Związki zawodowe we Włoszech podpisały porozumienie z przedstawicielami producentów samochodów. Zgodnie z dokumentem pracownicy otrzymają 11 proc. podwyżkę, rozłożoną na dwa lata. Podwyżka ma związek z inflacją.
- Pracownicy włoskich zakładów motoryzacyjnych otrzymają łącznie 11 proc. podwyżki inflacyjnej
- Podwyżka będzie wypłacana w dwóch etapach do 2024 roku
- Podwyżką płac zostanie objętych 70 000 osób
Podwyżki dla pracowników zakładów motoryzacyjnych we Włoszech
Podpisane porozumienie obejmuje łącznie ok. 70 000 pracowników takich firm jak Stellantis, Ferrari, Iveco, Fiat i CHN Industrial. Zgodnie z ustaleniami, począwszy od marca, pracownicy otrzymają podwyżkę na poziomie 6,5 proc., a kolejna podwyżka w wysokości 4,5 proc. będzie przysługiwać od stycznia 2024 roku. Pracownicy włoskich zakładów otrzymają ponadto jednorazową sumę w wysokości kilkuset euro.
Negocjacje pomiędzy producentami a związkowcami trwały od października 2022 roku. Podwyżki mają przeciwdziałać gwałtownym skutkom inflacji i są podstawą odnowionego szerszego czteroletniego porozumienia, które wygasało w 2022 roku.
Ferrari w oświadczeniu wskazało, że porozumienie o odnowieniu Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (CCSL) zostało zawarte na czteroletni okres 2023-2026. W przypadku Ferrari wszyscy pracownicy otrzymają „jednorazową” wypłatę w wysokości 400 euro w dwóch transzach w kwietniu i lipcu, a także bony paliwowe na sumę 200 euro na rok 2023.
— Porozumienie potwierdza dobre stosunki panujące między sygnatariuszami w duchu uczestnictwa, który wyróżniał trzy poprzednie czteroletnie okresy stosowania CCSL, które wspierały spółkę na jej ważnej ścieżce wzrostu — mówi Andrea Girotti, szef ds. stosunków przemysłowych w Ferrari.
Włoscy związkowcy i ochrona miejsc pracy
Ferdinando Uliano sekretarz krajowy związku Fim-Cisl Ferdinando Uliano podkreśla, że nowe porozumienie jest pierwszą umową o tak szerokim zakresie ochrony płac pracowników, a jednocześnie chroni ich w okresie transformacji branży. Kwota wynagrodzenia wygenerowana dzięki podwyżkom, jednorazowej płatności i elastycznym świadczeniom, które pracownicy otrzymają w ciągu dwóch lat, wyniesie średnio ponad 4 300 euro.
W przypadku Stellantis, Cnhi i Iveco, umowa określiła także nowy system premii powiązany z wynikami, ulepszając go zarówno pod względem samej wysokości, jak i sposobów płatności.
W przypadku Stellantis będzie ona obliczana na podstawie skorygowanego zysku operacyjnego w stosunku do przychodów, a maksymalna wypłata może wynieść od 8,5 proc. do 10,5 proc. płacy zasadniczej. W przypadku Cnhi i Iveco nastąpi przetasowanie trzech wskaźników wprowadzonych w 2022 roku, a maksymalna wypłata może wynieść 10 proc. płacy zasadniczej.
Wzmocniono także uprawnienia pracowników do szkoleń zawodowych i płatnego urlopu naukowego z 40 do 48 płatnych godzin rocznie oraz stworzono podstawy dla przyszłej premii związanej z rozwojem zawodowym.
W porozumieniu dodano także nowe uprawnienia rodzicielskie i nowe zabezpieczenia w przypadku przemocy ze względu na płeć wraz z wydłużeniem płatnego urlopu z 3 do 6 miesięcy na koszt firmy.
— Dziś możemy z pełną mocą i determinacją potwierdzić wartość Układu Zbiorowego Pracy CCSL, który odpowiada na potrzebę ochrony dochodów pracowników i ich rodzin, w trudnym kontekście ekonomicznym i wysokiej inflacji, która obniża płace i stanowi prawdziwy podatek od dochodów pracowników, a szczególnie tych najsłabszych i najbiedniejszych — pisze w oświadczeniu Ferdinando Uliano.