Chińska motoryzacja mimo trudnego początku, zakończyła 2023 rok z wynikiem lepszym niż oczekiwano. Analitycy twierdzą, że mimo braku dopłat do samochodów elektrycznych, 2024 rok przyniesie jeszcze lepsze rezultaty. Chińscy eksperci liczą na umocnienie pozycji swoich producentów.
Chińska motoryzacja na dużym plusie
Chińska agencja prasowa Xinhua podkreśla, że w raporcie Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA) oszacowano, że sprzedaż pojazdów NEV (niskoemisyjnych) w kraju w 2023 r. wyniosła 8,88 mln sztuk. Oznacza to znaczny wzrost na poziomie 38 proc. rok do roku.
Początki ubiegłego roku były dla chińskiej motoryzacji trudne. Wszystko za sprawą wygaśnięcia trwającego od 13 lat programu dopłat, ale chiński rynek wykazał się odpornością. BYD zamknęło rok z rekordem sprzedaży sięgających 3,02 miliona samochodów łącznie. Był to wzrostem na poziomie 61,9 proc. w ujęciu rocznym. Firma zrealizowała wcześniej obrany cel sprzedaży na poziomie 3 mln pojazdów.
Z kolei inny producent NIO, odnotowało wzrost dostaw o 30,7 proc. Firma łącznie sprzedała w ubiegłym roku ponad 160 000 sztuk samochodów.
Chiny rosną w eksporcie
Jak podaje Xinhua według grudniowego raportu CPCA rynki zagraniczne chińskich marek wykazują tendencję wzrostową zsynchronizowaną z tym, co dzieje się na rynku krajowym. Eksport BYD na inne rynku wzrósł o 334 procent do poziomu 240 000 sztuk, a firma zasięgiem obejmowała ponad 70 państw.
Rok 2024 będzie lepszy dla chińskiej motoryzacji
Eksperci przewidują, że nowy rok przyniesie jeszcze silniejszy wzrost na rynku pojazdów niskoemisyjnych. CPCA prognozuje, że sprzedaż chińskich pasażerskich pojazdów NEV wzrośnie w 2024 roku o 22 procent do 11 milionów sztuk. Wskaźnik penetracji NEV osiągnie na rynku 40 procent.
Szef Li Auto chce, by jego firma w nowym roku osiągnęła poziom docelowych dostaw w wysokości 100 000 sztuk miesięcznie. W całym roku producent chce zrealizować plan 800 000 dostarczonych egzemplarzy. W 2023 roku było to 376 000 sztuk. Z kolei Chery zamierza w ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzić na rynek 24 modele hybrydowe, a także 15 modeli elektrycznych.
Branża wspierana rządowo
Chiński sektor motoryzacyjny od dłuższego czasu jest branżą korzystającą z różnego rodzaju preferencji i dopłat. Istotnym krokiem było przedłużenie w czerwcu 2023 roku polityki preferencyjnego podatku od zakupu NEV do końca 2027 r., a ponadto poszczególne regiony chińskie przygotowywały swoje własne strategie.
Dla przykładu Suzhou w prowincji Jiangsu wprowadziło politykę dotacji w zakresie cyfrowych juanów dla nabywców samochodów. Miasto przyznaje wsparcie w wysokości 4000 juanów w przypadku aut nie droższych niż 300 000 juanów. Przy droższych samochodach, dopłata wynosi 6 000 juanów. Xinhua wskazuje, że konkurencja w branży będzie tylko rosnąć za sprawą intensywnego harmonogramu wprowadzania na rynek nowych modeli pojazdów.