Polestar i Luminar rozszerzają swoją współpracę i integrację technologii LiDAR dalekiego zasięgu w przyszłych pojazdach Polestar. Wykorzystanie technologii LiDAR nadal nabiera tempa wraz z rosnącym globalnym naciskiem na bezpieczeństwo i autonomię nowej generacji. LiDAR pojawi się w nowym modelu Polestar 5.
- Polestar i Luminar rozszerzają współpracę w zakresie stosowania technologii LiDAR
- LiDAR pojawi się w nowym modelu Polestar 5
- Polestar 5 to pierwszy elektryczny SUV w historii marki
LiDAR od Luminar w nowym Polestar 5
Rozszerzone partnerstwo stanowi podstawę do współpracy nad wzornictwem przemysłowym i integracją technologii skanowania laserowego 3D Luminar, która znajdzie się w przyszłych pojazdach Polestar, teraz także w modelu Polestar 5– elektrycznym 4-drzwiowym GT, którego premiera spodziewana jest w 2024 roku. Auto powstało na bazie samochodu koncepcyjnego Polestar Precept.
Obie firmy współpracują już w ramach istniejącego partnerstwa pomiędzy Volvo i Luminar, które umożliwiło dostarczenie technologi LiDAR dla modelu Polestar 3 – pierwszego SUV-a Polestar, który został wprowadzony na rynek i wszedł do sprzedaży już w październiku 2022 roku. Pierwsze dostawy modelu Polestar 3 z LiDAR-em spodziewane są pod koniec 2024 roku.
— Luminar jest w czołówce technologii LiDAR dalekiego zasięgu, a bliższa współpraca pozwoli na większą innowacyjność w naszych przyszłych samochodach. Z niecierpliwością czekamy na połączenie naszego doświadczenia w zakresie badań i rozwoju oraz projektowania produktów, aby dostarczyć prawdziwie oszałamiającą integrację i możliwości LiDAR dla marki Polestar — komentuje prezes Polestar, Thomas Ingenlath.
Polestar 5 – premiera w 2024 roku
Premiera samochodu planowana jest na 2024 rok i jest on trzecim z trzech nowych aut elektrycznych, które Polestar ma wprowadzić na rynek w ciągu najbliższych trzech lat; po elektrycznych SUV-ach: Polestar 3 i Polestar 4.
Elektryczny flagowiec – Polestar 5 – zachowa w sobie więcej aspektów samochodu koncepcyjnego Precept, niż wcześniej myślano. Po dwóch wcześniejszych sedanach i dwóch SUV-ach Polestar 5 ma dopełnić portfolio szwedzkiego producenta aut elektrycznych. Jak przypomina portal MotoTrend.com Polestar po raz pierwszy pokazał koncepcję Precept w lutym 2020 r. Auto miało zadebiutować na salonie samochodowym w Genewie w 2020 r., ale ten został odwołany z powodu pandemii.
Polestar 5 był swego rodzaju poligonem dla projektantów, ale niespodziewanie dostał zielone światło do produkcji. Koncepcja została stworzona, by wskazać kierunek przyszłego rozwoju marki Polestar, która chce odróżnić się od swojego macierzystego Volvo. Polestar chce także konkurować na rynku w segmencie elektrycznych aut premium z Porsche i Teslą. Polestar 5 będzie samochodem, który będzie produkowany w małych ilościach, a jak pisze MotoTrend, ma być alternatywą dla Porsche Panamera.
Polestar 5 – nowe DNA Polestara
Zespół badawczo-rozwojowy w Coventry w Wielkiej Brytanii, składający się z inżynierów samochodów tworzących wcześniej dla takich marek jak Lotus, McLaren i Aston Martin, miał za zadanie stworzyć coś zupełnie nowego. W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli Polestar 5 nie korzysta z platformy Volvo, ani Geely.
Polestar 5 jest pierwszym samochodem ze stajni Polestara, który powstanie na całkowicie nowej platformie. Auto będzie wykorzystywać aluminiową ramę przestrzenną i silnik P10, który najprawdopodobniej będzie miał moc ponad 600 koni mechanicznych. We współpracy z przednim silnikiem będzie mógł osiągnąć moc całkowitą do 872 KM.
Elektryczny Polestar 5 – dane techniczne, co w środku?
Polestar 5 zachowa wygląd tyłu taki sam, jaki był proponowany w modelu koncepcyjnym. Auto nie będzie miało wyseparowanego tylnego okna, a zamiast tego kierowca będzie polegał na widoku z kamery. Polestar 5 będzie posiadał długi szklany dach, który będzie się rozciągał aż do metalowej klapy bagażnika. We wnętrzu będzie zastosowana dzianina wykonana z przetworzonego plastiku. Wewnątrz i na zewnątrz znajdą się wykończenia wykonane m.in. z lnu.
Elektryczny Polestar będzie miał także najprawdopodobniej napęd na wszystkie koła i powinien być zasilany pakietem akumulatorów 800 V z systemem wielokrotnego ładowania o pojemności 103 kWh. Jego szacowany zasięg to ok. 600 km.
Polestar 5 będzie budowany w nowej fabryce w Chongqing w Chinach. W związku z planami budowy 30 000 samochodów Polestar 5 rocznie, począwszy od 2024 r., oczekuje się, że nowa platforma będzie wykorzystywana również w przyszłych pojazdach, aby inwestycje w nową architekturę były bardziej opłacalne.