniżeniu inflacji
- Grupa Volkswagen chce zbudować w Europie sześć gigafabryk zajmujących się produkcją akumulatorów
- Jeden z zakładów miałby powstać w Europie Wschodniej
Volkswagen wstrzymuje się z nową fabryką akumulatorów
Reuters podaje, że Volkswagen czeka na odpowiedź Brukseli w sprawie amerykańskiej ustawy o redukcji inflacji. Koncern chciał zbudować w Europie łącznie sześć giga fabryk, a jedna z nich miała znaleźć się w Europie Wschodniej. Volkswagen w rozmowie z Financial Times, podkreśla, że obecnie wciąż trwa ocena potencjalnych miejsc inwestycji, ale decyzja nie została jeszcze podjęta. Rzecznik koncernu powiedział w środę, że VW czeka na to, co przyniesie unijny Green Deal, ale zaznaczył, że w USA prace idą znacznie szybciej.
Na czym polega IRA?
Zgodnie z zasadami IRA, co najmniej 40 proc. krytycznych minerałów w wyprodukowanych w USA bateriach do samochodów elektrycznych musi pochodzić z amerykańskich kopalni, zakładów recyklingu lub kopalni w krajach, które mają umowy o wolnym handlu z USA. Odsetek ten ma wzrosnąć do 80 proc. w 2027 roku.
Problem europejskich producentów polega na tym, że Europa jest stosunkowo mało uprzemysłowionym regionem, jeśli chodzi o dostawy minerałów krytycznych dla akumulatorów stosowanych w autach elektrycznych. Koncerny samochodowe coraz częściej starają się pozyskiwać baterie w pobliżu swoich zakładów – ale duża część surowców wewnątrz nich nadal pochodzi z Chin lub przez nie przechodzi, co powoduje kłopoty w ramach amerykańskich przepisów IRA.
Green Deal Industry Plan postrzegany jest jako unijna odpowiedź na amerykańską ustawę o redukcji inflacji (IRA) – jeśli zostanie pomyślnie wdrożony – może być pierwszym krokiem, który pomoże utrzymać wysokość inwestycji w UE. Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ustawa o surowcach krytycznych zwiększy krajowe możliwości wydobycia, rafinacji i przetwarzania surowców, jak również poprawi bezpieczeństwo ich dostaw.
Volkswagen chciał wybudować sześć fabryk akumulatorów
Już za czasów prezesa Herberta Diessa w 2021 roku, Volkswagen zapowiedział, że zbuduje w Europie sześć giga fabryk akumulatorów. Jedna z nich miała powstać w Europie Wschodniej, a na potencjalnej liście znalazły się takie kraje jak: Węgry, Polska, Słowacja, i Czechy. Zakład miałby być uruchomiony już w 2027 roku.
Pierwsza z sześciu fabryk zostanie otwarta w Szwecji już w tym roku. Volkswagen w ramach spółki joint venture, buduje ją z firmą Northvolt. Drugi zakład powstanie w Niemczech w ramach partnerstwa z chińskim Gotion High-Tech, zaś trzeci w Sagunto w pobliżu Walencji w Hiszpanii.
Grupa Volkswagen powiedziała w październiku ubiegłego roku, że planuje stanowczo rozstrzygnąć lokalizację nowe zakładu w Europie Wschodniej w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku.