Nowa Mazda Mx-5 będzie wyposażona w hybrydowy silnik rotacyjny. Japoński koncern pokazał koncepcyjny model samochodu sportowego – ICONIC SP. Ma on być zapowiedzią nowego modele. Auto zaprezentowano na Japan Mobility Show.
Koncepcja Mazdy MX-5 Miata z hybrydowym silnikiem rotacyjnym
Firma przedstawiła hybrydę z silnikiem Wankla w supergorącym koncepcie zapowiadającym najnowszą odsłonę MX-5 Miata. Mazda podtrzymuje nadzieje związane z silnikami Wankla w dobie pojazdów elektrycznych, wprowadzając rozwiązanie przyjazne dla środowiska.
MAZDA ICONIC SP to nowy typ koncepcyjnego kompaktowego samochodu sportowego. Auto zaprojektowano z myślą o dostosowaniu się do nowej ery i jako odpowiedź na emocje klientów. W tym układzie napędowym zastosowano kompaktowy, dwuwirnikowy system EV Mazdy. Zapewnia on dużą elastyczność układu, dzięki czemu model koncepcyjny ma nisko położony środek ciężkości, co poprawia jego osiągi.
Dwuwirnikowy silnik rotacyjny, służący do wytwarzania energii, zasilany jest paliwem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Model koncepcyjny posiada żywy, czerwony kolor Viola Red.
— Mazda zawsze będzie dostarczać pojazdy, które będą przypominać ludziom, że samochody to czysta radość i nieodzowna część ich życia. Jako firma kochająca samochody i produkująca masowo inspirujące rozwiązania w zakresie mobilności, jesteśmy zaangażowani w kształtowanie przyszłości wraz z naszymi partnerami, a także naszymi fanami, gdzie każdy może z dumą powiedzieć: „kochamy samochody”. Mazda będzie w dalszym ciągu dostarczać „radość z jazdy” w ramach swojej podstawowej wartości „Human Centric” poprzez tworzenie poruszających doświadczeń w codziennym życiu klientów — mówił Masahiro Moro, prezes i dyrektor generalny Mazdy.
Nowa Mazda MX-5 — co nowego w koncepcie ICONIC SP?
„Szkielet” Mazdy ICONIC SP stanowi podstawę modelowania nowego auta. Projektanci postawili sobie za cel uzyskanie proporcji z nisko położonym środkiem ciężkości, która dawałaby wrażenie doskonałych właściwości jezdnych. Koncepcja zamontowania lekkiego, a także kompaktowego silnika Wankla pośrodku samochodu, dała taką możliwość.
Dwuwirnikowy obrotowy system EV, który wykorzystuje skalowalny silnik obrotowy, który może spalać różne paliw; takie jak choćby wodór. Wytwarza on energię elektryczną z paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Gdy akumulator ładowany jest prądem pochodzącym z energii odnawialnej, możliwe jest podróżowanie w stanie praktycznie neutralnym pod względem emisji CO2.
Wysoka moc generowana przez dwuwirnikowy obrotowy układ EV, proporcje nisko położonego środka ciężkości i rozkład masy około 50:50 odpowiednie do sportowej jazdy doskonałe właściwości jezdne. Ponadto, choć jest to samochód sportowy, może zapewnić on zasilanie podczas wypoczynku na świeżym powietrzu oraz w czasie katastrofy.
Silnik rotacyjny Mazdy
Jeśli chodzi o silnik rotacyjny, to Mazda pod koniec października przekroczyła liczbę 2 mln wyprodukowanych jednostek. Silnik ten wykorzystuje ruch obrotowy trójkątnych wirników do generowania mocy. Pierwszym pojazdem Mazdy wyposażonym w silnik Wankla była Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S). Auto wprowadzono na rynek w 1967 r. Od tego momentu japońska marka w dalszym ciągu udoskonalała osiągi swoich silników Wankla, poprawiając moc, oszczędność paliwa, a także trwałość. Mazda jest jedynym producentem samochodów, który wytwarza je masowo.
W czerwcu tego roku Mazda wznowiła produkcję pojazdów z silnikiem Wankla po raz pierwszy od jedenastu lat. Wcześniej wycofano się z nich w 2012 roku, wraz z modelem Mazdy RX-8. Obecnie ruszyć ma sprzedaż dwunastego pojazdu z silnikiem Wankla, Mazdy MX-30 e -SKYACTIV R-EV.