Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wskazuje, że w trzecim kwartale 2021 roku wzrósł udział samochodów niskoemisyjnych w UE. Odbyło się to kosztem pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Zarówno samochody elektryczne na baterie, jak i hybrydy typu plug-in prawie podwoiły swój udział w rynku.
- Sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w trzecim kwartale w UE wzrosła do 20,7 proc. udziału w rynku
- Samochody elektryczne stanowiły w 3Q 2021 roku 9,8 proc. rynku
- Hybrydy plug-in stanowiły w 3Q 2021 roku 9,1 proc. rynku
W trzecim kwartale rejestracje hybrydowych i elektrycznych samochodów osobowych stanowiły 20,7 proc. całego rynku UE. Pobiły one w ten sposób liczbę rejestracji samochodów na olej napędowy. Pierwszy raz stały się drugą, najpopularniejszą opcją układu napędowego w Unii Europejskiej. Zarówno samochody elektryczne bateryjne, jak i hybrydy typu plug-in niemal podwoiły swój udział w rynku w okresie trzech miesięcy – stanowiąc odpowiednio 9,8 proc. i 9,1 proc. rynku.
Sprzedaż aut w 3Q – diesel umiera
Od lipca do września 2021 r. konwencjonalne samochody benzynowe i wysokoprężne traciły na popularności. Sprzedaż samochodów benzynowych spadła o 35,1 proc. do 855 476 sztuk. Ich udział zmniejszył się z 47,6 proc. w III kwartale 2020 r. do 39,5 proc. rynku w tym roku. Diesel zmagał się z jeszcze większymi spadkami. Udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi w rynku spadł o ponad 10 punktów procentowych, z 27,8 proc. do 17,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Liczba rejestracji nowych samochodów z silnikiem diesla w UE zmniejszyła się o ponad połowę. Z poziomu 769 922 aut sprzedanych w zeszłym roku, do 381 473 sprzedanych samochodów w trzecim kwartale 2021 roku.
Sprzedaż nowych samochodów w 3Q 2021 roku. Paliwa alternatywne zyskują popularność
ACEA pisze, że w trzecim kwartale 2021 roku popyt na akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) w Unii Europejskiej wzrósł o 56,7 proc. Osiągnął on poziom 212 582 sztuk. Dzieje się tak pomimo ogólnego spadku liczby rejestracji nowych samochodów w okresie ostatnich trzech miesięcy. Wzrost jest stymulowany przez liczne zachęty kierowane do segmentu pojazdów elektrycznych. W rezultacie wszystkie cztery główne rynki UE odnotowały dwu-, a nawet trzycyfrowy wzrost procentowy: Włochy (+122 proc.), Niemcy (+62,7 proc.), Francja (+34,6 proc.) i Hiszpania (+21,8 proc.).
Hybrydy rządzą
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) również zwiększyły swój udział w sprzedaży samochodów w UE. Liczba rejestracji tego typu aut wzrosła o 42,6 proc. do 197 300 sztuk. Największy wzrost na czterech kluczowych rynkach, odnotowano we Włoszech. Tam sprzedaż PHEV wzrosła o 130,6 proc. w trzecim kwartale 2021 r. Na drugim miejscu jest Hiszpania (+87,5 proc.), na trzecim Francja (+49,5 proc.) oraz Niemcy (+37,5 proc.).
Popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) także odnotował silny wzrost w ciągu ostatnich trzech miesięcy (+31,5 proc.). Przy prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy pozostają one najpopularniejszym alternatywnym układem napędowym pod względem ilościowym. Wzrost ten został dodatkowo wzmocniony na rynkach Europy Środkowej, gdzie popyt na samochody hybrydowe wzrósł o 69,3 proc., w okresie od lipca do września 2021 roku.
Sprzedaż pojazdów na gaz ziemny (NGV) w Unii Europejskiej odnotowała znaczny spadek w trzecim kwartale (-48,8 proc.). Popyt gwałtownie spadł we Włoszech (-39 proc.), które są tradycyjnie największym rynkiem dla tego typu pojazdów . Z drugiej strony, rejestracje samochodów napędzanych LPG2 wzrosły o 28,1 proc. do 62 574 sztuk, przy czym najwyższy wzrost odnotowano we Francji (+103,2 proc.).